Centraal-Azië • Dynamisch knooppunt tussen China en Europa • i.s.m. HOVO Utrecht

De Reis

B TKM3451In het verleden nam Centraal-Azië dankzij de Zijderoute een belangrijke positie in in de toenmalige wereld. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie in 1991 zochten de verschillende republieken moeizaam een eigen weg. In het collectief bewustzijn verzonken ze tot achtergebleven randgebieden, waarvan hooguit enkele exotische handelssteden en de met sneeuw bedekte toppen van het Pamirgebergte tot de verbeelding spraken. Ongemerkt zijn deze ‘Sovjetstans’ echter met een wedergeboorte bezig. In de nieuwe geopolitieke verhoudingen worden ze steeds belangrijker als knooppunt tussen oost en west. Xi Jinping probeert met de Nieuwe Zijderoute zijn invloed uit te breiden in het gebied dat Putin als zijn eigen achtertuin beschouwt. Hoe de positie van Centraal-Azië als dynamisch knooppunt in Eurazië daardoor gaat veranderen, is het thema van deze studiereis.

Reisprogramma in hoofdlijnen

Deze HOVO-studiereis biedt een uitzonderlijk reisprogramma door West-China, Tadzjikistan, Oezbekistan en Turkmenistan. Een reis van superlatieven. We volgen een unieke route door landen met een overweldigende natuur en een rijke geschiedenis die vele sporen heeft nagelaten. Centraal-Azië was in het verleden een belangrijke verbindingsschakel tussen China en Westeuropa. Staan deze landen nu aan de vooravond van een renaissance? Wat zijn de kansen dat ze in de naaste toekomst opnieuw een belangrijke rol gaan spelen in de relaties tussen Azië en Europa?
We beginnen de reis met een vlucht via Helsinki naar Xi’an, gedurende de Tang-dynastie de hoofdstad van het toenmalige China, en het startpunt van de Oude Zijderoute. Na twee nachten vliegen we via Urumqi naar Yining in het uiterste westen van China. Ons doel is hier Horgos, de grensovergang tussen China en Kazachstan, waar de Nieuwe Zijderoute gestalte krijgt in een kolossaal duty-free doorvoerstation. Met het Horgos grensstation wordt de toon gezet voor het thema van de reis: de toenemende handelsrelaties van China met het Westen en de gevolgen daarvan voor Centraal-Azië.
Na een bezoek aan Horgos vliegen we naar Kashgar, vanouds een ontmoetingsplaats tussen oost en west. Vanuit Kashgar rijden we in zuidwestelijke richting een stuk van de Karakorum Highway, om bij de Kulpa pas (4363 m) de grens tussen China en Tadzjikistan te passeren. Na de grensovergang is het een korte rit naar Murgob, waar we de Pamir Highway bereiken. De volgende dagen leggen we in drie dagtrajecten de 925 km van de zuidelijke Pamir Highway af naar Dushanbe, het vroegere Stalinabad, de hoofdstad van Tadzjikistan. Het magistrale stadscentrum en de moderne architectuur slagen er niet helemaal in het Sovjetverleden te doen vergeten. Vanuit Dushanbe rijden we noordwaarts door het Hisor- en Zarafshan-gebergte, om vervolgens in westelijke richting door het gelijknamige dal naar Penjikent te rijden, het Pompeji van Centraal-Azië. Penjikent was een belangrijke stad in het rijk van de Sogdiërs, dé handelaren van de Zijderoute. Jarenlang lag dit gebied in een uithoek omdat de grensovergang naar Oezbekistan gesloten was. Nu de relaties tussen Tadzjikistan en Oezbekistan verbeterd zijn, is de grens sinds maart 2018 weer open. Via deze grensovergang is het een korte afstand naar Samarkand. Na vele bezichtigingen in Samarkand gaan we met de hogesnelheidstrein naar Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Een zware aardbeving in 1966 die driekwart van de stad weggevaagde, was voor de toenmalige planners aanleiding van Tasjkent een Sovjet-modelstad te maken. Het is nu een kosmopolitische miljoenenstad, de grootste van Centraal-Azië. Vanuit Tasjkent vliegen we naar Urgench en bereiken na een korte rit Khiva, één van de fabuleuze steden van de Zijderoute. Dichtbij Khiva steken we de grens over naar Turkmenistan. We overnachten in Dasoguz, en de volgende dag steken we vandaar de Karakum woestijn door naar Ashgabat, de van wit marmer schitterende hoofdstad van Turkmenistan. Tenslotte vliegen we van Ashgabat via Istanbul naar Amsterdam.
De reis is een aaneenschakeling van hoogtepunten: fantastische landschappen, dramatische bergpassen, historische zijderoute-steden als Samarkand en Khiva en hoofdsteden met opzienbarende allure. Kortom, een unieke HOVO-reis.

