Exclusieve New Scientist-reis naar IJsland

De Reis

A ISL3019Onder de vulkanisch zeer actieve Midden-Atlantische Rug zit een mantelpluim. Deze combinatie zorgt er voor dat IJsland boven water komt. Het eiland is naar geologische begrippen piepjong. De oudste delen zijn nog geen twintig miljoen jaar oud, de jongste stukken liggen nu nog af te koelen. Het zijn deze spectaculaire vulkanische landschappen met hun ruige gletsjers en fjorden die zelfs de meest ervaren reizigers in vervoering brengen.
Tijdens deze unieke rondreis duiken we diep in de geologie, hydrologie en meteorologie van IJsland. We komen langs bijzondere vulkanische gebieden, spectaculaire rivieren en andere hoogtepunten.

De reis zal inhoudelijk worden geleid door hydrogeoloog Roel Dijksma. Wetenschapscommunicator Marieke Baan gaat mee als organisatorisch begeleidster. Zij leidde reeds meerdere reizen van New Scientist, onder andere naar Chili en Zuid-Afrika.

Programma

dag 1, ma 26-08

Directe lijnvlucht van Amsterdam naar Reykjavík. We beginnen onze reis met een bezoek aan een de befaamde geothermische spa Blue Lagoon (entree niet inbegrepen). Via het hete bronnengebied Krysuvík en het Meer van Kleifarvatn, met fraaie tufformaties, rijden we naar Selfoss, waar de Ölfusá en de Thórsá enorme hoeveelheden smeltwater, grondwater, regenwater en steengruis afvoeren richting zee. Aansluitend nemen we de zuidelijke kustroute. Deze leidt dwars over de Mid-Atlantische Rug, een spreidingsrug met veel geothermische activiteit zoals kolkende heetwaterbronnen en vulkanische gassen. Dit gebergte strekt zich uit onder de Atlantische Oceaan. Het vormt de scheiding van de Euraziatische en de Noord-Atlantische continentale platen. IJsland is een van de weinige delen boven zeeniveau doordat juist op deze plek ook nog eens een grote mantelpluim lava uit de aardmantel naar boven stuwt.
Eén overnachting in Hella.

dag 2, di 27-08

We starten met een rit over oude en jonge lavavelden richting het oosten. De eerste stop is aan de voet van de Eyjafjallajökull bij de Seljalandsfoss. De eruptie van de vulkaan onder de Eyjafjallajökull legde in 2010 het vliegverkeer in Europa plat. We hebben zicht op de gitzwarte rivier de Markarfljót. Deze was tijdens de eruptie alleen in toom te houden door een flink deel van de weg te verwijderen. We rijden verder door een adembenemend en groene landschap. Beschut tegen gure winden door de gletsjers Eyjafjallajökull en Myrdalsjökull heeft zich hier een geheel eigen flora ontwikkeld. Bij Skogafoss, aan de voet van de Eyjafjallajökull en Myrdalsjökull, maken we tijdens een wandeling kennis met de hoogvlakte die het water levert voor deze hoge waterval. Vervolgens gaan we verder naar de Solheimajökull, een lange gletsjertong van de Myrdalsjökull. Aan het eind van de dag bereiken we Reynir bij Vík, waar boven zwarte lavastranden op de hoge kliffen veel zeevogels nestelen.
Eén overnachting in Vík.

