Skip to main content
Het kloppend hart van Modern China
Het kloppend hart van Modern China
Het kloppend hart van Modern China

Het kloppend hart van Modern China

Studiereis naar de Parel en Yangtze Rivier Delta’s en het Zuid-Chinese Platteland

In deze reis keren we terug naar de delta’s van de Parel en Yangtze rivier, en doen we het tussenliggende (plattelands)gebied aan. Naast geschiedenis, veelzijdige cultuur, en gevarieerde natuur/landschap, geeft het reisprogramma aandacht aan de actuele ontwikkeling(sproblematiek) van dit deel van China, zowel stad als platteland, en aan wat dit betekent voor de hier woonachtige bevolking.
In de delta’s begon de economische wederopstanding van China vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Het bracht een onstuimige stedelijke groei met zich mee, gevoed door omvangrijke binnenlandse migratie. Erfenissen van een lange geschiedenis, waaronder westerse aanwezigheid, zijn nog steeds te zien zijn in de, inmiddels wereld-, steden van de delta’s (Hong Kong, Guangzhou, Shenzhen, Shanghai en Hangzhou) maar modernisering is het stadsbeeld steeds meer gaan beheersen. Daarbij bleef het platteland in de kustprovincies behoorlijk achter, mede door uitmigratie.

Er is recentelijk veel veranderd in dit deel van de Volksrepubliek. De politieke gelijkschakeling met het vasteland wordt gevoeld in Hong Kong. Xi Jinping streeft naar vernieuwing gestoeld op globalisering, technologie en innovatie, met behoud van eigen culturele waarden. In Xi’s eerste ambtsperiode begon een innovatief China te verrijzen, ook tot uiting komend in de samenleving, stedenbouw en architectuur in de delta’s. Maar daarna is de klad gekomen in dit ambitieuze project. Economisch stagnatie, demografische krimp, frustratie van technologische vooruitgang door interventies van het Westen, een tanend volksvertrouwen in Xi en de CCP, groeiende repressie beheersten de afgelopen jaren ontwikkelingen in de steden in de delta’s.

Opvallend is dat platteland en plattelanders juist een tegengestelde ontwikkeling doormaken. Door gericht overheidsbeleid, en lokale initiatieven van groepen migranten en nieuwe bewoners die de grote stad de rug toegekeerd hebben, herwinnen oude – eerder leeggelopen – plattelandsgemeenschappen vitaliteit. Het platteland in de kustgebieden loopt hierin voorop. Tijdens de reis zullen we niet alleen erfenissen van ‘oude’ dorpen en eerdere stagnatie van het platteland, maar ook revitaliseringsinitiatieven – in een bekoorlijke landschappelijke setting – kunnen bekijken. Verplaatst het kloppend hart van China zich van de stad naar het platteland? Of loopt het zo’n vaart niet? In een tijdsbestek van ruim twee weken maken we kennis met historische erfenissen, culturele eigenheden, de eerdere en nieuwste ontwikkelingen in dit gedeelte van Zuid-China. We bezoeken de grote steden, maar ook het belendende platteland.

Dag 1, vr 16-05

Indirecte lijnvlucht vanaf Amsterdam naar Istanbul en vervolgens vanaf Istanbul naar Hongkong. 

Dag 2-4, za-ma 17-05 t/m 19-05

De reis begint met een verblijf van drie dagen in Hong Kong. We verkennen of de stad al of niet, met alle recente ontwikkelingen, haar bruisende karakter heeft behouden. We maken een tocht rond Hong Kong Island, gevolgd door een dagtocht door het noordelijke deel van Hong Kong (New Territories) waar de meeste buitenlandse bezoekers niet komen. Het is een gebied met restanten van oude Hakka dorpen maar ook moderne ontwikkelingen. We varen naar Lamma Island om te dineren in een visrestaurant.

Dag 5, di 20-05

Vanuit Hong Kong steken we via de brug-tunnel verbinding over naar Zhuhai, op het vasteland van China. We doorkruisen het platteland van Guangdong ten westen van Macau en stoppen in Kaiping. We zien in Jiangmen Zili Village en Majianglong Village de beroemde woontorens die in het verleden verspreid in het landschap door overzeese Chinese families zijn gebouwd.

