Skip to main content
Berlijn en Noord-Duitsland
Berlijn en Noord-Duitsland
Berlijn en Noord-Duitsland

Berlijn en Noord-Duitsland

  • Deze reis voert ons langs bekende maar ook minder bekende aspecten van de Duitse geschiedenis en die van het Derde Rijk in het bijzonder. We maken kennis met enkele megaprojecten van Adolf Hitler: de Volkswagen - het reusachtige vakantiepark Prora en de V1 en V2. In Berlijn maken we een stadswandeling langs grote nazigebouwen, waaronder het reusachtige Reichsluftfahrtministerium. Ook de zwarte kanten van de Duitse geschiedenis komen aan bod met bezoeken aan het Holocaustmonument en concentratiekamp Ravensbrück. In het idyllische noorden bezoeken we niet alleen het prachtige eiland Rügen waar Casper David Friedrich zijn meesterwerken schilderde, maar ook de installaties waar Wernher von Braun de eerste echte raketten maakte.

  • dag 1, wo 04-09

    Vroeg vertrek vanuit Utrecht. In Wolfsburg bezoeken we de Volkswagenfabriek, die geopend werd door Adolf Hitler. In de namiddag is nog wat vrije tijd voor een facultatief bezoek aan het Auto Museum van Volkswagen of misschien het veelgeprezen Kunstmuseum. Welkomstdiner en overnachting in Wolfsburg.

    dag 2, do 05-09

    Wolfsburg lag in de tijd van de Koude Oorlog niet ver van het IJzeren Gordijn, de grens tussen het Oostblok en het vrije Westen. Op slechts enkele kilometers afstand vinden we de grensovergang Helmstedt-Marienborn. Omdat dit het begin was van de kortste route tussen de Bondsrepubliek en West-Berlijn was dit de belangrijkste grensovergang en werd daarom ook wel Checkpoint Alpha genoemd. We bezoeken de Gedenkstätte Deutsche Teilung Marienborn en het Zonengrenz Museum in Helmstedt zelf, waar onder ander maquettes van de toenmalige situatie te zien zijn. We vervolgen onze reis naar het oosten naar Wünsdorf. Hier was het hoofdkwartier van zowel het ‘Oberkommando des Heeres’, het ‘Oberkommando der Wehrmacht’ als ook het Rode Leger gevestigd. Gemeenschappelijk diner. We overnachten in Eisenhüttenstadt.

    dag 3, vr 06-09

    Eisenhüttenstadt is na de Tweede Wereldoorlog gebouwd onder de naam Stalinstadt. Het is de enige voltooide geplande stad die volgens Moskouarchitektuur is gebouwd. Onderweg naar Berlijn bezoeken we Karlshorst, waar de capitulatie van 8 mei 1945 plaatsvond. Het vroegere officierskwartier van de Wehrmacht deed later dienst als Russisch hoofdkwartier; nu is er een museum gevestigd. We besluiten de dag met het Reichsluftfahrtministerium. Dit imposante gebouw was eens het machtscentrum van nazi-kopstuk Hermann Göring. Hij was de centrale figuur in de luchtmacht en de Duitse economie. We krijgen een unieke rondleiding in dit gebouw. Twee overnachtingen in Berlijn.

    dag 4, za 07-09

    We maken een stadswandeling langs kenmerkende locaties uit de tijd nazi-Duitsland. We maken een wandeling langs hoogte- en dieptepunten van de Duitse geschiedenis. Met het schitterende classicisme van Schinkel als vertrekpunt wandelen we onder meer langs de Lustgarten, het Stadtschloss, de Neue Wache, de Reichsbank, het voormalige Gestapo-hoofdkwartier en Hitlers Reichskanzlerei. Ook het Holocaustmonument komt aan bod.
    In het Treptowerpark in een herdenkingsplaats opgericht om de soldaten van het Rode Leger die in de Tweede Wereldoorlog waren gevallen te eren.

