



Japan • Architectuur

Tijdens deze vervolgreis op de eerdere architectuurreizen naar Japan richten we ons met name op de moderne Japanse architectuur. Deze kan echter niet los gezien worden van de traditie. Daarom kijken we vooral aan het begin van de reis ook naar de traditionele bouwkunst.
We beginnen in Kyoto. Daar bezoeken we een machiya, het typische stadshuis, enkele belangrijke tempels en twee bijzondere musea. Vervolgens bekijken we in diverse steden en daarbuiten indrukwekkende ontwerpen van wereldberoemde architecten als Tadao Ando, I.M. Pei, Shigeru Ban en Hiroshi Sugimoto. In enkele gebouwen ontdekken we een zoektocht naar harmonie tussen natuur en architectuur, die nergens zo goed tot haar recht komt als in Japan. In Tokyo richten we ons ten slotte op enkele architectonische parels en heeft u ook een dag vrij om de stad alleen te verkennen.
dag 1, zo 05-04
‘s Middags vertrek van onze directe lijnvlucht van Amsterdam naar Osaka.
dag 2, ma 06-04
’s ochtends Aankomst in Osaka. ’s ochtends Aankomst in Osaka. Naar Japanse traditie ontvangen we een lunchbox voor en route naar ons hotel in Kyoto. Onderweg brengen we een bezoek aan de Ibaraki Kasugaoka, oftewel de Kerk van het Licht, ontworpen door wellicht Japans bekendste en meest geprezen architect, Tadao Ando. We arriveren in de namiddag in ons hotel, waar u zich kunt opfrissen alvorens de dag te besluiten met een diner in een lokaal restaurant. We arriveren in de namiddag in ons hotel, waar u zich kunt opfrissen alvorens de dag te besluiten met een diner in een lokaal restaurant.
dag 3, di 07-04
’s Ochtends bezichtigen we onderweg te voet een traditioneel stadshuis, de machiya, en vervolgens gaan we met een touringcar naar de beroemde Ryoan-ji. Daarna rijden we naar Daitokuchi-mae, een tempelgebied met zo’n vijftien boeddhistische tempels. Twee ervan vragen onze bijzondere aandacht, omdat de traditionele architectuur ook hier mooi te zien is: de Daisen-in en de Daitoku-ji. Er is tevens vrije tijd om enkele andere tempels te bezichtigen. ’s Middags bezichtigen we het Kyocera Kunstmuseum, het oudste openbare museum van Japan. Het heropende in 2020 na een grondige renovatie door Aoki Jun en Nishizawa Tezzo. ‘s Avonds gezamenlijk diner, opgeluisterd door een maiko, een jonge geisha.
dag 4, wo 08-04
We vertrekken per bus naar Shigaraki ten oosten van Kyoto voor een bezoek aan het Miho Museum. Het ligt midden in de natuur. Driekwart van dit museum bevindt zich onder de grond. Architect I.M. Pei poogde het silhouet van het gebouw in de natuur te laten overvloeien. De middag en de avond zijn ter vrije besteding.
dag 5, do 09-04
De ochtend besteden we in het Kyoto Nationaal Museum, met bijzondere aandacht voor de in 2022 geopende vleugel van architect Yoshio Taniguchi. Er is wat tijd voor een lunch op eigen gelegenheid in het station van Kyoto. Wie wil kan ook de skywalk ontdekken, die zich helemaal boven in de stationshal bevindt. Daarna reizen we per shinkansen naar Okayama, en vandaar verder via Chayamachi naar Uno met regionale treinen. We overnachten en dineren in het UNO Hotel, dat direct bij de haven ligt, op loofafstand van de veerboot.