Dag 6-7, wo-do 21/22-05

We vervolgen de bezichtiging rond Kaiping (Li Garden en Chikan Old Town) en zetten dan – via Foshan – koers richting Guangzhou, het vroegere Canton. Daar overnachten we. Er is nog veel te zien van de eerdere Westerse aanwezigheid, zoals op Shamian Island. Tijdens een uitgebreide stadstour bezoeken we dit eiland, culturele bezienswaardigheden, herstelde oude stadsdelen, enkele stedelijke dorpen (karakteristiek voor de stad), maar ook het moderne nieuwe centrum, met de Canton Tower, de stadsopera en veel groen-voorzieningen.

Dag 8, vr 23-05

Vanuit Guangzhou gaan we eerst westelijk richting Qinyuan waar we de adembenemende Gulong Gorge bezoeken. Daarna rijden we via Dongguan naar Shenzhen. In Dongguan bezoeken we de beroemde Ke Yuan garden; onderweg zullen we de nieuwe moderne innovatie-campus van Huawei – met een bijzondere architectuur – zien. Bij het binnenrijden van Shenzhen zien we het fabriekscomplex van Foxconn, het bedrijf dat bekend is als assembleur van vele Apple-produkten. Het was verreweg het grootste industriecomplex in de delta.

Dag 9, za 24-05

Shenzhen staatssymbool voor de opkomst van China na de hervormingen. Hier werd de eerste Speciaal Economische Zone opgericht. Binnen enkele decennia is het uit het niets uitgegroeid tot wereldstad. In de groei heeft het veel dorpen opgeslokt. In de stad wisselen oude dorpskernen, geheel ingekapseld in nieuwe stedelijke bebouwing, en ‘New Urban Area’s met glanzende hoogbouw elkaar af. Nogal wat oude dorpskernen vallen langzamerhand ten prooi aan de sloopkogel. Shenzhen kreeg naam als ‘assemblagehal van de wereld’ maar de stad zit in een overgangsfase aansluitend bij de nieuwe economische strategie van Xi Jinping: de fabrieken maken inmiddels plaats voor nieuwe tech-parken. We maken vandaag een uitgebreide stadstour waarbij we ook aandacht geven aan lokale cultuur.

Dag 10, zo 25-05

De reis gaat verder per trein naar Wenzhou in Zhejiang provincie, waar we overnachten. De treinreis neemt een goed deel van de dag in beslag. Onderweg zien we het veranderende platteland van Zuid-China voorbijglijden.

Dag 11-12, ma-di 26/27-05

Wenzhou heeft mondiale faam door een lokale ontwikkeling die steunt op particulier ondernemerschap. Het is kenmerkend voor Zhejiang als van oudsher ‘ondernemende’ provincie. Op maandagochtend snuiven we de lokale cultuur op. In de middag doorkruisen we vanuit Wenzhou het platteland richting Lishui, Jinyun County. Het is een landschappelijk schilderachtig gebied waar desondanks weinig buitenlandse toeristen komen. We passeren oude dorpskernen en nieuwe ontwikkelingen. We overnachten in Lishui. De volgende dag brengen we grotendeels door in de omgeving van dit stadje. Tijdens enkele wandelingen zien we niet alleen het stadje maar ook dorpen in de omgeving; in beide zien we hoe het Zuid-Chinese platteland kracht aan het herwinnen is door een variatie aan lokale initiatieven, sommige in gang gezet door uit de grote stad terug gemigreerde bewoners.

Dag 13, wo 28-05

Vanuit Lishui rijden we – via Jinhua – eerst naar Yiwu. De stad is – of misschien was – internationaal befaamd als s’werelds grootste export groothandelscentrum, met omliggende produktiedorpen waar ecommerce door Chinese ondernemers een hoge vlucht heeft genomen. De enorme schaal van het complex maakt het de moeite waard om een kijkje te nemen in het handelscentrum en enkele van de dorpen, die ook wel bekend staan als ‘Taobao Villages’ (een handelsmerk van Alibaba). Na een stop in Datang Zhuji (‘Sock-city’) bereiken we Hangzhou.