    dag 5, zo 08-09

    We rijden met de touringcar naar het noorden. Onderweg bezoeken we het vrouwenkamp Ravensbrück. Dit kamp was voornamelijk ingericht voor politieke gevangenen, onder wie ook Nederlandse, die als dwangarbeiders werden ingezet. Op het eiland Usedom bezoeken we onder meer Heeresversuchsanstalt Peenemünde-Ost en het bijbehorende museum. Hier werkten Wernher von Braun en vele anderen aan het Duitse raketwapen, dat bekend kwam te staan als de V1 en V2. We rijden langs het voormalige vliegveld Peenemünde-West waar de Luftwaffe nieuwe toestellen testte. Hier lanceerden de nazi’s de Fi 103, ook wel bekend als de V1, de eerste geleide raket uit de geschiedenis. De laatste overnachtingen zijn op het eiland Rügen.

    dag 6, ma 09-09

    Op Rügen bezoeken we de legendarische vakantiekolonie Prora. Dit kolossale gebouw had ruimte voor meer dan 20000 vakantiegangers. De organisatie ‘Kraft durch Freude’ organisserde activiteiten om de Duitsers het gevoel te geven dat de NSDAP luxe en welvaart voor allen garandeerde. Ze verzorgde cruises, vakantiereizen en produceerde zelfs personenauto’s (Volkswagen). Daarnaast staat een bezoek aan het bunkercomplex Kap Arkona op het programma. Der Königsstuhl, een uitstekende kalksteenrots is de plek waar de kunstenaar Caspar David Friedrich zijn bekende kunstwerk Kreidefelsen auf Rügen schilderde. Een bezoek aan dit natuurpark is in het herdenkingsjaar van deze kunstenaar zeer toepasselijk.

    dag 7, di 10-09

    We rijden terug naar Nederland, waar we aan het begin van de avond in Utrecht arriveren.

  • Vervoer

    De rondreis wordt uitgevoerd met een comfortabele touringcar die rijdt onder strikte naleving van het Rijtijdenbesluit en in het bezit is van een ISO 9001-certificering met een ANVR-Veiligheidsdocument of gelijk daaraan. We werken voor onze inschrijfreizen uitsluitend samen met touringcarbedrijven die tevens in het bezit zijn van het ISO 14001-certificaat voor milieumanagement.
    De touringcar vertrekt vanaf Utrecht (vlak bij het Centraal Station) rond 08.00 uur. De deelnemers ontvangen t.z.t. nadere informatie over de opstapplek.

    Hotels

    overnachtingsplaatsen: Wolfsburg (1 nacht) - Eisenhüttenstadt (1 nacht) - Berlijn (2 nachten) – Rügen (2 nachten)
    Tijdens de reis wordt er voornamelijk overnacht in comfortabele 4-sterrenhotels, alleen het hotel in Eisenhütttenstadt is een wat eenvoudiger 3-sterrenhotel.

    Maaltijden

    Op deze reis zijn de diners op de eerste avond in Wolfsburg en op de tweede avond in Eisenhüttenstadt bij de reissom inbegrepen. De overige maaltijden zijn op eigen gelegenheid. Voor de lunches wordt voldoende tijd ingeruimd in het programma.

  • Audiosysteem

    Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. De reisleider spreekt rechtstreeks in een microfoontje en u hoort de uitleg door uw headset. Zo kunt u deze overal goed verstaan.
    NB Indien u een gehoorapparaat heeft, kunnen wij kosteloos een daarop afgestemde headset voor u regelen. Deze wens kunt u bij boeking aangeven. Deze headset is voor het rechteroor bestemd. Heeft u er een nodig die ook voor het linkeroor geschikt is, dan verzoeken we u vriendelijk dit nadrukkelijk aan te geven.

    Zwaarte van de reis

    Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
    Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. In sommige hotels bevindt de douche zich in de badkuip; daar dient u zelf in en uit te kunnen stappen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
    Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd.
    Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

    Reisperiode

    September is een prima periode voor een cultuurreis door Noord-Duitsland. De temperatuur is doorgaans zeer aangenaam voor een rondreis. We rekenen op een gemiddelde maximumtemperatuur van 18-22 ºC.

    Grensdocumenten

    Voor reizen binnen Europa dient uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.