dag 6, vr 10-04
We steken per veerboot over naar Naoshima en verkennen dit eiland per e-bike. Er zijn hier zo’n tien gebouwen van de hand van Tadao Ando, waaaronder het Chichu Art Museum en het afgelopen voorjaar geopende Naoshima New Museum of Art. Vlakbij ontdekken we het Art House Project. De verschillende huizen en het Naoshima Hall-project van architect Hiroshi Sambuichi zijn tegelijk een kunstwerk en een verbluffend stuk architectuur. Aan het eind van de dag checken we in bij het bijzondere Benesse Hotel, ontworpen door Tadao Ando, waar we ook dineren.
dag 7, za 11-04
We verlaten het mooie Naoshima en reizen per veerboot en shinkansen naar Hiroshima. Vandaar rijden we per bus door naar Otake. Hier nemen we onze tijd voor het door Shigeru Ban ontworpen Simose Kunstmuseum. Naast het hoofdgebouw zijn er kleurrijke, verplaatsbare galerijen aan het water, met een panoramisch uitzicht op de Japanse Binnenzee en de Setouchi-eilanden. We overnachten in Hiroshima. Wie wil kan in de vroege avond een wandeling maken door het Hiroshima Memorial Park. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dag 8, zo 12-04
We reizen door naar Osaka per shinkansen. Vanmiddag eerste verkenning van de stad. We bezoeken het Fujita Museum in een omgevormd pakhuis, van de architecten van Taisei Design. Er is ook tijd voor de prachtige Japanse tuin. Het indrukwekkende, witte kasteel van Osaka geeft ons een goede indruk van de traditionele bouwstijl van dergelijke forten. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dag 9, ma 13-04
Op het eiland Nakanoshima, midden in de stad ontdekken we Katsuhiko End?’s kunstmuseum. De kubusvormige, zwarte façade verbergt een intrigerende interne ‘passage’ – een open, publiek toegankelijke doorgang die zich over meerdere verdiepingen slingert en de stedelijke omgeving met het museum verbindt. Aan de andere kant van het eiland ontdekken we Grand Green Osaka. Deze stedelijke oase met glooiende landschappen werd ontworpen door de landschapsarchitecten van GGN in samenwerking met Nikken Sekkei en anderen. We besluiten de dag met het Rohto Heart Square, een 120?meter lange stalen overkapping van SANAA, en het aanpalende Kunst en cultuurmuseum VS, ontworpen door de ons inmiddels welbekende Tadao Ando.
dag 10, di 14-04
Wederom per shinkansen reizen we door naar de berg Fuji en het Mount Fuji World Heritage Center. Dit project werd ontworpen door architect Shigeru Ban en combineert oosterse en westerse elementen. We bekijken ook de oude Fujisan Hongu Sengen-schrijn, gewijd aan de legendarische berg. Overnachting in de kustplaats Odawara en diner in ons hotel.
dag 11, wo 15-04
Kunstenaar Hiroshi Sugimoto Enoura ontwierp zijn Observatorium als verlengstuk van zijn fotografische oeuvre. Het is een van die zeldzame plekken waar kunst, natuur, tijd en architectuur op een bijna magische manier samenkomen. In het ontwerp zijn staal en glas gecombineerd met een traditionele kakezukuri-houtskeletbouw en karakteristieke oya-stenen. De site bevat een authentieke, vijftiende-eeuwse Muromachi-poort, een traditioneel theehuis en een schrijn in kasuga-stijl – alle zorgvuldig gerestaureerd of nieuw gebouwd in oude stijl. In de loop van de middag komen we aan in onze in onze laatste pleisterplaats, Tokyo. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dagen 12 en 13, do 16 en vr 17-04
Tokyo heeft ontelbaar veel architectonische highlights, van serene, kleine gebouwen tot aan supermoderne winkelgebieden. En er worden regelmatig nieuwe architectonische parels opgeleverd! Wij laten daarom wat tijd vrij in het programma voor het geval zich onverwachte opportuniteiten voordoen.