Dag 14, do 29-05

Een dag verblijf in Hangzhou geeft de gelegenheid om het wereldberoemde West Lake te zien. Ook bezoeken we een theedorp in de directe omgeving. De LongJing (Dragon Well) thee behoort tot de beste en meest befaamde in China. Tijdens het keizerrijk had het de status van ‘Imperial Tea’. Onder aanvoering van Alibaba dat zijn hoofdkantoor in Hangzhou heeft is een transformatie van de stad tot één van de belangrijkste tech-centra van China tot stand gekomen. Het is in velerlei vorm te zien in de recente stadsuitbreidingen. We maken een tour langs de belangrijkste ontwikkelingen.

Dag 15-18, vrij-ma 30-05 t/m 02-06

Een busrit van enkele uren brengt ons van Hangzhou naar Shanghai, de laatste bestemming van de reis. We zijn hier vier dagen. Eén van die dagen gaan we naar Suzhou, waar een kanaaltocht en een bezoek aan de wereldberoemde tuinen (Humble Administrator’s Garden) op het programma staan. Op de terugweg naar Shanghai doen we een voor dit deel van China karakteristieke ‘watertown’ aan. De andere dagen blijven we in Shanghai. Shanghai staat bekend om de magnifieke koloniale gebouwen langs de Bund, bijzondere architectuur in de oudere delen van de stad en de moderne wolkenkrabbers van Pudong. Sommige oude stadswijken en -buurten vallen ten prooi aan sloop en maken plaats voor nieuwbouw. Andere worden behoedzaam opgeknapt. Voor een intensieve kennismaking met het oude en vernieuwde Shanghai maken we enkele stadswandelingen. We doen de oude stad, het Franse Concessie en ‘International Settlement’ gebied aan en wandelen door ‘Lilong’, ‘Shikumen’, en Mao-buurten. Ook doen we woningcomplexen en volksbuurten in Jiangpu aan. We maken op één van onze dagen in Shanghai ook kennis met nieuwe steden en het mooie eiland Chongming voor de kust waar de eco-stad Dongtan had moeten verrijzen. Het project kreeg wereldwijd bekendheid als de milieuvriendelijke en duurzame stad van de toekomst. Maar de euforie erover is voorbarig gebleken. We nemen afscheid van Shanghai en China met een bezoek aan de Shanghai Tower. Het uitzicht over de metropool vanaf de top van de toren is adembenemend. Aan het eind van de vierde dag vliegen we terug naar Amsterdam, waar we vroeg in de ochtend de volgende dag aankomen.

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Hongkong en van Shanghai naar Amsterdam met Turkish Airlines. Zowel op de heen- als op de terugreis wordt uw bagage tijdens de overstap automatisch getransporteerd, zodat u er geen omkijken naar heeft. De vluchtgegevens zijn:
16-05-2025 Amsterdam - Istanboel 18.20 – 22.50 uur
17-05-2025 Istanboel - Hongkong 01.35 – 17.05 uur
02-06-2025 Shanghai - Istanboel 22.25 – 05.15 uur
03-06-2025 Istanboel - Shanghai 07.10 – 09.45 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In China is het 6 uur later dan in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

Vervoer ter plaatse

De rondreis door Zuid-China wordt uitgevoerd per trein en met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning.

Hotels

overnachtingsplaatsen: Hongkong (3 nachten) – Kaiping (1 nacht) – Guangzhou (2 nachten) – Shenzhen (2 nachten) – Wenzhou (1 nacht) – Lishui (2 nachten) – Hangzhou (2 nachten) – Shanghai (3 nachten)
In de overnachtingsplaatsen maken we gebruik van comfortabele drie- en viersterrenhotels die gekozen zijn om hun comfort dan wel ligging. Alle kamers beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Het kan zijn dat de douche zich in de badkuip bevindt. Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.