    Geld

    Evenals Nederland hanteert Duitsland de euro als betaalmiddel. U kunt ter plaatse met uw
    bankpas bij de Duitse bankautomaten geld opnemen. Sommige Duitse banken rekenen echter administratiekosten bij het geld opnemen met een buitenlandse bankpas. Bij kleine winkels of etablissementen wordt soms alleen contant geld geaccepteerd. Het is daarom raadzaam om altijd contant geld op zak te hebben.

    Entrees

    De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

    Inschrijving

    U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 4 weken vóór vertrek. Circa 2 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

    CO2-reductie

    Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

  • Deze reis voert ons langs bekende maar ook minder bekende aspecten van de Duitse geschiedenis en die van het Derde Rijk in het bijzonder. We maken kennis met enkele megaprojecten van Adolf Hitler: de Volkswagen - het reusachtige vakantiepark Prora en de V1 en V2. In Berlijn maken we een stadswandeling langs grote nazigebouwen, waaronder het reusachtige Reichsluftfahrtministerium. Ook de zwarte kanten van de Duitse geschiedenis komen aan bod met bezoeken aan het Holocaustmonument en concentratiekamp Ravensbrück. In het idyllische noorden bezoeken we niet alleen het prachtige eiland Rügen waar Casper David Friedrich zijn meesterwerken schilderde, maar ook de installaties waar Wernher von Braun de eerste echte raketten maakte.

  • dag 1, wo 04-09

    Vroeg vertrek vanuit Utrecht. In Wolfsburg bezoeken we de Volkswagenfabriek, die geopend werd door Adolf Hitler. In de namiddag is nog wat vrije tijd voor een facultatief bezoek aan het Auto Museum van Volkswagen of misschien het veelgeprezen Kunstmuseum. Welkomstdiner en overnachting in Wolfsburg.

    dag 2, do 05-09

    Wolfsburg lag in de tijd van de Koude Oorlog niet ver van het IJzeren Gordijn, de grens tussen het Oostblok en het vrije Westen. Op slechts enkele kilometers afstand vinden we de grensovergang Helmstedt-Marienborn. Omdat dit het begin was van de kortste route tussen de Bondsrepubliek en West-Berlijn was dit de belangrijkste grensovergang en werd daarom ook wel Checkpoint Alpha genoemd. We bezoeken de Gedenkstätte Deutsche Teilung Marienborn en het Zonengrenz Museum in Helmstedt zelf, waar onder ander maquettes van de toenmalige situatie te zien zijn. We vervolgen onze reis naar het oosten naar Wünsdorf. Hier was het hoofdkwartier van zowel het ‘Oberkommando des Heeres’, het ‘Oberkommando der Wehrmacht’ als ook het Rode Leger gevestigd. Gemeenschappelijk diner. We overnachten in Eisenhüttenstadt.

    dag 3, vr 06-09

    Eisenhüttenstadt is na de Tweede Wereldoorlog gebouwd onder de naam Stalinstadt. Het is de enige voltooide geplande stad die volgens Moskouarchitektuur is gebouwd. Onderweg naar Berlijn bezoeken we Karlshorst, waar de capitulatie van 8 mei 1945 plaatsvond. Het vroegere officierskwartier van de Wehrmacht deed later dienst als Russisch hoofdkwartier; nu is er een museum gevestigd. We besluiten de dag met het Reichsluftfahrtministerium. Dit imposante gebouw was eens het machtscentrum van nazi-kopstuk Hermann Göring. Hij was de centrale figuur in de luchtmacht en de Duitse economie. We krijgen een unieke rondleiding in dit gebouw. Twee overnachtingen in Berlijn.

    dag 4, za 07-09

    We maken een stadswandeling langs kenmerkende locaties uit de tijd nazi-Duitsland. We maken een wandeling langs hoogte- en dieptepunten van de Duitse geschiedenis. Met het schitterende classicisme van Schinkel als vertrekpunt wandelen we onder meer langs de Lustgarten, het Stadtschloss, de Neue Wache, de Reichsbank, het voormalige Gestapo-hoofdkwartier en Hitlers Reichskanzlerei. Ook het Holocaustmonument komt aan bod.
    In het Treptowerpark in een herdenkingsplaats opgericht om de soldaten van het Rode Leger die in de Tweede Wereldoorlog waren gevallen te eren.