De moderne architectuur begon in Tokyo met enkele opzienbare gebouwen, waaronder het Yoyogi Nationaal Stadion, dat Kenzo Tange ontwierp voor de Olympische Spelen van 1964. In de buurt ontdekken we in het Omotesando District gebouwen van een hele reeks architecten, onder wie Toyo Ito, Sanaa, Kengo Kuma en de Zwitsers Herzog & de Meuron. We doen ook een poging om een designtoiletgebouwtje te bezoeken, om in de sfeer te komen van de film ‘Perfect Days’. In 1999 opende in het Nationaal Museum een prachtige galerij van de hand van Yoshio Taniguchi, om de schatten van de Horyu-ji tempel te Nara op passende wijze te kunnen tonen. Op loopafstand ontdekken we het Nationale Museum van Westerse Kunst, het enige gebouw in Japan van de hand van Le Corbusier. Het Nezu Kunst Museum van Kengo Kuma is een waar pareltje, en de Japanse tuin is heerlijk om in rond te struinen. In het Museum of Contemporary Art (MOT) combineren Takahiko Yanagisawa en het architectenbureau Nihon Sekkei strakke, minimalistische lijnen met een gevoel van ruimte, licht en rust. Monumentaliteit en contemplatie komen zo samen binnen een en hetzelfde gebouw. De eerste avond is ter vrije besteding, op de tweede avond dineren we gezamenlijk.
dag 14, za 18-04
Een dag ter vrije besteding in Tokyo. U kunt bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het recente project Azabudai Hills of simpelweg rondstruinen in deze altijd verrassende stad. We sluiten ’s avonds de reis af met een gezamenlijk diner.
dag 15, zo 19-04
Transfer naar de luchthaven en directe lijnvlucht van Tokyo naar Amsterdam, met aankomst in de loop van de avond.
Vervoer naar de bestemming
We maken gebruik van comfortabele directe lijnvluchten van Amsterdam naar Osaka en van Tokyo naar Amsterdam met KLM. De vluchtgegevens zijn:
05-04-2026: Amsterdam - Osaka, 14.25 - 10.20 uur (de volgende dag)
19-04-2026: Tokyo - Amsterdam, 12.35 - 19.25 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. Tijdens onze zomertijd is het in Japan 7 uur later.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.
Vervoer ter plaatse
De rondreis door Japan wordt uitgevoerd met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning en met het uitstekende, schone en veilige openbaar vervoer. Naoshima bereiken we per veerboot. Japan is groot, dus de hogesnelheidstreinen zijn een uitkomst. De grote bagage wordt in dat geval, zoals in Japan gebruikelijk is, afzonderlijk per koerier gebracht.
Hotels
overnachtingsplaatsen: Kyoto (3 nachten) - Uno (1 nacht) - Naoshima (1 nacht) - Hiroshima (1 nacht) - Osaka (2 nachten) - Odawara (1 nacht) - Tokyo (4 nachten)
We verblijven overal in goede drie- en viersterrenhotels. Houd er rekening mee dat in Japan de kamers vaak kleiner zijn dan in Europese hotels.
Alle kamers beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Het kan zijn dat de douche zich in de badkuip bevindt. Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.
Wanneer we met de hogesnelheidstrein reizen hebt u niet de beschikking over uw grote bagage. Het betreft de nachten in Uno en Hiroshima, de eerste nacht in Osaka en de eerste nacht in Tokyo (de dagen 5, 6, 8 en 11).
Maaltijden
Op deze reis zijn 1 lunch in de vorm van een lunchbox en 10 diners inbegrepen bij de reissom. Wij zijn in Japan en zullen dus voornamelijk voor de zeer gevarieerde Japanse keuken kiezen. Vegetarische maaltijden zijn verkrijgbaar.
Reisbundel
Alle deelnemers ontvangen een reisbundel met informatie over alle projecten van de reisleidster, dr. ir. Birgit Jürgenhake. U ontvangt deze zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis definitief doorgang vindt.
Audiosysteem
Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. De reisleiding of gids spreekt rechtstreeks in een microfoontje en u hoort de uitleg door uw headset.