Maaltijden

Bij deze reis zijn 12 diners en 16 lunches inbegrepen bij de reissom. De inbegrepen maaltijden vinden meestentijds plaats in lokale restaurants. Voor de maaltijden op eigen gelegenheid wordt voldoende tijd ingeruimd.

Zwaarte van de reis


Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

Voor reizigers uit West-Europa worden vaccinaties tegen DTP en hepatitis-A aangeraden. Daarnaast wordt een volledige COVID-19 vaccinatie aanbevolen, inclusief de boosters.
Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan. Kraanwater in China kan niet gedronken worden. Ook is het goed om ijsblokjes te vermijden. Gebruik uitsluitend water dat gekookt is of uit een niet eerder geopende fles komt.

Kleding

Luchtige kleding zonder kunstvezels, zoals katoen, verdient aanbeveling. Zorg met het oog op de airco's in hotels, bus en trein altijd iets warms bij de hand te hebben. Voor de wandelingen zijn een paar stevige schoenen met profielzool aan te bevelen.

Reisperiode

Mei is een zeer geschikte periode voor een reis door Zuid-China. De temperaturen zijn (nog) aangenaam en de neerslag is gering.

Grensdocumenten

Voor deze reis dient uw Nederlandse paspoort geldig te zijn tot 6 maanden na de datum van terugkeer. Hong Kong is visumvrij voor houders van een Nederlands paspoort. Voor een verblijf van max. 15 dagen in China is in 2025 geen visum vereist. Voor deze reis hoeft geen visum te worden aangevraagd op het visumbureau in Den Haag.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.

Geld

De Hongkongse munteenheid is de Hongkongse dollar en de Chinese munteenheid is de Chinese Renminbi. Pinautomaten zijn in de meeste plaatsen aanwezig. Tevens kunt u in veel winkels en hotels met de gangbare creditcards betalen. Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in China. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.

Entrees

De entreekosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

Studiemateriaal

Voor de reis wordt een reader en documentatiemap samengesteld. Onderweg wordt achtergrondinformatie gegeven.

Informatiemiddag

Voorafgaand aan de reis zal een inleidende informatiemiddag worden georganiseerd. Naast inhoudelijke en reis-technische informatie ontvangt U dan ook enkele reisbescheiden (deelnemerslijst en een hotellijst) en de documentatiemap.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 4 weken vóór vertrek. Circa 2 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie. Bij interesse is er ook de mogelijkheid om contact op te nemen met Labrys Reizen en een vrijblijvende optie van maximaal een maand aan te vragen. Tevens is er een uitgebreide reisbrochure beschikbaar, mocht u graag meer informatie verkrijgen over deze reis.

CO2-reductie

Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Studiereis naar de Parel en Yangtze Rivier Delta’s en het Zuid-Chinese Platteland

In deze reis keren we terug naar de delta’s van de Parel en Yangtze rivier, en doen we het tussenliggende (plattelands)gebied aan. Naast geschiedenis, veelzijdige cultuur, en gevarieerde natuur/landschap, geeft het reisprogramma aandacht aan de actuele ontwikkeling(sproblematiek) van dit deel van China, zowel stad als platteland, en aan wat dit betekent voor de hier woonachtige bevolking.
In de delta’s begon de economische wederopstanding van China vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Het bracht een onstuimige stedelijke groei met zich mee, gevoed door omvangrijke binnenlandse migratie. Erfenissen van een lange geschiedenis, waaronder westerse aanwezigheid, zijn nog steeds te zien zijn in de, inmiddels wereld-, steden van de delta’s (Hong Kong, Guangzhou, Shenzhen, Shanghai en Hangzhou) maar modernisering is het stadsbeeld steeds meer gaan beheersen. Daarbij bleef het platteland in de kustprovincies behoorlijk achter, mede door uitmigratie.

