Skip to main content
Expeditie Spitsbergen
Expeditie Spitsbergen
Expeditie Spitsbergen

Expeditie Spitsbergen

Dit is een vooraankondiging, nadere informatie volgt. De genoemde data zijn nog onder een klein voorbehoud.  Wilt u vrijblijvend bericht ontvangen wanneer de reis volledig online staat? Geef dit dan aan ons door per telefoon of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Spitsbergen: een arctische archipel zo groot als Ierland, gelegen tussen Noorwegen en de Noordpool. Met vier nederzettingen, een bevolking van zo'n drieduizend zielen, slechts vijftig kilometer verharde weg en 60% van het oppervlak verijsd, is dit verreweg de grootste wildernis van Europa. Vanwege de warme Golfstroom is Spitsbergen in de zomer goed te bereizen. We reizen in de periode van de middernachtzon, wanneer de zon 24 uur per dag schijnt!
Spitsbergen heeft in juli prachtige kleuren dankzij de minuscule planten en struikjes die in de glooiende valleien bloeien; het beschikt over gletsjers en ijskappen op de – inderdaad! – spitse bergen. Hier leven poolvossen, spitsbergenrendieren, baardrobben en walrussen. Juli is ook de beste maand voor het spotten van diverse walvissoorten, zoals de vinvis, de dwergvinvis en de witte dolfijn of beluga. Vogels die we in Nederland normaal alleen op zee of in de winter zien, zijn in juli in hun mooiste verenkleed te zien op Spitsbergen. Denk aan de zeekoet, de noordse stern, de papegaaiduiker, de noordse stormvogel, de roodkeelduiker en de alk, die danst door de lucht. Daarnaast leven er veel meeuwen, waaronder zeer zeldzame soorten als de vorkstaartmeeuw en de ivoormeeuw. In het water ten noorden en oosten van Spitsbergen drijft nog redelijk wat pakijs, waarop we wellicht de machtige ijsbeer ontwaren.
Het doel van deze reis is om de hele archipel van Spitsbergen met de klok mee rond te varen. Of dit lukt is afhankelijk van het zeeijs, met name in het noordoosten van Spitsbergen. De kans op een volledige rondreis om het eiland is eind juli ongeveer 70%. In het geval dat het pakijs een doortocht naar het oosten van Spitsbergen onmogelijk maakt, zal het reisprogramma worden aangepast. Meestal wordt er dan gekozen voor een aantal bestemming in het noordoosten of het zuidoosten van Spitsbergen.
Klimaatwetenschapper en weerpresentator van het NOS Journaal Peter Kuipers Munneke neemt u mee naar deze ongerepte wildernis en gaat met u in gesprek over het klimaat en de gevolgen ervan voor deze regio. Aan boord van het expeditieschip zal hij dagelijks uitgebreid het programma van de dag met u doornemen tijdens onze eigen debriefings. Daarnaast krijgt u veel informatie van de deskundige Engelstalige scheepsstaf tijdens lezingen aan boord en tijdens de excursies, ook wel landings genoemd.

NB 1 Zoals het een ontdekkingsreis betaamt, zijn onverwachtse veranderingen mogelijk. Wat improvisatievermogen en flexibiliteit zijn een must. Daarnaast dient u over een goede conditie te beschikken, aangezien u langere tijd in zodiacs zit en veel aan land gaat om te wandelen. Voor het in- en uitstappen van de zodiacs is enige lenigheid vereist. U wordt hierbij geassisteerd door de scheepsstaf. Vaak loopt u over ongemarkeerd en rotsachtig terrein.
NB 2 Voor deze reis gelden afwijkende betaal- en annuleringsvoorwaarden. Zie hiervoor het kopje ‘Afwijkende reisvoorwaarden’.

dag 1, ma 20-07

's Ochtends directe lijnvlucht van Amsterdam naar Oslo en vandaar door naar Longyearbyen, de hoofdstad van Spitsbergen en genoemd naar de Amerikaanse zakenman John Munroe Longyear. We verblijven één nacht in een centraal gelegen hotel, inclusief diner.

dag 2, di 21-07

We verkennen het voormalige mijnstadje Longyearbyen, met een kerkje en een Noordpoolmuseum. Aan het eind van de middag staat onze bus klaar om ons naar het schip te brengen. We gaan aan boord van het MV Ortelius, ons onderkomen voor de komende dagen. In de vroege avond varen we de fjord uit en start onze expeditie. Wie weet zien we vanavond al de eerste walvissen!

dagen 3 t/m 10, wo 22 t/m wo 29-07

Onze landings zijn afhankelijk van weer- en zeecondities en wat we onderweg tegenkomen. Hieronder volgt een selectie van de plekken waar we landings kunnen maken.