Indien u een gehoorapparaat heeft, kunnen wij kosteloos een daarop afgestemde headset voor u regelen. Deze wens kunt u bij boeking aangeven. Deze headset is voor het rechteroor bestemd. Heeft u er een nodig die ook voor het linkeroor geschikt is, dan verzoeken we u vriendelijk dit nadrukkelijk aan te geven.
Zwaarte van de reis
Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Om de Japanse architectuur in al zijn facetten te kunnen ervaren, leggen we de nodige afstanden af en verblijven we in diverse hotels maar één nacht. Dat maakt deze reis beslist intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.
Gezondheid
Japan is een zeer modern land met een lage criminaliteit en goede faciliteiten, voorbeeldige hygiëne en een goed comfort. Vaccinaties e.d. zijn niet nodig.
Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen.
Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
Kleding
Het weer kan net als in Nederland per dag behoorlijk verschillen. Kleding in laagjes is daarom handig. Over het algemeen gaat men in Japan vrij net gekleed, hoewel de jongeren in de grote steden zich zeer extravagant kunnen uitdossen. Korte broeken zijn bij bezoeken aan tempels uit den boze.
Reisperiode
April is een zeer geschikte periode voor een cultuurreis door Japan. De temperatuur is doorgaans zeer aangenaam; het kan al warm zijn, maar de zomerhitte is nog niet aangebroken. Bovendien bestaat er een kans dat we de bekende kersenbloesems van Japan kunnen bewonderen. We rekenen op een gemiddelde maximumtemperatuur van 20 ºC. Er kan een bui vallen. De reis vindt in het hoogseizoen plaats, waarin de natuur doorgaans op zijn mooist is en de temperaturen aangenaam. Om deze reden kan het bij populaire bezienswaardigheden drukker zijn dan gemiddeld.
Grensdocumenten
Voor Japan is voor Nederlanders geen visum nodig. Uw paspoort dient geldig te zijn tot aan het moment van terugkeer, maar luchtvaartmaatschappijen laten u mogelijk niet aan boord indien uw paspoort minder dan 6 maanden geldig is. We raden u daarom aan uw paspoort te verlengen indien het verloopt vóór 19 oktober 2026.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.
Geld
De Japanse munteenheid is de Japanse yen (JPY). Pinautomaten zijn in Japan in een groot aantal plaatsen aanwezig. Het verdient sterk de voorkeur ter plaatse geld op te nemen. Eventueel kunt u contant geld bij de banken wisselen. Bij het opnemen van Japans geld in Nederland wordt een zeer ongunstige koers gehanteerd.
Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen
Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in Japan. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.
Entrees
De entrees en gidskosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.
eSIM
Labrys Reizen geeft u een eSIM cadeau zodat u tijdens uw reis bereikbaar bent en over enkele GB mobiel internet gratis beschikt. Een eSIM is een digitale simkaart die via de installatie van een app geactiveerd wordt. Voorafgaand aan de reis zult u van Hubby, het bedrijf dat deze dienst faciliteert, per mail informatie ontvangen hoe u de Hubby-app kunt installeren en de eSIM kunt activeren. Bovendien kunt u via deze Hubby-app eenvoudig extra data aanschaffen als de gratis databundel op is.
Inschrijving
U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.
CO2-reductie
Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.
Tijdens deze vervolgreis op de eerdere architectuurreizen naar Japan richten we ons met name op de moderne Japanse architectuur. Deze kan echter niet los gezien worden van de traditie. Daarom kijken we vooral aan het begin van de reis ook naar de traditionele bouwkunst.
We beginnen in Kyoto. Daar bezoeken we een machiya, het typische stadshuis, enkele belangrijke tempels en twee bijzondere musea. Vervolgens bekijken we in diverse steden en daarbuiten indrukwekkende ontwerpen van wereldberoemde architecten als Tadao Ando, I.M. Pei, Shigeru Ban en Hiroshi Sugimoto. In enkele gebouwen ontdekken we een zoektocht naar harmonie tussen natuur en architectuur, die nergens zo goed tot haar recht komt als in Japan. In Tokyo richten we ons ten slotte op enkele architectonische parels en heeft u ook een dag vrij om de stad alleen te verkennen.