Karakter van de reis

Bij deze studiereis wordt de deelnemers een veelzijdig en omvattend programma geboden, met weinig vrije tijd. Onderweg worden enkele colleges gegeven over thema’s die aansluiten bij het reisprogramma. Het programma staat in het teken van het centrale thema zoals dat hiervoor omschreven is, maar er wordt ook aandacht besteed aan landschap, geschiedenis, archeologie, kunst, cultuur en architectuur. De opzet van de reisleiders is het reisprogramma niet te laten domineren door één nauw gedefinieerd thema, doch de deelnemers een totaalbeeld te bieden waarin zo veel mogelijk facetten van het reisgebied aan bod komen.

HOVO

Labrys Reizen organiseert deze reis in samenwerking met HOVO Utrecht. HOVO is gespecialiseerd in hoger onderwijs voor ouderen en staat garant voor de inhoudelijke expertise van de reisleiding. Het programma van de reis sluit naadloos aan bij de cursus ‘De opmars van Centraal-Azië en China – wordt Xi Jinping’s ‘Aziatische droom’ werkelijkheid?’
De cursus bestaat uit twee delen. Het eerste deel van zes bijeenkomsten wordt voorafgaande aan de reis in Utrecht gegeven (woensdag 11:00-12:45 op 13 en 20 februari, 6, 13 en 27 maart, en 3 april). Het tweede deel van de cursus bestaat uit colleges die tijdens de reis worden gegeven. Deze hebben betrekking op meer specifieke thema's en actuele ontwikkelingen van de gebieden die bezocht worden. Onderwerpen die hierbij aan de orde kunnen komen zijn bijvoorbeeld de economische en welvaartssituatie in de voormalige Sovjetstans, agrarische problemen, sociale en economische ontwikkelingen. Voor het eerste deel van de cursus - de zes bijeenkomsten in Utrecht - dient men zich afzonderlijk aan te melden via: www.hovoutrecht.nl. Deelname aan het eerste deel van de cursus verdient aanbeveling, maar is geen voorwaarde om aan de reis deel te nemen.

Programma

dag 1, do 02-05

Vertrek rond het middaguur met Finnair via Helsinki (vliegtijd 2u20m) naar Xi’an (vliegtijd 7u55m).

dag 2, vr 03-05 (D)

Aankomst in Xi’an vroeg in de ochtend. Na een korte pauze op de airport, bezoeken we het Xianyang Museum, een van China’s beroemde musea, gewijd aan de Qin- en Han dynastieën. Het museum ligt vlakbij de luchthaven. Daarna gaan we naar het hotel, waar de kamers dan inmiddels gereed zullen zijn. In de middag stadsbezichtiging. We bezoeken de imposante stadsmuur met poortgebouwen, de grote moskee met het levendige moslim-district en de trommeltoren. Diner in een plaatselijk restaurant, daarna terug naar het hotel, waar we deze en de volgende nacht verblijven.

dag 3, za 04-05 (L, D)

Aan het eind van de ochtend een dumpling lunch in een gerenommeerd restaurant. Daarna optional bezoek aan het Terra Cotta Army & Museum.

dag 4, zo 05-05 (D)