Krossfjorden en Ny Ålesund
Gedurende de nacht varen we naar het noordwesten van Spitsbergen. 's Ochtends komen we aan in Krossfjorden, waar we een prachtig uitzicht hebben op de gletsjerfronten. In de middag varen we naar Ny Ålesund, de meest noordelijke nederzetting op aarde. Ooit was dit een mijnwerkersdorp, met de meest noordelijke spoorlijn ter wereld; tegenwoordig is het een onderzoekscentrum. Vlakbij is een broedplaats van brandganzen, kleine rietganzen en noordse sterns. Wie wil kan een bezoek brengen aan de ankerpaal die door de poolreizigers Amundsen en Nobile werd gebruikt voor hun luchtschepen Norge (1926) en Italia (1928).

De Monacogletsjer
Als het pakijs het toelaat, bezoeken we de Liefdefjord, genoemd naar een Hollandse walvisvaarder, en varen we daar langs de rand van de indrukwekkende, vijf kilometer brede Monacogletsjer. Op de gletsjer worden vaak ijsberen gezien die op ringelrobben jagen en op zoek zijn naar eieren: een uitstekende gelegenheid om ze te fotograferen! Bovendien hebben we hier een kans om dwergvinvissen en beluga’s te zien.
Een andere optie is een stop aan de monding van Wijdefjorden, met aan beide zijden toendralandschap en de gletsjerwand van Nordbreen. Als de ijsomstandigheden het varen hier verhinderen, kiezen we een alternatieve route langs de westkust van Spitsbergen.

De Zeven Eilanden
Het noordelijkste punt van onze reis ligt mogelijk ten noorden van Nordaustlandet, bij Chermsideøya en Phippsøya in de Zeven Eilanden. We zijn hier op 80° noorderbreedte, op slechts 870 km van de geografische Noordpool. We verblijven hier geruime tijd tussen het pakijs om het spectaculaire landschap op ons te laten inwerken. Dit is het natuurlijke jachtterrein van de ijsbeer. In het Sorgfjord hebben we een goede kans om walrussen te zien, niet ver van de graven van zeventiende-eeuwse walvisvaarders bij Eolusneset. Tijdens een natuurwandeling komen we dicht bij families van sneeuwhoenders.

De Straat van Hinlopen
We varen de Straat van Hinlopen binnen, waar veel ijs zal drijven. Hier komen robbensoorten, ijsberen en ivoormeeuwen voor, maar ook de nieuwsgierige dwergvinvissen. Soms wordt zelfs de blauwe vinvis gespot. Met onze zodiacs varen we tussen de ijsschotsen door en bekijken we de vogels op de hoge kliffen. Aan de oostkant van de straat proberen we een landing te maken op Nordaustlandet of Nordaustlandet, waar we uitkijken naar rendieren en walrussen.

De Storfjorden
We waren door Freemansundet, de zeestraat tussen Barentsøya en Edgeøya. De meren op Barentsøya bij Sundneset zijn een geliefde plek voor watervogels. Nabij de monding van de Skjolddalenvallei op West-Spitsbergen ontdekken we een kolonie ivoormeeuwen. Op Edgeøya staan de restanten van hutten van de eerste Nederlandse overwinteringsexpeditie, in 1964 en 1965. Een van de overwinteraars was Ko de Korte, oprichter van Oceanwide Expeditions. Er leeft nu een grote kolonie drieteenmeeuwen. Een landing bij Kvalhovden met zijn machtige gletsjerfronten behoort ook tot de mogelijkheden.