dag 1, zo 05-04
‘s Middags vertrek van onze directe lijnvlucht van Amsterdam naar Osaka.
dag 2, ma 06-04
’s ochtends Aankomst in Osaka. ’s ochtends Aankomst in Osaka. Naar Japanse traditie ontvangen we een lunchbox voor en route naar ons hotel in Kyoto. Onderweg brengen we een bezoek aan de Ibaraki Kasugaoka, oftewel de Kerk van het Licht, ontworpen door wellicht Japans bekendste en meest geprezen architect, Tadao Ando. We arriveren in de namiddag in ons hotel, waar u zich kunt opfrissen alvorens de dag te besluiten met een diner in een lokaal restaurant. We arriveren in de namiddag in ons hotel, waar u zich kunt opfrissen alvorens de dag te besluiten met een diner in een lokaal restaurant.
dag 3, di 07-04
’s Ochtends bezichtigen we onderweg te voet een traditioneel stadshuis, de machiya, en vervolgens gaan we met een touringcar naar de beroemde Ryoan-ji. Daarna rijden we naar Daitokuchi-mae, een tempelgebied met zo’n vijftien boeddhistische tempels. Twee ervan vragen onze bijzondere aandacht, omdat de traditionele architectuur ook hier mooi te zien is: de Daisen-in en de Daitoku-ji. Er is tevens vrije tijd om enkele andere tempels te bezichtigen. ’s Middags bezichtigen we het Kyocera Kunstmuseum, het oudste openbare museum van Japan. Het heropende in 2020 na een grondige renovatie door Aoki Jun en Nishizawa Tezzo. ‘s Avonds gezamenlijk diner, opgeluisterd door een maiko, een jonge geisha.
dag 4, wo 08-04
We vertrekken per bus naar Shigaraki ten oosten van Kyoto voor een bezoek aan het Miho Museum. Het ligt midden in de natuur. Driekwart van dit museum bevindt zich onder de grond. Architect I.M. Pei poogde het silhouet van het gebouw in de natuur te laten overvloeien. De middag en de avond zijn ter vrije besteding.
dag 5, do 09-04
De ochtend besteden we in het Kyoto Nationaal Museum, met bijzondere aandacht voor de in 2022 geopende vleugel van architect Yoshio Taniguchi. Er is wat tijd voor een lunch op eigen gelegenheid in het station van Kyoto. Wie wil kan ook de skywalk ontdekken, die zich helemaal boven in de stationshal bevindt. Daarna reizen we per shinkansen naar Okayama, en vandaar verder via Chayamachi naar Uno met regionale treinen. We overnachten en dineren in het UNO Hotel, dat direct bij de haven ligt, op loofafstand van de veerboot.
dag 6, vr 10-04
We steken per veerboot over naar Naoshima en verkennen dit eiland per e-bike. Er zijn hier zo’n tien gebouwen van de hand van Tadao Ando, waaaronder het Chichu Art Museum en het afgelopen voorjaar geopende Naoshima New Museum of Art. Vlakbij ontdekken we het Art House Project. De verschillende huizen en het Naoshima Hall-project van architect Hiroshi Sambuichi zijn tegelijk een kunstwerk en een verbluffend stuk architectuur. Aan het eind van de dag checken we in bij het bijzondere Benesse Hotel, ontworpen door Tadao Ando, waar we ook dineren.