    dag 5, zo 08-09

    We rijden met de touringcar naar het noorden. Onderweg bezoeken we het vrouwenkamp Ravensbrück. Dit kamp was voornamelijk ingericht voor politieke gevangenen, onder wie ook Nederlandse, die als dwangarbeiders werden ingezet. Op het eiland Usedom bezoeken we onder meer Heeresversuchsanstalt Peenemünde-Ost en het bijbehorende museum. Hier werkten Wernher von Braun en vele anderen aan het Duitse raketwapen, dat bekend kwam te staan als de V1 en V2. We rijden langs het voormalige vliegveld Peenemünde-West waar de Luftwaffe nieuwe toestellen testte. Hier lanceerden de nazi’s de Fi 103, ook wel bekend als de V1, de eerste geleide raket uit de geschiedenis. De laatste overnachtingen zijn op het eiland Rügen.

    dag 6, ma 09-09

    Op Rügen bezoeken we de legendarische vakantiekolonie Prora. Dit kolossale gebouw had ruimte voor meer dan 20000 vakantiegangers. De organisatie ‘Kraft durch Freude’ organisserde activiteiten om de Duitsers het gevoel te geven dat de NSDAP luxe en welvaart voor allen garandeerde. Ze verzorgde cruises, vakantiereizen en produceerde zelfs personenauto’s (Volkswagen). Daarnaast staat een bezoek aan het bunkercomplex Kap Arkona op het programma. Der Königsstuhl, een uitstekende kalksteenrots is de plek waar de kunstenaar Caspar David Friedrich zijn bekende kunstwerk Kreidefelsen auf Rügen schilderde. Een bezoek aan dit natuurpark is in het herdenkingsjaar van deze kunstenaar zeer toepasselijk.

    dag 7, di 10-09

    We rijden terug naar Nederland, waar we aan het begin van de avond in Utrecht arriveren.

  • Vervoer

    De rondreis wordt uitgevoerd met een comfortabele touringcar die rijdt onder strikte naleving van het Rijtijdenbesluit en in het bezit is van een ISO 9001-certificering met een ANVR-Veiligheidsdocument of gelijk daaraan. We werken voor onze inschrijfreizen uitsluitend samen met touringcarbedrijven die tevens in het bezit zijn van het ISO 14001-certificaat voor milieumanagement.
    De touringcar vertrekt vanaf Utrecht (vlak bij het Centraal Station) rond 08.00 uur. De deelnemers ontvangen t.z.t. nadere informatie over de opstapplek.

    Hotels

    overnachtingsplaatsen: Wolfsburg (1 nacht) - Eisenhüttenstadt (1 nacht) - Berlijn (2 nachten) – Rügen (2 nachten)
    Tijdens de reis wordt er voornamelijk overnacht in comfortabele 4-sterrenhotels, alleen het hotel in Eisenhütttenstadt is een wat eenvoudiger 3-sterrenhotel.

    Maaltijden

    Op deze reis zijn de diners op de eerste avond in Wolfsburg en op de tweede avond in Eisenhüttenstadt bij de reissom inbegrepen. De overige maaltijden zijn op eigen gelegenheid. Voor de lunches wordt voldoende tijd ingeruimd in het programma.

  • Audiosysteem

    Tijdens de reis wordt gebruikgemaakt van een audiosysteem. De reisleider spreekt rechtstreeks in een microfoontje en u hoort de uitleg door uw headset. Zo kunt u deze overal goed verstaan.
    NB Indien u een gehoorapparaat heeft, kunnen wij kosteloos een daarop afgestemde headset voor u regelen. Deze wens kunt u bij boeking aangeven. Deze headset is voor het rechteroor bestemd. Heeft u er een nodig die ook voor het linkeroor geschikt is, dan verzoeken we u vriendelijk dit nadrukkelijk aan te geven.