De spitse Hornsund-bergen
We varen langs de zijfjorden van het Hornsundgebied in het zuiden van Spitsbergen, met een fraai zicht op spitse bergtoppen als de Hornsundtind (1431 meter), waaraan de eilandenarchipel zijn Nederlandse naam te danken heeft. Er zijn veertien grote gletsjers in dit gebied en er leven zeehonden, beloega's en ijsberen. We gaan waarschijnlijk aan land te Samarinvaagen en Birgerbukta. Beide plekken lenen zich goed voor een lange wandeling.

Flora, fauna en geschiedenis te Bell Sund
Bell Sund is een van de grootste fjordsystemen van Spitsbergen. Door de oceaanstromingen is dit gebied iets warmer dan andere delen van de archipel. Dat zien we terug in de relatief weelderige vegetatie. Te Ahlstrandhalvøya, aan de monding van Van Keulenfjorden, ligt een stapels beloegaskeletten – overblijfselen van de negentiende-eeuwse walvisjacht en een spookachtige herinnering aan de gevolgen van ongebreidelde exploitatie. Gelukkig zijn beloega's niet tot uitsterven toe bejaagd en is de kans groot dat we een groep tegenkomen. Het is ook mogelijk om de toendra langs de zijfjorden te verkennen. Hier grazen en broeden kleine alken in de rotshellingen.

dag 11, do 30-07

We keren terug in Longyearbyen, het eindpunt van onze expeditie. Hier zullen we nog eenmaal overnachten in het centrum van de stad. We besluiten de dag met een afscheidsdiner.

dag 12, vr 31-07

Vroeg in de middag transfer naar de luchthaven en indirecte lijnvlucht naar Amsterdam, met overstap in Oslo.

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Longyearbyen en vice versa via Oslo met SAS Scandinavian Airlines en Norwegian Airlines. De vluchtgegevens zijn:
20-07-2026: Amsterdam - Oslo, 10.40 - 12.30 uur
20-07-2026: Oslo - Longyearbyen, 14.50 - 17.45 uur
31-07-2026: Longyearbyen - Oslo, 13.25 - 16.20 uur
31-07-2026: Oslo - Amsterdam, 19.15 - 21.05 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn lokale tijden. Zowel in Noorwegen zelf als op Spitsbergen is het even laat als in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij(en).

Vervoer ter plaatse

De transfers in Longyearbyen worden uitgevoerd met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning.
Tijdens het verblijf aan boord van ons cruiseschip worden de excursies gemaakt met behulp van zodiacs, rubberboten met buitenboordmotor, geschikt voor maximaal 12 personen per boot.

Accommodatie

overnachtingsplaatsen: Longyearbyen (1 nacht) - MV Ortelius (9 nachten) - Longyearbyen (1 nacht)
In Longyearbyen hebben we gekozen voor het comfortabele Radisson Blu Polar Hotel, centraal gelegen in het stadje en op loopafstand van de bezienswaardigheden. Er is een sauna en er zijn outdoorjacuzzi’s met een fantastisch uitzicht over de baai.
Tijdens de expeditie verblijft u negen nachten aan boord van het MV Ortelius van de Nederlandse rederij Oceanwide Expeditions. Het is geklasseerd als UL1 (hoogste ijsklasse) in het Lloyd’s Register voor ijsversterkte cruiseschepen. Er is ruimte voor 108 passagiers en beschikt aan een overvloed aan open dekken, vanwaar u een goed uitzicht hebt op het omringende landschap. Er is een restaurant, een bar en een lezingenruimte. Er zijn 10 zodiacs (rubberboten met buitenboordmotor). Bovendien zijn er rubberlaarzen in bruikleen beschikbaar voor de duur van de expeditie. Door de relatief kleine omvang van het schip gaat er weinig tijd verloren aan de logistiek van de zodiacs, waardoor er meer tijd is aan land.
Naast hotelpersoneel zijn er gidsen, een arts en een expeditieleider aan boord.
Alle kamers en hutten beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Sommige hutten hebben een gedeeltelijk belemmerd uitzicht vanwege de grootte van de ramen en de ontwerpeisen van het schip. Zo kunnen sommige ramen in het onderste gedeelte gedeeltelijk worden gehinderd door een loopplank.
Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage naar uw kamer of cabine dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.

Maaltijden

En route naar en op Longyearbyen zijn de lunches voor eigen rekening; de diners zijn inbegrepen. Aan boord van het MV Ortelius zijn alle maaltijden inbegrepen, dat wil zeggen een ontbijtbuffet, een lunchbuffet en een driegangendiner. Ook snacks tussendoor worden gratis verstrekt. Drankjes zijn voor eigen rekening.