dag 7, za 11-04
We verlaten het mooie Naoshima en reizen per veerboot en shinkansen naar Hiroshima. Vandaar rijden we per bus door naar Otake. Hier nemen we onze tijd voor het door Shigeru Ban ontworpen Simose Kunstmuseum. Naast het hoofdgebouw zijn er kleurrijke, verplaatsbare galerijen aan het water, met een panoramisch uitzicht op de Japanse Binnenzee en de Setouchi-eilanden. We overnachten in Hiroshima. Wie wil kan in de vroege avond een wandeling maken door het Hiroshima Memorial Park. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dag 8, zo 12-04
We reizen door naar Osaka per shinkansen. Vanmiddag eerste verkenning van de stad. We bezoeken het Fujita Museum in een omgevormd pakhuis, van de architecten van Taisei Design. Er is ook tijd voor de prachtige Japanse tuin. Het indrukwekkende, witte kasteel van Osaka geeft ons een goede indruk van de traditionele bouwstijl van dergelijke forten. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dag 9, ma 13-04
Op het eiland Nakanoshima, midden in de stad ontdekken we Katsuhiko End?’s kunstmuseum. De kubusvormige, zwarte façade verbergt een intrigerende interne ‘passage’ – een open, publiek toegankelijke doorgang die zich over meerdere verdiepingen slingert en de stedelijke omgeving met het museum verbindt. Aan de andere kant van het eiland ontdekken we Grand Green Osaka. Deze stedelijke oase met glooiende landschappen werd ontworpen door de landschapsarchitecten van GGN in samenwerking met Nikken Sekkei en anderen. We besluiten de dag met het Rohto Heart Square, een 120?meter lange stalen overkapping van SANAA, en het aanpalende Kunst en cultuurmuseum VS, ontworpen door de ons inmiddels welbekende Tadao Ando.
dag 10, di 14-04
Wederom per shinkansen reizen we door naar de berg Fuji en het Mount Fuji World Heritage Center. Dit project werd ontworpen door architect Shigeru Ban en combineert oosterse en westerse elementen. We bekijken ook de oude Fujisan Hongu Sengen-schrijn, gewijd aan de legendarische berg. Overnachting in de kustplaats Odawara en diner in ons hotel.
dag 11, wo 15-04
Kunstenaar Hiroshi Sugimoto Enoura ontwierp zijn Observatorium als verlengstuk van zijn fotografische oeuvre. Het is een van die zeldzame plekken waar kunst, natuur, tijd en architectuur op een bijna magische manier samenkomen. In het ontwerp zijn staal en glas gecombineerd met een traditionele kakezukuri-houtskeletbouw en karakteristieke oya-stenen. De site bevat een authentieke, vijftiende-eeuwse Muromachi-poort, een traditioneel theehuis en een schrijn in kasuga-stijl – alle zorgvuldig gerestaureerd of nieuw gebouwd in oude stijl. In de loop van de middag komen we aan in onze in onze laatste pleisterplaats, Tokyo. ‘s Avonds gezamenlijk diner.
dagen 12 en 13, do 16 en vr 17-04
Tokyo heeft ontelbaar veel architectonische highlights, van serene, kleine gebouwen tot aan supermoderne winkelgebieden. En er worden regelmatig nieuwe architectonische parels opgeleverd! Wij laten daarom wat tijd vrij in het programma voor het geval zich onverwachte opportuniteiten voordoen.
De moderne architectuur begon in Tokyo met enkele opzienbare gebouwen, waaronder het Yoyogi Nationaal Stadion, dat Kenzo Tange ontwierp voor de Olympische Spelen van 1964. In de buurt ontdekken we in het Omotesando District gebouwen van een hele reeks architecten, onder wie Toyo Ito, Sanaa, Kengo Kuma en de Zwitsers Herzog & de Meuron. We doen ook een poging om een designtoiletgebouwtje te bezoeken, om in de sfeer te komen van de film ‘Perfect Days’. In 1999 opende in het Nationaal Museum een prachtige galerij van de hand van Yoshio Taniguchi, om de schatten van de Horyu-ji tempel te Nara op passende wijze te kunnen tonen. Op loopafstand ontdekken we het Nationale Museum van Westerse Kunst, het enige gebouw in Japan van de hand van Le Corbusier. Het Nezu Kunst Museum van Kengo Kuma is een waar pareltje, en de Japanse tuin is heerlijk om in rond te struinen. In het Museum of Contemporary Art (MOT) combineren Takahiko Yanagisawa en het architectenbureau Nihon Sekkei strakke, minimalistische lijnen met een gevoel van ruimte, licht en rust. Monumentaliteit en contemplatie komen zo samen binnen een en hetzelfde gebouw. De eerste avond is ter vrije besteding, op de tweede avond dineren we gezamenlijk.