dag 3, wo 28-08

Via Myrdalsandur, een enorme spoelzandvlakte, komen we bij Eldhraun, een uitgestrekt gebied dat volledig is overstroomd met lava tijdens de eruptie van de Lakagigar-spleet in 1784. Een dikke laag mos maakt dit landschap sprookjesachtig. Langs de adembenemende Fjadrágljúfur-kloof en de Skeidarársandur bereiken we het nationale park Skaftafell. Het park met zijn rijke vegetatie en ontelbare riviertjes is gelegen tussen de gletsjertongen van het machtige massief van de Vatnajökull. We maken een wandeling over de Skaftafellsheidi naar de Svartifoss en hebben een geweldig uitzicht op de hoogste vulkaan van IJsland, de Öræfajökull, de vijftien kilometer brede gletsjertong Skeidarárjökull en de enorm uitgestrekte spoelzandvlakte van Skeidarársandur. In het gletsjermeer Jökulsárlón drijven veelvormige ijsbergen, soms dooraderd met vulkanisch stof en gruis. Door de ijsbrokken in witte en zachtblauwe tinten kreeg het zwarte strand de bijnaam Diamond Beach. We maken een tocht met een boot tussen de ijsbergen en zeehonden.
Tot slot bereiken we Höfn, onze volgende pleisterplaats.

dag 4, do 29-08

We gaan noordwaarts naar Egilsstadir langs de fjorden van Oost-IJsland. Dit is geologisch een van de oudste delen van IJsland, met Tertiaire gesteenten tot twintig miljoen jaar oud. Het boeiende landschap wordt bepaald door een uitzonderlijke combinatie van vulkanologische en glaciale verschijnselen zoals vulkanen onder gletsjerijs, spleeterupties en pseudovulkanen. Onderweg passeren we diverse plaatsjes, die getuigen van banden met Duitsland en Frankrijk. Na de rit door de woeste en lege landschappen stoppen we bij de Lagarfjót, ofwel het langgerekte meer, voor een wandeling door een spectaculaire kloof naar de Litlanesfoss en Hengifoss. Daarna bezoeken we het enorme stuwmeer Hálslón en de Kárahnúkur-dam. We overnachten in Egilsstadir.

dag 5, vr 30-08

We vervolgen onze reis langs de hoofdweg, maar verlaten deze al snel voor een zandweg en die voert door een soort maandlandschap waar zelfs geen mos wil groeien. We stoppen bij Mödrudalur, de hoogstgelegen boerderij van IJsland. We hebben daar een prachtig uitzicht op de grootste tafelberg van IJsland: de Herdubreid.
We rijden door langs relatief jonge lavavelden naar Hverfell, een geothermische vlakte vol met fumarolen en solfataren. Daarna beklimmen we de kleine jonge vulkaan Hverfjall die een geweldig uitzicht geeft over de spreidingsrug en het Myvatn-meer. Het landschap rondom dit meer is vulkanisch zeer actief en wordt door geologen dan ook intensief bestudeerd. Overal in het grasland zijn borrelende zwavelbronnen, dampende modderpoelen en imponerende lavaformaties. Er is een exceptioneel rijk vogelleven, met vele soorten eenden, waadvogels en kuifduikers. De zuidzijde van het meer, met speudokraters als de Skútastadir, is landschappelijk heel anders.
Vervolgens gaan we naar Krafla, waar in 1980 een grote spleeteruptie heeft plaatsgevonden. We overnachten bij het Myvatn-meer.

dag 6, za 31-08

Bij de ruige en groezelige Dettifoss staan we oog in oog met het geweld van Europa’s grootste waterval. Het Asbyrgi-dal werd in hoefijzervorm uitgesleten door de Jökulsa a fjöllum-rivier. Tijdens een enorme piekafvoer heeft deze rivier een hele nieuwe kloof gemaakt. In de baai bij het aardige havenstadje Húsavík komen bruinvissen, dolfijnen en dwergvinvissen voor, maar ook enorme bultruggen. Tijdens een boottocht hopen we ze te spotten. Aan de waterval Godafoss in de enorme Skjálfandafljót is een mooi verhaal over het vestigen van het christendom op IJsland verbonden.
Eén overnachting in Akureyi.

dag 7, zo 01-09

Bij Varmahlíd buigen we af naar het zuiden om dwars door het binnenland te rijden. We stoppen bij Kjölur op een hoogvlakte tussen de enorme Hofsjökull- en Langjökull-gletsjers. Dit is de hoogste en meest afgelegen plek waar nog uitgebreid meteorologische metingen worden gedaan op IJsland en het heeft veel hete bronnen.
We rijden door naar de zeer populaire Gullfoss en de minstens zo populaire Geysír. Dit is een gebied met enorme geothermische activiteit en diverse borrelende en kokende poelen. Met een beetje geluk maken we meerdere erupties van de geiser Strokkur mee.
We overnachten in Flúdir.