Zwaarte van de reis

Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Voor deze reis is het extra belangrijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Uw schip en de zodiacs staan centraal bij de expeditie. Echte inspanning hoeft niet te worden geleverd, maar wie wil kan vaak aan land gaan, waarbij enkele uren per dag kan worden gelopen. U dient er rekening mee te houden dat u soms via een steile loopplank moet lopen om van het schip of van de wal in de zodiacs te komen. U wordt hierbij geassisteerd door de scheepsstaf. Soms loopt u over glibberig en rotsachtig terrein.
Uiteraard is het mogelijk af en toe een programmaonderdeel over te slaan en rust te nemen, indien u daar behoefte aan heeft. Op deze reis wordt meerdere keren van accommodatie gewisseld; op die dagen is het overslaan van een programmaonderdeel niet altijd mogelijk.
Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen.
Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.

Kleding

Neem conformabele kleding mee, die u kunt dragen in laagjes. Aan boord van het schip is het warm, maar buiten vaak koud. Houd er rekening mee dat het dek glad kan zijn. Stevige schoenen met antislipzolen zijn het devies, evenals een parka. Deelnemers ontvangen nadere informatie.

Reisperiode

De tweede helft van juli is een zeer geschikte periode voor een expeditiereis naar Spitsbergen: het is dus voortdurend licht! De temperatuur schommelt tussen 5 en 10 ºC; in het uiterste noorden is het misschien wat kouder. Houd rekening met veranderlijk weer met wind, zon en buien, b.v. in de vorm van sneeuw.

Grensdocumenten

Voor deze reis dient uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.

Geld

De Noorse munteenheid (en ook de munteenheid op Spitsbergen) is de Noorse kroon. In Oslo en in Longyearbyen zijn pinautomaten aanwezig. Het verdient sterk de voorkeur ter plaatse geld op te nemen. U kunt uiteraard ook op veel plaatsen pinnen of per creditcard betalen.
Aan boord van het MV Ortelius worden de prijzen in euro’s weergegeven. Alle uitgaven worden op de scheepsrekening geplaatst, die u de dag voor de ontscheping betaalt. U kunt met euro’s, Amerikaanse dollars, pinpas of creditcard betalen. U kunt aan boord geen geld opnemen.

Entrees

De entreekosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

Voor deze reis gelden afwijkende betaal- en annuleringsvoorwaarden.
Bij de totstandkoming van de reisovereenkomst dient binnen 2 weken een aanbetaling van 15% van de totale reissom te worden voldaan. Het restant van de reissom dient uiterlijk 26 februari 2026 in het bezit te zijn van Labrys Reizen.

De annuleringskosten zijn als volgt:
- bij annulering t/m 25 februari 2026: de aanbetaling à 15% van de reissom;
- bij annulering vanaf 26 februari t/m 25 maart 2026: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf 26 maart 2026: 100% van de reissom.