Er is recentelijk veel veranderd in dit deel van de Volksrepubliek. De politieke gelijkschakeling met het vasteland wordt gevoeld in Hong Kong. Xi Jinping streeft naar vernieuwing gestoeld op globalisering, technologie en innovatie, met behoud van eigen culturele waarden. In Xi’s eerste ambtsperiode begon een innovatief China te verrijzen, ook tot uiting komend in de samenleving, stedenbouw en architectuur in de delta’s. Maar daarna is de klad gekomen in dit ambitieuze project. Economisch stagnatie, demografische krimp, frustratie van technologische vooruitgang door interventies van het Westen, een tanend volksvertrouwen in Xi en de CCP, groeiende repressie beheersten de afgelopen jaren ontwikkelingen in de steden in de delta’s.

Opvallend is dat platteland en plattelanders juist een tegengestelde ontwikkeling doormaken. Door gericht overheidsbeleid, en lokale initiatieven van groepen migranten en nieuwe bewoners die de grote stad de rug toegekeerd hebben, herwinnen oude – eerder leeggelopen – plattelandsgemeenschappen vitaliteit. Het platteland in de kustgebieden loopt hierin voorop. Tijdens de reis zullen we niet alleen erfenissen van ‘oude’ dorpen en eerdere stagnatie van het platteland, maar ook revitaliseringsinitiatieven – in een bekoorlijke landschappelijke setting – kunnen bekijken. Verplaatst het kloppend hart van China zich van de stad naar het platteland? Of loopt het zo’n vaart niet? In een tijdsbestek van ruim twee weken maken we kennis met historische erfenissen, culturele eigenheden, de eerdere en nieuwste ontwikkelingen in dit gedeelte van Zuid-China. We bezoeken de grote steden, maar ook het belendende platteland.

Dag 1, vr 16-05

Indirecte lijnvlucht vanaf Amsterdam naar Istanbul en vervolgens vanaf Istanbul naar Hongkong. 

Dag 2-4, za-ma 17-05 t/m 19-05

De reis begint met een verblijf van drie dagen in Hong Kong. We verkennen of de stad al of niet, met alle recente ontwikkelingen, haar bruisende karakter heeft behouden. We maken een tocht rond Hong Kong Island, gevolgd door een dagtocht door het noordelijke deel van Hong Kong (New Territories) waar de meeste buitenlandse bezoekers niet komen. Het is een gebied met restanten van oude Hakka dorpen maar ook moderne ontwikkelingen. We varen naar Lamma Island om te dineren in een visrestaurant.

Dag 5, di 20-05

Vanuit Hong Kong steken we via de brug-tunnel verbinding over naar Zhuhai, op het vasteland van China. We doorkruisen het platteland van Guangdong ten westen van Macau en stoppen in Kaiping. We zien in Jiangmen Zili Village en Majianglong Village de beroemde woontorens die in het verleden verspreid in het landschap door overzeese Chinese families zijn gebouwd.

Dag 6-7, wo-do 21/22-05

We vervolgen de bezichtiging rond Kaiping (Li Garden en Chikan Old Town) en zetten dan – via Foshan – koers richting Guangzhou, het vroegere Canton. Daar overnachten we. Er is nog veel te zien van de eerdere Westerse aanwezigheid, zoals op Shamian Island. Tijdens een uitgebreide stadstour bezoeken we dit eiland, culturele bezienswaardigheden, herstelde oude stadsdelen, enkele stedelijke dorpen (karakteristiek voor de stad), maar ook het moderne nieuwe centrum, met de Canton Tower, de stadsopera en veel groen-voorzieningen.

Dag 8, vr 23-05

Vanuit Guangzhou gaan we eerst westelijk richting Qinyuan waar we de adembenemende Gulong Gorge bezoeken. Daarna rijden we via Dongguan naar Shenzhen. In Dongguan bezoeken we de beroemde Ke Yuan garden; onderweg zullen we de nieuwe moderne innovatie-campus van Huawei – met een bijzondere architectuur – zien. Bij het binnenrijden van Shenzhen zien we het fabriekscomplex van Foxconn, het bedrijf dat bekend is als assembleur van vele Apple-produkten. Het was verreweg het grootste industriecomplex in de delta.