dag 8, ma 02-09

We rijden langs de enorme, bijna 1500 meter hoge Hekla-vulkaan richting Landmannalaugar. In de caldera van een enorme vulkaan vinden we kleurige rhyolietbergen, obsidiaanvelden en riviervlakten. We wandelen door het zwarte Laugahraun-obsidiaanveld naar de top van de Brennisteinsalda. We wandelen terug via de smaragdgroene Grænagíl-kloof en de zwarte Bláhnúkur-vulkaan met zijn talloze oude eruptiekanalen en duiken als de tijd het toelaat nog even in het hete bronwater van Landmannalaugar. We rijden weer terug naar Flú?ir voor een overnachting.

dag 9, di 03-09

We rijden naar Reykjavík voor de laatste overnachting. Onderweg bezoeken we het nationale park Thingvellir. De gelijknamige slenk wordt gevormd door het uiteendrijven van twee continentale platen. In deze zeer indrukwekkende kloof, die door basaltzuilen met touwlava wordt omzoomd, is IJsland in de tiende eeuw tot een eenheid gesmeed door een soort parlement van stammen. Dankzij de uitstekende akoestiek in deze kloof was dit een ideale vergaderlocatie.
We besluiten de dag met een stadswandeling door Reykjavík. We bezoeken de Hallgrimskerk, waarvan de opmerkelijke vorm de eerder bezochte landschappen in herinnering brengt. De Vikingboerderij uit 930 behoort tot de oudste archeologische opgravingen in de stad.

dag 10, wo 04-09

‘s Ochtends transfer naar de luchthaven van Reykjavík, vanwaar onze directe lijnvlucht terug naar Amsterdam vertrekt.

Vervoer en verblijf

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Reykjavík en vice versa per WOW air. De vluchttijden zijn:
26-08-2019: Amsterdam - Reykjavík, 12.20 - 13.40 uur
04-09-2019: Reykjavík - Amsterdam, 15.00 - 20.25 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 20 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In IJsland is het twee uur vroeger dan in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

Vervoer ter plaatse

De rondreis door IJsland wordt uitgevoerd met een moderne, comfortabele touringcar. Ter plaatse zal ook gebruik worden gemaakt van excursieboten en veerboten.

Hotels en maaltijden

Buiten Reykjavík en enkele andere grotere plaatsen worden de hotels vrijwel alleen ’s zomers gebruikt. Zulke hotels zijn goed en functioneel, maar vrij eenvoudig. De meeste zijn kleinschalig.
De diners zijn inclusief, m.u.v. tijdens het verblijf in Akureyi op dag 6. Op dag 2 t/m 9 is een lunchpakket inbegrepen, om een soepel verloop van het programma te garanderen.
In IJsland is het milieubewustzijn goed ontwikkeld; dit betekent gezonde ingrediënten in de maaltijden. Er is schapenvlees en uiteraard veel vis en schaaldieren, maar ook kaas en yoghurt. De warme maaltijden zijn tegenwoordig ‘internationaal’.

Praktisch

Zwaarte van de reis

Tijdens de busritten wordt herhaaldelijk gestopt en uitgestapt, onder andere voor het bezichtigen van landschappelijke en geologische verschijnselen. Enkele malen maken we een wat langere, niet al te zware wandeling over glooiend terrein, met af en toe een trappetje. Houdt rekening met een hoogteverschil van circa 80 - 100 meter. Te Landmannalaugar maken we een zwaardere wandeling, met wat klauterwerk voor wie dat wil. Hier maken we circa 300 hoogtemeters. Geschikte, halfhoge wandelschoenen zijn vereist.
De deelnemers moeten absoluut goed ter been zijn en over een goede conditie beschikken, omdat niet altijd over gebaande paden gelopen wordt. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Uiteraard is het mogelijk af en toe een programmaonderdeel over te slaan en rust te nemen, indien u daar behoefte aan heeft. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, kunt u gerust telefonisch contact met Labrys Reizen opnemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

IJsland is een modern land met goede faciliteiten, een voorbeeldige hygiëne en goed comfort. Vaccinaties zijn niet nodig.