CO2-reductie

Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Dit is een vooraankondiging, nadere informatie volgt. De genoemde data zijn nog onder een klein voorbehoud.  Wilt u vrijblijvend bericht ontvangen wanneer de reis volledig online staat? Geef dit dan aan ons door per telefoon of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Spitsbergen: een arctische archipel zo groot als Ierland, gelegen tussen Noorwegen en de Noordpool. Met vier nederzettingen, een bevolking van zo'n drieduizend zielen, slechts vijftig kilometer verharde weg en 60% van het oppervlak verijsd, is dit verreweg de grootste wildernis van Europa. Vanwege de warme Golfstroom is Spitsbergen in de zomer goed te bereizen. We reizen in de periode van de middernachtzon, wanneer de zon 24 uur per dag schijnt!
Spitsbergen heeft in juli prachtige kleuren dankzij de minuscule planten en struikjes die in de glooiende valleien bloeien; het beschikt over gletsjers en ijskappen op de – inderdaad! – spitse bergen. Hier leven poolvossen, spitsbergenrendieren, baardrobben en walrussen. Juli is ook de beste maand voor het spotten van diverse walvissoorten, zoals de vinvis, de dwergvinvis en de witte dolfijn of beluga. Vogels die we in Nederland normaal alleen op zee of in de winter zien, zijn in juli in hun mooiste verenkleed te zien op Spitsbergen. Denk aan de zeekoet, de noordse stern, de papegaaiduiker, de noordse stormvogel, de roodkeelduiker en de alk, die danst door de lucht. Daarnaast leven er veel meeuwen, waaronder zeer zeldzame soorten als de vorkstaartmeeuw en de ivoormeeuw. In het water ten noorden en oosten van Spitsbergen drijft nog redelijk wat pakijs, waarop we wellicht de machtige ijsbeer ontwaren.
Het doel van deze reis is om de hele archipel van Spitsbergen met de klok mee rond te varen. Of dit lukt is afhankelijk van het zeeijs, met name in het noordoosten van Spitsbergen. De kans op een volledige rondreis om het eiland is eind juli ongeveer 70%. In het geval dat het pakijs een doortocht naar het oosten van Spitsbergen onmogelijk maakt, zal het reisprogramma worden aangepast. Meestal wordt er dan gekozen voor een aantal bestemming in het noordoosten of het zuidoosten van Spitsbergen.
Klimaatwetenschapper en weerpresentator van het NOS Journaal Peter Kuipers Munneke neemt u mee naar deze ongerepte wildernis en gaat met u in gesprek over het klimaat en de gevolgen ervan voor deze regio. Aan boord van het expeditieschip zal hij dagelijks uitgebreid het programma van de dag met u doornemen tijdens onze eigen debriefings. Daarnaast krijgt u veel informatie van de deskundige Engelstalige scheepsstaf tijdens lezingen aan boord en tijdens de excursies, ook wel landings genoemd.

NB 1 Zoals het een ontdekkingsreis betaamt, zijn onverwachtse veranderingen mogelijk. Wat improvisatievermogen en flexibiliteit zijn een must. Daarnaast dient u over een goede conditie te beschikken, aangezien u langere tijd in zodiacs zit en veel aan land gaat om te wandelen. Voor het in- en uitstappen van de zodiacs is enige lenigheid vereist. U wordt hierbij geassisteerd door de scheepsstaf. Vaak loopt u over ongemarkeerd en rotsachtig terrein.
NB 2 Voor deze reis gelden afwijkende betaal- en annuleringsvoorwaarden. Zie hiervoor het kopje ‘Afwijkende reisvoorwaarden’.

dag 1, ma 20-07

's Ochtends directe lijnvlucht van Amsterdam naar Oslo en vandaar door naar Longyearbyen, de hoofdstad van Spitsbergen en genoemd naar de Amerikaanse zakenman John Munroe Longyear. We verblijven één nacht in een centraal gelegen hotel, inclusief diner.

dag 2, di 21-07

We verkennen het voormalige mijnstadje Longyearbyen, met een kerkje en een Noordpoolmuseum. Aan het eind van de middag staat onze bus klaar om ons naar het schip te brengen. We gaan aan boord van het MV Ortelius, ons onderkomen voor de komende dagen. In de vroege avond varen we de fjord uit en start onze expeditie. Wie weet zien we vanavond al de eerste walvissen!

dagen 3 t/m 10, wo 22 t/m wo 29-07

Onze landings zijn afhankelijk van weer- en zeecondities en wat we onderweg tegenkomen. Hieronder volgt een selectie van de plekken waar we landings kunnen maken.

Krossfjorden en Ny Ålesund
Gedurende de nacht varen we naar het noordwesten van Spitsbergen. 's Ochtends komen we aan in Krossfjorden, waar we een prachtig uitzicht hebben op de gletsjerfronten. In de middag varen we naar Ny Ålesund, de meest noordelijke nederzetting op aarde. Ooit was dit een mijnwerkersdorp, met de meest noordelijke spoorlijn ter wereld; tegenwoordig is het een onderzoekscentrum. Vlakbij is een broedplaats van brandganzen, kleine rietganzen en noordse sterns. Wie wil kan een bezoek brengen aan de ankerpaal die door de poolreizigers Amundsen en Nobile werd gebruikt voor hun luchtschepen Norge (1926) en Italia (1928).