Dag 9, za 24-05

Shenzhen staatssymbool voor de opkomst van China na de hervormingen. Hier werd de eerste Speciaal Economische Zone opgericht. Binnen enkele decennia is het uit het niets uitgegroeid tot wereldstad. In de groei heeft het veel dorpen opgeslokt. In de stad wisselen oude dorpskernen, geheel ingekapseld in nieuwe stedelijke bebouwing, en ‘New Urban Area’s met glanzende hoogbouw elkaar af. Nogal wat oude dorpskernen vallen langzamerhand ten prooi aan de sloopkogel. Shenzhen kreeg naam als ‘assemblagehal van de wereld’ maar de stad zit in een overgangsfase aansluitend bij de nieuwe economische strategie van Xi Jinping: de fabrieken maken inmiddels plaats voor nieuwe tech-parken. We maken vandaag een uitgebreide stadstour waarbij we ook aandacht geven aan lokale cultuur.

Dag 10, zo 25-05

De reis gaat verder per trein naar Wenzhou in Zhejiang provincie, waar we overnachten. De treinreis neemt een goed deel van de dag in beslag. Onderweg zien we het veranderende platteland van Zuid-China voorbijglijden.

Dag 11-12, ma-di 26/27-05

Wenzhou heeft mondiale faam door een lokale ontwikkeling die steunt op particulier ondernemerschap. Het is kenmerkend voor Zhejiang als van oudsher ‘ondernemende’ provincie. Op maandagochtend snuiven we de lokale cultuur op. In de middag doorkruisen we vanuit Wenzhou het platteland richting Lishui, Jinyun County. Het is een landschappelijk schilderachtig gebied waar desondanks weinig buitenlandse toeristen komen. We passeren oude dorpskernen en nieuwe ontwikkelingen. We overnachten in Lishui. De volgende dag brengen we grotendeels door in de omgeving van dit stadje. Tijdens enkele wandelingen zien we niet alleen het stadje maar ook dorpen in de omgeving; in beide zien we hoe het Zuid-Chinese platteland kracht aan het herwinnen is door een variatie aan lokale initiatieven, sommige in gang gezet door uit de grote stad terug gemigreerde bewoners.

Dag 13, wo 28-05

Vanuit Lishui rijden we – via Jinhua – eerst naar Yiwu. De stad is – of misschien was – internationaal befaamd als s’werelds grootste export groothandelscentrum, met omliggende produktiedorpen waar ecommerce door Chinese ondernemers een hoge vlucht heeft genomen. De enorme schaal van het complex maakt het de moeite waard om een kijkje te nemen in het handelscentrum en enkele van de dorpen, die ook wel bekend staan als ‘Taobao Villages’ (een handelsmerk van Alibaba). Na een stop in Datang Zhuji (‘Sock-city’) bereiken we Hangzhou.

Dag 14, do 29-05

Een dag verblijf in Hangzhou geeft de gelegenheid om het wereldberoemde West Lake te zien. Ook bezoeken we een theedorp in de directe omgeving. De LongJing (Dragon Well) thee behoort tot de beste en meest befaamde in China. Tijdens het keizerrijk had het de status van ‘Imperial Tea’. Onder aanvoering van Alibaba dat zijn hoofdkantoor in Hangzhou heeft is een transformatie van de stad tot één van de belangrijkste tech-centra van China tot stand gekomen. Het is in velerlei vorm te zien in de recente stadsuitbreidingen. We maken een tour langs de belangrijkste ontwikkelingen.