    Zwaarte van de reis

    Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
    Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. In sommige hotels bevindt de douche zich in de badkuip; daar dient u zelf in en uit te kunnen stappen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
    Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd.
    Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

    Reisperiode

    September is een prima periode voor een cultuurreis door Noord-Duitsland. De temperatuur is doorgaans zeer aangenaam voor een rondreis. We rekenen op een gemiddelde maximumtemperatuur van 18-22 ºC.

    Grensdocumenten

    Voor reizen binnen Europa dient uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.

    Geld

    Evenals Nederland hanteert Duitsland de euro als betaalmiddel. U kunt ter plaatse met uw
    bankpas bij de Duitse bankautomaten geld opnemen. Sommige Duitse banken rekenen echter administratiekosten bij het geld opnemen met een buitenlandse bankpas. Bij kleine winkels of etablissementen wordt soms alleen contant geld geaccepteerd. Het is daarom raadzaam om altijd contant geld op zak te hebben.

    Entrees

    De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

    Inschrijving

    U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 4 weken vóór vertrek. Circa 2 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

    CO2-reductie

    Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Reisleiding

De reis zal inhoudelijk worden geleid door dr. Willem Melching met medewerking van prof. dr. Maarten van Rossem. Bij enkele bezoeken zal een lokale gids de rondleiding verzorgen.

dr. Willem Melching

dr. Willem Melching

Is historicus en Duitslandkenner en verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeksterrein is het twintigste-eeuwse Duitsland in Europese context. Hij schrijft voor Historisch Nieuwsblad, begeleidt reizen en geeft in de media commentaar op ontwikkelingen in ons buurland. Schreef een geschiedenis van de DDR en een veelgeprezen Hitlerbiografie.

prof. dr. Maarten van Rossem

prof. dr. Maarten van Rossem

Was bijzonder hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. In 2004 werd hem door de KNAW de Eureka Prijs toegekend vanwege zijn verdiensten voor de popularisering van de wetenschap. Van Rossem geeft commentaar op politieke en culturele kwesties op radio en televisie en publiceerde talloze boeken. Hij heeft een eigen blad: Maarten! en schrijft voor Historisch Nieuwsblad. Op onze reizen geeft hij enkele lezingen.

Samenwerking

NB Labrys Reizen organiseert deze reis in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en Maarten!. De reis verschilt in sommige opzichten van onze andere reizen. Bij de reisgegevens staat aangegeven wat op deze reis in- danwel exclusief is.

Historisch Nieuwsblad

Historisch Nieuwsblad

Brengt spannende, ontroerende en belangwekkende verhalen van alle tijden samen. Met prominente historici neemt het u mee naar het verleden, onthult het feiten die u nog niet wist en legt het verbanden die u nog niet kende.

Maarten!

Maarten!

Blijf op de hoogte van de actualiteiten en volg vier keer per jaar de kritische, vermakelijke en altijd leerzame gedachtegang van Maarten van Rossem, ‘s lands bekendste historicus, Amerikadeskundige en veelgevraagd commentator. Een opinieblad vol diepgravende interviews, scherpe analyses, interessante gastschrijvers en scherpzinnige commentatoren.

Reisgegevens

7-daagse touringcarreis
4 t/m 10 september 2024

Reissom

voor abonnees van Historisch Nieuwsblad en Maarten!:
€ 2395
voor niet-abonnees: € 2450
toeslag eenpersoonskamer: € 400
NB Voor deze reis is onze eenpersoonskamerregeling niet van toepassing. Dat betekent dat wie indeling op een gedeelde tweepersoonskamer wenst, de toeslag eenpersoonskamer verschuldigd is, indien er geen medereizig(st)er is om de kamer mee te delen.

Inclusief

vervoer per comfortabele touringcar, logies met ontbijt, 2 diners, reisleiding, lokale gidsen, gebruik audiosysteem, entrees, fooien, investering in CO2-reductie

Exclusief

overige maaltijden, drankjes, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 27,50 per boeking

Aantal deelnemers

minimum: 15 / maximum: 25

Contact Labrys Reizen

drs. Hans Offereins

Om onze website te laten functioneren en te verbeteren gebruiken we cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en te verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van onze website.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
We use marketing cookies for functions like social media share-buttons and keeping track of surfing behaviour. With these cookies, we can show you relevant content and advertisements.