De Monacogletsjer
Als het pakijs het toelaat, bezoeken we de Liefdefjord, genoemd naar een Hollandse walvisvaarder, en varen we daar langs de rand van de indrukwekkende, vijf kilometer brede Monacogletsjer. Op de gletsjer worden vaak ijsberen gezien die op ringelrobben jagen en op zoek zijn naar eieren: een uitstekende gelegenheid om ze te fotograferen! Bovendien hebben we hier een kans om dwergvinvissen en beluga’s te zien.
Een andere optie is een stop aan de monding van Wijdefjorden, met aan beide zijden toendralandschap en de gletsjerwand van Nordbreen. Als de ijsomstandigheden het varen hier verhinderen, kiezen we een alternatieve route langs de westkust van Spitsbergen.

De Zeven Eilanden
Het noordelijkste punt van onze reis ligt mogelijk ten noorden van Nordaustlandet, bij Chermsideøya en Phippsøya in de Zeven Eilanden. We zijn hier op 80° noorderbreedte, op slechts 870 km van de geografische Noordpool. We verblijven hier geruime tijd tussen het pakijs om het spectaculaire landschap op ons te laten inwerken. Dit is het natuurlijke jachtterrein van de ijsbeer. In het Sorgfjord hebben we een goede kans om walrussen te zien, niet ver van de graven van zeventiende-eeuwse walvisvaarders bij Eolusneset. Tijdens een natuurwandeling komen we dicht bij families van sneeuwhoenders.

De Straat van Hinlopen
We varen de Straat van Hinlopen binnen, waar veel ijs zal drijven. Hier komen robbensoorten, ijsberen en ivoormeeuwen voor, maar ook de nieuwsgierige dwergvinvissen. Soms wordt zelfs de blauwe vinvis gespot. Met onze zodiacs varen we tussen de ijsschotsen door en bekijken we de vogels op de hoge kliffen. Aan de oostkant van de straat proberen we een landing te maken op Nordaustlandet of Nordaustlandet, waar we uitkijken naar rendieren en walrussen.

De Storfjorden
We waren door Freemansundet, de zeestraat tussen Barentsøya en Edgeøya. De meren op Barentsøya bij Sundneset zijn een geliefde plek voor watervogels. Nabij de monding van de Skjolddalenvallei op West-Spitsbergen ontdekken we een kolonie ivoormeeuwen. Op Edgeøya staan de restanten van hutten van de eerste Nederlandse overwinteringsexpeditie, in 1964 en 1965. Een van de overwinteraars was Ko de Korte, oprichter van Oceanwide Expeditions. Er leeft nu een grote kolonie drieteenmeeuwen. Een landing bij Kvalhovden met zijn machtige gletsjerfronten behoort ook tot de mogelijkheden.

De spitse Hornsund-bergen
We varen langs de zijfjorden van het Hornsundgebied in het zuiden van Spitsbergen, met een fraai zicht op spitse bergtoppen als de Hornsundtind (1431 meter), waaraan de eilandenarchipel zijn Nederlandse naam te danken heeft. Er zijn veertien grote gletsjers in dit gebied en er leven zeehonden, beloega's en ijsberen. We gaan waarschijnlijk aan land te Samarinvaagen en Birgerbukta. Beide plekken lenen zich goed voor een lange wandeling.

Flora, fauna en geschiedenis te Bell Sund
Bell Sund is een van de grootste fjordsystemen van Spitsbergen. Door de oceaanstromingen is dit gebied iets warmer dan andere delen van de archipel. Dat zien we terug in de relatief weelderige vegetatie. Te Ahlstrandhalvøya, aan de monding van Van Keulenfjorden, ligt een stapels beloegaskeletten – overblijfselen van de negentiende-eeuwse walvisjacht en een spookachtige herinnering aan de gevolgen van ongebreidelde exploitatie. Gelukkig zijn beloega's niet tot uitsterven toe bejaagd en is de kans groot dat we een groep tegenkomen. Het is ook mogelijk om de toendra langs de zijfjorden te verkennen. Hier grazen en broeden kleine alken in de rotshellingen.

dag 11, do 30-07

We keren terug in Longyearbyen, het eindpunt van onze expeditie. Hier zullen we nog eenmaal overnachten in het centrum van de stad. We besluiten de dag met een afscheidsdiner.

dag 12, vr 31-07

Vroeg in de middag transfer naar de luchthaven en indirecte lijnvlucht naar Amsterdam, met overstap in Oslo.