Dag 15-18, vrij-ma 30-05 t/m 02-06

Een busrit van enkele uren brengt ons van Hangzhou naar Shanghai, de laatste bestemming van de reis. We zijn hier vier dagen. Eén van die dagen gaan we naar Suzhou, waar een kanaaltocht en een bezoek aan de wereldberoemde tuinen (Humble Administrator’s Garden) op het programma staan. Op de terugweg naar Shanghai doen we een voor dit deel van China karakteristieke ‘watertown’ aan. De andere dagen blijven we in Shanghai. Shanghai staat bekend om de magnifieke koloniale gebouwen langs de Bund, bijzondere architectuur in de oudere delen van de stad en de moderne wolkenkrabbers van Pudong. Sommige oude stadswijken en -buurten vallen ten prooi aan sloop en maken plaats voor nieuwbouw. Andere worden behoedzaam opgeknapt. Voor een intensieve kennismaking met het oude en vernieuwde Shanghai maken we enkele stadswandelingen. We doen de oude stad, het Franse Concessie en ‘International Settlement’ gebied aan en wandelen door ‘Lilong’, ‘Shikumen’, en Mao-buurten. Ook doen we woningcomplexen en volksbuurten in Jiangpu aan. We maken op één van onze dagen in Shanghai ook kennis met nieuwe steden en het mooie eiland Chongming voor de kust waar de eco-stad Dongtan had moeten verrijzen. Het project kreeg wereldwijd bekendheid als de milieuvriendelijke en duurzame stad van de toekomst. Maar de euforie erover is voorbarig gebleken. We nemen afscheid van Shanghai en China met een bezoek aan de Shanghai Tower. Het uitzicht over de metropool vanaf de top van de toren is adembenemend. Aan het eind van de vierde dag vliegen we terug naar Amsterdam, waar we vroeg in de ochtend de volgende dag aankomen.

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Hongkong en van Shanghai naar Amsterdam met Turkish Airlines. Zowel op de heen- als op de terugreis wordt uw bagage tijdens de overstap automatisch getransporteerd, zodat u er geen omkijken naar heeft. De vluchtgegevens zijn:
16-05-2025 Amsterdam - Istanboel 18.20 – 22.50 uur
17-05-2025 Istanboel - Hongkong 01.35 – 17.05 uur
02-06-2025 Shanghai - Istanboel 22.25 – 05.15 uur
03-06-2025 Istanboel - Shanghai 07.10 – 09.45 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In China is het 6 uur later dan in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

Vervoer ter plaatse

De rondreis door Zuid-China wordt uitgevoerd per trein en met een moderne, comfortabele touringcar voorzien van airconditioning.

Hotels

overnachtingsplaatsen: Hongkong (3 nachten) – Kaiping (1 nacht) – Guangzhou (2 nachten) – Shenzhen (2 nachten) – Wenzhou (1 nacht) – Lishui (2 nachten) – Hangzhou (2 nachten) – Shanghai (3 nachten)
In de overnachtingsplaatsen maken we gebruik van comfortabele drie- en viersterrenhotels die gekozen zijn om hun comfort dan wel ligging. Alle kamers beschikken over eigen sanitaire voorzieningen. Het kan zijn dat de douche zich in de badkuip bevindt. Mogelijk is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel dragen. We raden een koffer met wieltjes aan.

Maaltijden

Bij deze reis zijn 12 diners en 16 lunches inbegrepen bij de reissom. De inbegrepen maaltijden vinden meestentijds plaats in lokale restaurants. Voor de maaltijden op eigen gelegenheid wordt voldoende tijd ingeruimd.

Zwaarte van de reis


Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

Voor reizigers uit West-Europa worden vaccinaties tegen DTP en hepatitis-A aangeraden. Daarnaast wordt een volledige COVID-19 vaccinatie aanbevolen, inclusief de boosters.
Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan. Kraanwater in China kan niet gedronken worden. Ook is het goed om ijsblokjes te vermijden. Gebruik uitsluitend water dat gekookt is of uit een niet eerder geopende fles komt.

Kleding

Luchtige kleding zonder kunstvezels, zoals katoen, verdient aanbeveling. Zorg met het oog op de airco's in hotels, bus en trein altijd iets warms bij de hand te hebben. Voor de wandelingen zijn een paar stevige schoenen met profielzool aan te bevelen.

Reisperiode

Mei is een zeer geschikte periode voor een reis door Zuid-China. De temperaturen zijn (nog) aangenaam en de neerslag is gering.