Vanochtend bezoeken we het Yangling Mausoleum. De grafheuvel van de Han keizer Jingdi bevat een terracotta leger met krijgers op miniformaat. Minder bekend dan het beroemde leger ten oosten van Xi’an, maar minstens zo interessant (en geen drommen bezoekers). Na het bezoek rijden we naar de dichtbij gelegen airport van Xi’an.
Aan het begin van de middag vliegen we naar Urumchi (3u35m), en aansluitend naar Yining (1u20m). Een korte rit (98 km) brengt ons naar ons hotel in Horgos.

dag 5, ma 06-05 (D)

Xi Jinping’s “Belt and Road Initiative” wordt tastbaar in Horgos, de nieuwe grensovergang naar Kazakhstan en Centraal-Azië. We bezoeken “Horgos Gateway”, om een indruk te krijgen van de handel die de Nieuwe Zijderoute teweeg brengt. Het is de bedoeling dat de directeur van Horgos Gateway ons daarbij zal begeleiden. Na Horgos rijden we naar de airport van Yining (98 km) voor een vlucht naar Kashgar (2u). We komen daar tegen het einde van de middag aan. Diner in een typisch Uyghur restaurant.

dag 6, di 07-05 (D)

Onze ochtendverkenning van Kashgar beperkt zich niet alleen tot de beroemde Id Kah moskee en de restanten van de oude binnenstad. We rijden ook naar de nieuwe stadswijken en bedrijfsterreinen, die een beeld geven van de recente ontwikkeling. In de middag is er gelegenheid de oude stad en de renovatie daarvan op eigen gelegenheid te verkennen.

dag 7, wo 08-05 (D)

Vandaag wordt een fantastische dag. We rijden van Kashgar naar Murgob in Tadzjikistan (325 km) door een afwisselend en overweldigend landschap. Eerst volgen we 224 km de befaamde Karakorum Highway (KKH) richting Tasjkurgan tot en met de Ulugrabatdavon Pass (4098 m), daarna rijden we westwaarts om bij de Kulma Pass (4363 m) de grens naar Tadzjikistan over te steken voor de laatste honderd kilometer naar Murgob.
Het eerste uur na het vertrek in de vroege ochtend begint rustig, met een route door de oase van Kashgar. Daarna rijden we door het diepe dal van de Ghez Darya met steile bergwanden van rode zandsteen. Het blijkt slechts een voorspel, want even verder loopt de Karakorum Highway door een dramatisch berglandschap met sneeuw bedekte toppen van bijna achtduizend meter. Bij het Karakulmeer aan de voet van de Mushitage (7546 m) genieten we van de vergezichten, totdat we verder moeten om op tijd de grens naar Tadzjikistan over te steken. De grensovergang is sinds de zomer van 2017 open, al wordt er nog maar weinig gebruik van gemaakt. Aan de andere kant van de grens worden we opgewacht door een Tadzjiekse bus, die ons naar het enige hotel in Murgob brengt. Het is heel eenvoudig, maar voor één nacht acceptabel. Het is het hoogst gelegen hotel van onze reis, op ca. 3600 meter.

dag 8, do 09-05 (L, D)

Vandaag rijden we het eerste deel van onze drie daagse tocht over de Pamir Highway. De route gaat van Murgob naar Khorog. De afstand is slechts 317 km, maar met de nodige stops doen we er de hele dag over. De weg is geasfalteerd, en redelijk goed, behalve een stuk van 20 km bij de Koj-Tezek Pass (4272 m). De hoge Pamir toont zich op deze route in al zijn glorie.

dag 9, vr 10-05 (L, D)

We zetten onze route over de Pamir Highway vandaag voort met het traject van Khorog naar Qal’ai Khum (242 km). Het is een prachtige route, door het dal van de Panj rivier, langs grootse bergmassieven en indrukwekkende rotswanden. De weg wordt af en toe versperd door rotsblokken, en het wegdek mag hier en daar te wensen overlaten, maar we worden beloond met unieke vergezichten. Geleidelijk dalen we van 2100 naar 1300 meter. In Qal’ai Khum wacht ons een goed hotel.