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Longyearbyen en vice versa via Oslo met SAS Scandinavian Airlines en Norwegian Airlines. De vluchtgegevens zijn:
20-07-2026: Amsterdam - Oslo, 10.40 - 12.30 uur
20-07-2026: Oslo - Longyearbyen, 14.50 - 17.45 uur
31-07-2026: Longyearbyen - Oslo, 13.25 - 16.20 uur
31-07-2026: Oslo - Amsterdam, 19.15 - 21.05 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn lokale tijden. Zowel in Noorwegen zelf als op Spitsbergen is het even laat als in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij(en).

Vervoer ter plaatse

De transfers in Longyearbyen worden uitgevoerd met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning.
Tijdens het verblijf aan boord van ons cruiseschip worden de excursies gemaakt met behulp van zodiacs, rubberboten met buitenboordmotor, geschikt voor maximaal 12 personen per boot.

Accommodatie

overnachtingsplaatsen: Longyearbyen (1 nacht) - MV Ortelius (9 nachten) - Longyearbyen (1 nacht)
In Longyearbyen hebben we gekozen voor het comfortabele Radisson Blu Polar Hotel, centraal gelegen in het stadje en op loopafstand van de bezienswaardigheden. Er is een sauna en er zijn outdoorjacuzzi’s met een fantastisch uitzicht over de baai.
Tijdens de expeditie verblijft u negen nachten aan boord van het MV Ortelius van de Nederlandse rederij Oceanwide Expeditions. Het is geklasseerd als UL1 (hoogste ijsklasse) in het Lloyd’s Register voor ijsversterkte cruiseschepen. Er is ruimte voor 108 passagiers en beschikt aan een overvloed aan open dekken, vanwaar u een goed uitzicht hebt op het omringende landschap. Er is een restaurant, een bar en een lezingenruimte. Er zijn 10 zodiacs (rubberboten met buitenboordmotor). Bovendien zijn er rubberlaarzen in bruikleen beschikbaar voor de duur van de expeditie. Door de relatief kleine omvang van het schip gaat er weinig tijd verloren aan de logistiek van de zodiacs, waardoor er meer tijd is aan land.
Naast hotelpersoneel zijn er gidsen, een arts en een expeditieleider aan boord.
Alle kamers en hutten beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Sommige hutten hebben een gedeeltelijk belemmerd uitzicht vanwege de grootte van de ramen en de ontwerpeisen van het schip. Zo kunnen sommige ramen in het onderste gedeelte gedeeltelijk worden gehinderd door een loopplank.
Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage naar uw kamer of cabine dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.

Maaltijden

En route naar en op Longyearbyen zijn de lunches voor eigen rekening; de diners zijn inbegrepen. Aan boord van het MV Ortelius zijn alle maaltijden inbegrepen, dat wil zeggen een ontbijtbuffet, een lunchbuffet en een driegangendiner. Ook snacks tussendoor worden gratis verstrekt. Drankjes zijn voor eigen rekening.

Zwaarte van de reis

Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Voor deze reis is het extra belangrijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Uw schip en de zodiacs staan centraal bij de expeditie. Echte inspanning hoeft niet te worden geleverd, maar wie wil kan vaak aan land gaan, waarbij enkele uren per dag kan worden gelopen. U dient er rekening mee te houden dat u soms via een steile loopplank moet lopen om van het schip of van de wal in de zodiacs te komen. U wordt hierbij geassisteerd door de scheepsstaf. Soms loopt u over glibberig en rotsachtig terrein.
Uiteraard is het mogelijk af en toe een programmaonderdeel over te slaan en rust te nemen, indien u daar behoefte aan heeft. Op deze reis wordt meerdere keren van accommodatie gewisseld; op die dagen is het overslaan van een programmaonderdeel niet altijd mogelijk.
Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen.
Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.

Kleding

Neem conformabele kleding mee, die u kunt dragen in laagjes. Aan boord van het schip is het warm, maar buiten vaak koud. Houd er rekening mee dat het dek glad kan zijn. Stevige schoenen met antislipzolen zijn het devies, evenals een parka. Deelnemers ontvangen nadere informatie.