Grensdocumenten

Voor deze reis dient uw Nederlandse paspoort geldig te zijn tot 6 maanden na de datum van terugkeer. Hong Kong is visumvrij voor houders van een Nederlands paspoort. Voor een verblijf van max. 15 dagen in China is in 2025 geen visum vereist. Voor deze reis hoeft geen visum te worden aangevraagd op het visumbureau in Den Haag.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal 5 werkdagen.

Geld

De Hongkongse munteenheid is de Hongkongse dollar en de Chinese munteenheid is de Chinese Renminbi. Pinautomaten zijn in de meeste plaatsen aanwezig. Tevens kunt u in veel winkels en hotels met de gangbare creditcards betalen. Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in China. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.

Entrees

De entreekosten conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

Studiemateriaal

Voor de reis wordt een reader en documentatiemap samengesteld. Onderweg wordt achtergrondinformatie gegeven.

Informatiemiddag

Voorafgaand aan de reis zal een inleidende informatiemiddag worden georganiseerd. Naast inhoudelijke en reis-technische informatie ontvangt U dan ook enkele reisbescheiden (deelnemerslijst en een hotellijst) en de documentatiemap.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 4 weken vóór vertrek. Circa 2 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie. Bij interesse is er ook de mogelijkheid om contact op te nemen met Labrys Reizen en een vrijblijvende optie van maximaal een maand aan te vragen. Tevens is er een uitgebreide reisbrochure beschikbaar, mocht u graag meer informatie verkrijgen over deze reis.

CO2-reductie

Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Reisleiding

De reis zal inhoudelijk worden geleid door Dr. Leo van Grunsven, sociaal geograaf en docent HOVO Utrecht. Gedurende de gehele reis wordt hij geassisteerd door lokale, Engelstalige, gidsen.

dr. Leo van Grunsven

dr. Leo van Grunsven

Is aan de Universiteit Utrecht senior docent-onderzoeker geografie en economie van Oost- en Zuidoost-Azië. Heeft al vele reizen naar dit gebied geleid. Hij is coördinator en docent van de China-cursus van HOVO Utrecht.

Samenwerking

Labrys Reizen organiseert deze reis in samenwerking met HOVO Utrecht. HOVO is gespecialiseerd in hoger onderwijs voor ouderen en staat garant voor de inhoudelijke expertise van de reisleiding. In de HOVO leergang ‘China in Verandering’ zal in het voorjaar 2025 een cursus worden aangeboden die mede kan dienen als voorbereiding op de reis. Zie voor meer informatie https://www.hovoutrecht.nl/cursus/onder-de-rode-vlag/
De reis verschilt in sommige opzichten van onze andere reizen. Bij de reisgegevens staat aangegeven wat op deze reis in- danwel exclusief is.

HOVO

HOVO

Wilt u zich blijven ontwikkelen, tijdens of na uw werkende leven? Dan vindt u bij HOVO een breed aanbod aan cursussen over kunst, cultuur, filosofie, geschiedenis, psychologie, exacte vakken en meer.

Reisgegevens

19-daagse vliegreis
16 mei t/m 3 juni 2025

Reissom

12-19 deelnemers: € 5250
20-25 deelnemers: € 4950
toeslag eenpersoonskamer: € 950
NB Indien u indeling op een gedeelde tweepersoonskamer wenst, wordt de toeslag eenpersoonskamer niet nagefactureerd ook als er geen medereizig(st)er is om de kamer mee te delen.

Inclusief

lijnvluchten met belastingen en toeslagen, ruimbagage, vervoer ter plaatse, logies met ontbijt, 16 lunches, 12 diners, reisleiding, lokale gidsen, entrees, fooien, investering in CO2-reductie, bijkomende HOVO kosten

Exclusief

overige maaltijden, drankjes, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 27,50 per boeking

Aantal deelnemers

minimum: 12 / maximum: 25

Contact Labrys Reizen

drs. Dafne Oosten

Om onze website te laten functioneren en te verbeteren gebruiken we cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en te verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van onze website.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
We use marketing cookies for functions like social media share-buttons and keeping track of surfing behaviour. With these cookies, we can show you relevant content and advertisements.