Weer

Eind augustus, begin september is een prettige reisperiode. We mogen rekenen op een gemiddelde maximumtemperatuur van 12 ºC. ’s Avonds kan de temperatuur zakken naar een graad of 4. Betrekkelijk mild dus, maar toch kan het onverwacht behoorlijk fris en zelfs koud worden. Er kan bovendien altijd een bui vallen. (bron: www.klimaatinfo.nl). Er zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk van deze statistische waarden.

Kleding

U kunt volstaan met gemakkelijk zittende, sportieve kleding; formele kleding is niet nodig. Een warme jumper, vest of trui moet altijd bij de hand zijn, net als een gevoerd, winddicht en waterafstotend jack. Denkt u ook aan een muts, sjaal en evt. (dunne) handschoenen.

Grensdocumenten

Voor reizen binnen Europa dient uw paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een identiteitsbewijs duurt minimaal vijf werkdagen.

Geld

De munt is de IJslandse kroon. U kunt overal met uw bankpas of creditcard betalen, ook kleine bedragen. U kunt natuurlijk ook pinnen.
U heeft onderweg geld nodig voor de lunches en een diner, drankjes en andere persoonlijke uitgaven en eventueel souvenirs. Deelnemers ontvangen nadere informatie.

Entrees

De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

CO2-compensatie

Labrys Reizen compenseert de CO2-uitstoot van de reis via de South Pole Group. Meer informatie over de South Pole Group vindt u hier.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden door het inschrijfformulier op onze website of op de pagina’s 109-110 van de brochure Exclusieve groepsreizen geheel in te vullen en te zenden naar Labrys Reizen. Desgewenst kunt u bij Labrys Reizen een papieren inschrijfformulier opvragen. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven welke verzekeringen u wilt afsluiten en welke speciale wensen u eventueel heeft, zoals een eenpersoonskamer of een bepaald dieet. Op het inschrijfformulier dient u uw persoonsgegevens in te vullen conform uw paspoort of identiteitskaart. Deze gegevens worden onder andere gebruikt voor de vliegtickets. Indien de gegevens niet exact overeenstemmen met de gegevens in uw paspoort of identiteitskaart, moet u rekenen met (hoge) extra kosten op de luchthaven. Deze kosten zijn voor uw eigen rekening.
Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U ontvangt van ons bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis doorgaat. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, berichten we u dat uiterlijk zes weken vóór vertrek. Circa twee weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie. Indien u de reisbescheiden acht dagen vóór vertrek nog niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.

Reisleiding

ing. Roel Dijksma

ing. Roel Dijksma

Hydrogeoloog. Hij is docent aan de Universiteit van Wageningen. Hij doet al jarenlang onderzoek naar het voorkomen en gebruik van grond- en oppervlaktewater over de hele wereld en heeft inmiddels honderden studenten opgeleid als hydro(geo)loog. Zo’n twintig jaar geleden is hij begonnen met het begeleiden van groepen leerlingen op IJsland in het kader van het interuniversitaire Aarde.nu-project. Sinds 2008 leidt hij een jaarlijkse hydrogeologische excursie voor Wageningse Masterstudenten.

Samenwerking

New Scientist

New Scientist

Verwondert en verandert je kijk op de wereld met fascinerende ideeën uit de wetenschap. New Scientist is hét internationaal toonaangevende magazine over wetenschap en technologie. Dankzij de focus op ‘ideeën die de wereld veranderen’ en de balans tussen diepgang en toegankelijkheid, is New Scientist populair bij een breed publiek. Zie de website van het magazine voor meer informatie.