Reisperiode

De tweede helft van juli is een zeer geschikte periode voor een expeditiereis naar Spitsbergen: het is dus voortdurend licht! De temperatuur schommelt tussen 5 en 10 ºC; in het uiterste noorden is het misschien wat kouder. Houd rekening met veranderlijk weer met wind, zon en buien, b.v. in de vorm van sneeuw.

Grensdocumenten

Voor deze reis dient uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.

Geld

De Noorse munteenheid (en ook de munteenheid op Spitsbergen) is de Noorse kroon. In Oslo en in Longyearbyen zijn pinautomaten aanwezig. Het verdient sterk de voorkeur ter plaatse geld op te nemen. U kunt uiteraard ook op veel plaatsen pinnen of per creditcard betalen.
Aan boord van het MV Ortelius worden de prijzen in euro’s weergegeven. Alle uitgaven worden op de scheepsrekening geplaatst, die u de dag voor de ontscheping betaalt. U kunt met euro’s, Amerikaanse dollars, pinpas of creditcard betalen. U kunt aan boord geen geld opnemen.

Entrees

De entreekosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

Voor deze reis gelden afwijkende betaal- en annuleringsvoorwaarden.
Bij de totstandkoming van de reisovereenkomst dient binnen 2 weken een aanbetaling van 15% van de totale reissom te worden voldaan. Het restant van de reissom dient uiterlijk 26 februari 2026 in het bezit te zijn van Labrys Reizen.

De annuleringskosten zijn als volgt:
- bij annulering t/m 25 februari 2026: de aanbetaling à 15% van de reissom;
- bij annulering vanaf 26 februari t/m 25 maart 2026: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf 26 maart 2026: 100% van de reissom.

CO2-reductie

Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Reisleiding

De reis zal inhoudelijk worden geleid door dr. Peter Kuipers Munneke. Aan boord zal hij enkele malen een lezing verzorgen speciaal voor onze groep. Daarnaast worden er lezingen en presentaties gegeven door de specialisten aan boord van het schip. Deze zijn in het Engels en ook voor andere opvarenden toegankelijk. De landings worden geleid door de specialisten van het schip.

dr. Peter Kuipers Munneke

dr. Peter Kuipers Munneke

Poolonderzoeker, weerman én enthousiast verteller van verhalen over weer, klimaat en de poolgebieden. Hij begon zijn loopbaan als poolonderzoeker in 2004 op Spitsbergen en sindsdien is hij een aantal keren teruggegaan voor onderzoek en reportages. Zijn specialiteit is het bestuderen van gletsjers in de poolgebieden. Daarvoor is hij ook op expeditie geweest naar Groenland en Antarctica. De laatste jaren zoekt hij steeds nieuwe manieren om zijn kennis te delen: met een podcast, met kunstenaars en in het theater.

Reisgegevens

12-daagse vliegreis
20 t/m 31 juli 2026

Reissom

t/m 11 maart 2026: volgt
vanaf 12 maart 2026: volgt
toeslag eenpersoonskamer: volgt
NB 1 Indien u indeling op een gedeelde tweepersoonskamer/hut wenst, wordt bij boeking de toeslag eenpersoonskamer in rekening gebracht. Zodra er een medereizig(st)er is om de kamer mee te delen, wordt deze toeslag gecrediteerd. Indien er geen kamergeno(o)t(e) wordt gevonden, wordt de toeslag eenpersoonskamer niet gecrediteerd.
NB 2 Er zijn meerdere types hutten beschikbaar op het cruiseschip. Informatieover mogelijkheden en meerprijzen volgt.

Inclusief

lijnvluchten met belastingen en toeslagen, ruimbagage, vervoer ter plaatse, verblijf in het hotel op basis van halfpension, verblijf op het cruiseschip op basis van volpension, reisleiding, lokale sprekers en gidsen, entrees, eSIM, fooien, investering in CO2-reductie

Exclusief

overige maaltijden, drankjes, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 27,50 per boeking

Aantal deelnemers

minimum: 10 / maximum: 20

Contact Labrys Reizen

drs. Michel Lancee

Om onze website te laten functioneren en te verbeteren gebruiken we cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en te verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van onze website.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
We use marketing cookies for functions like social media share-buttons and keeping track of surfing behaviour. With these cookies, we can show you relevant content and advertisements.