dag 14, za 18-04
Een dag ter vrije besteding in Tokyo. U kunt bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het recente project Azabudai Hills of simpelweg rondstruinen in deze altijd verrassende stad. We sluiten ’s avonds de reis af met een gezamenlijk diner.
dag 15, zo 19-04
Transfer naar de luchthaven en directe lijnvlucht van Tokyo naar Amsterdam, met aankomst in de loop van de avond.

Vervoer naar de bestemming
We maken gebruik van comfortabele directe lijnvluchten van Amsterdam naar Osaka en van Tokyo naar Amsterdam met KLM. De vluchtgegevens zijn:
05-04-2026: Amsterdam - Osaka, 14.25 - 10.20 uur (de volgende dag)
19-04-2026: Tokyo - Amsterdam, 12.35 - 19.25 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. Tijdens onze zomertijd is het in Japan 7 uur later.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.
Vervoer ter plaatse
De rondreis door Japan wordt uitgevoerd met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning en met het uitstekende, schone en veilige openbaar vervoer. Naoshima bereiken we per veerboot. Japan is groot, dus de hogesnelheidstreinen zijn een uitkomst. De grote bagage wordt in dat geval, zoals in Japan gebruikelijk is, afzonderlijk per koerier gebracht.
Hotels
overnachtingsplaatsen: Kyoto (3 nachten) - Uno (1 nacht) - Naoshima (1 nacht) - Hiroshima (1 nacht) - Osaka (2 nachten) - Odawara (1 nacht) - Tokyo (4 nachten)
We verblijven overal in goede drie- en viersterrenhotels. Houd er rekening mee dat in Japan de kamers vaak kleiner zijn dan in Europese hotels.
Alle kamers beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Het kan zijn dat de douche zich in de badkuip bevindt. Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.
Wanneer we met de hogesnelheidstrein reizen hebt u niet de beschikking over uw grote bagage. Het betreft de nachten in Uno en Hiroshima, de eerste nacht in Osaka en de eerste nacht in Tokyo (de dagen 5, 6, 8 en 11).
Maaltijden
Op deze reis zijn 1 lunch in de vorm van een lunchbox en 10 diners inbegrepen bij de reissom. Wij zijn in Japan en zullen dus voornamelijk voor de zeer gevarieerde Japanse keuken kiezen. Vegetarische maaltijden zijn verkrijgbaar.

Reisbundel
Alle deelnemers ontvangen een reisbundel met informatie over alle projecten van de reisleidster, dr. ir. Birgit Jürgenhake. U ontvangt deze zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis definitief doorgang vindt.
Audiosysteem
Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. De reisleiding of gids spreekt rechtstreeks in een microfoontje en u hoort de uitleg door uw headset.
Indien u een gehoorapparaat heeft, kunnen wij kosteloos een daarop afgestemde headset voor u regelen. Deze wens kunt u bij boeking aangeven. Deze headset is voor het rechteroor bestemd. Heeft u er een nodig die ook voor het linkeroor geschikt is, dan verzoeken we u vriendelijk dit nadrukkelijk aan te geven.
Zwaarte van de reis
Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Om de Japanse architectuur in al zijn facetten te kunnen ervaren, leggen we de nodige afstanden af en verblijven we in diverse hotels maar één nacht. Dat maakt deze reis beslist intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.
Gezondheid
Japan is een zeer modern land met een lage criminaliteit en goede faciliteiten, voorbeeldige hygiëne en een goed comfort. Vaccinaties e.d. zijn niet nodig.
Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen.
Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
Kleding
Het weer kan net als in Nederland per dag behoorlijk verschillen. Kleding in laagjes is daarom handig. Over het algemeen gaat men in Japan vrij net gekleed, hoewel de jongeren in de grote steden zich zeer extravagant kunnen uitdossen. Korte broeken zijn bij bezoeken aan tempels uit den boze.
Reisperiode
April is een zeer geschikte periode voor een cultuurreis door Japan. De temperatuur is doorgaans zeer aangenaam; het kan al warm zijn, maar de zomerhitte is nog niet aangebroken. Bovendien bestaat er een kans dat we de bekende kersenbloesems van Japan kunnen bewonderen. We rekenen op een gemiddelde maximumtemperatuur van 20 ºC. Er kan een bui vallen. De reis vindt in het hoogseizoen plaats, waarin de natuur doorgaans op zijn mooist is en de temperaturen aangenaam. Om deze reden kan het bij populaire bezienswaardigheden drukker zijn dan gemiddeld.
Grensdocumenten
Voor Japan is voor Nederlanders geen visum nodig. Uw paspoort dient geldig te zijn tot aan het moment van terugkeer, maar luchtvaartmaatschappijen laten u mogelijk niet aan boord indien uw paspoort minder dan 6 maanden geldig is. We raden u daarom aan uw paspoort te verlengen indien het verloopt vóór 19 oktober 2026.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.
Geld
De Japanse munteenheid is de Japanse yen (JPY). Pinautomaten zijn in Japan in een groot aantal plaatsen aanwezig. Het verdient sterk de voorkeur ter plaatse geld op te nemen. Eventueel kunt u contant geld bij de banken wisselen. Bij het opnemen van Japans geld in Nederland wordt een zeer ongunstige koers gehanteerd.
Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen
Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in Japan. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.
Entrees
De entrees en gidskosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.
eSIM
Labrys Reizen geeft u een eSIM cadeau zodat u tijdens uw reis bereikbaar bent en over enkele GB mobiel internet gratis beschikt. Een eSIM is een digitale simkaart die via de installatie van een app geactiveerd wordt. Voorafgaand aan de reis zult u van Hubby, het bedrijf dat deze dienst faciliteert, per mail informatie ontvangen hoe u de Hubby-app kunt installeren en de eSIM kunt activeren. Bovendien kunt u via deze Hubby-app eenvoudig extra data aanschaffen als de gratis databundel op is.
Inschrijving
U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.
CO2-reductie
Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.
Reisleiding
De reis zal inhoudelijk worden geleid door dr. ir. Birgit Jürgenhake. Gedurende de hele reis is er een lokale, Engelstalige gids bij de groep.
dr. ir. Birgit Jürgenhake

Architect, docent en onderzoeker. Na voor gerenommeerde architectuurbureaus te hebben gewerkt, begon ze in 2004 als assistant professor aan de Universiteit Delft bij de faculteit architectuur. Deed onderzoek naar de machiya, een traditioneel stadshuis in Kyoto.
Reisgegevens
15-daagse vliegreis
5 t/m 19 april 2026
Reissom
t/m 16 december 2025: € 10.795,-
vanaf 17 december 2025: € 10.995,-
toeslag eenpersoonskamer: € 1250,-
NB Indien u indeling op een gedeelde tweepersoonskamer wenst, wordt de toeslag eenpersoonskamer niet nagefactureerd als er geen medereizig(st)er is om de kamer mee te delen.
Inclusief
lijnvluchten met belastingen en toeslagen, ruimbagage, vervoer ter plaatse, logies met ontbijt, 1 lunch, 10 diners, reisleiding, lokale gids, gebruik audiosysteem, reisbundel, entrees, eSIM, fooien, investering in CO2-reductie
Exclusief
overige maaltijden, drankjes, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 27,50 per boeking
Aantal deelnemers
minimum: 10 / maximum: 20