dag 10, za 11-05 (L, D)

Voor het laatste traject van de Pamir Highway van Qal’ai Khum naar Dushanbe hebben we de keuze uit twee routes. Omdat de noordelijke route vrijwel onberijdbaar is, kiezen we voor de langere zuidelijke route (365 km) via Koljab, een prima weg door een spectaculair landschap. In Koljab stoppen we voor de lunch. Na de lunch blijft de bergwereld van de Pamir ons vergezellen totdat we tegen het einde van de middag in Dushanbe aankomen. We overnachten hier twee nachten in het Sheraton Hotel.

dag 11, zo 12-05 (L, D)

Dushanbe is een bijzondere hoofdstad. Het centrum vertoont de twijfelachtige charme die van veel sovjetsteden bekend is, maar die hier desondanks een gemoedelijke intimiteit uitstraalt. Dichtbij priemt de 165 meter hoge vlaggenmast van 2011 de lucht in, destijds de hoogste ter wereld en de trots van Dushanbe, totdat de leverancier in Jeddah een soortgelijke mast bouwde die een paar meter hoger was.
Na de lange reisdagen op de Pamir Highway, houden we vandaag een rustige dag in Dushanbe. We bezoeken ook het nationale museum, dat zeer de moeite waard is.

dag 12, ma 13-05 (D)

We verlaten Dushanbe in noordelijke richting over een aantrekkelijke bergachtige route en door de Anzob tunnel tot aan Anji (136 km). Daar rijden we westwaarts langs de Zeraf?on bergketen naar Penjikent (93 km), in de bloeitijd van de Zijderoute een belangrijk centrum van de Sogdiërs. We bezoeken zo mogelijk de opgravingen van het oude Penjikent (Shahriston) en het Rudaki Museum voordat we naar de grens van Tadzjikistan met Oezbekistan rijden (15 km). De grensovergang was jarenlang hermetisch dicht waardoor de prachtige route via Penjikent onbruikbaar was, maar sinds maart 2018 is de grens weer open. Na de grens is het nog 40 km naar ons hotel in Samarkand (2 nachten).

dag 13, di 14-05 (L, D)

Voor Samarkand hebben we ruim tijd uitgetrokken. Samarkand, vanaf de zesde eeuw een groot handelscentrum, werd in de veertiende eeuw de pronkvolle hoofdstad van de Timuriden. In het centraal gelegen Registan zijn pracht en praal nog steeds betoverend.

dag 14, wo 15-05 (L, D)

Voor de verdere bezichtiging van Samarkand hebben we vandaag een groot deel van de dag beschikbaar. Aan het einde van de middag reizen we met de Afrosiyob hogesnelheidstrein in twee uur naar Oezbekistans hoofdstad Tasjkent.

dag 15, do 16-05 (L, D)

In de Sovjet-architectuurgeschiedenis neemt Tasjkent een bijzondere plaats in. Na de verwoestende aardbeving van 1966, werd Tasjkent als een socialistische modelstad herbouwd, met brede magistralen en hoge flatgebouwen in Sovjetstijl. De neo-Oezbeekse architectuur na de onafhankelijkheid zoekt naar de wortels van de timoeridische bouwkunst, waardoor de stad geleidelijk weer oriëntaalse trekken krijgt. Vanochtend bezoeken we verschillende monumenten in de binnenstad. Na de lunch staat het State Museum of History op het programma.

dag 16, vr 17-05 (L)

Op deze tweede dag in Tasjkent bezoeken we in de ochtend de Uspensky Kathedraal en de elegante Fidoliyar Garden. Na de lunch is er gelegenheid het State Fine Arts Museum te bezoeken voordat we naar de airport rijden. Aan het begin van de avond vliegen we naar Urgench (1u40m). Vandaar rijden we naar Khiva (45 km), waar we twee maal overnachten.

dag 17, za 18-05 (D)

Khiva is één van de belangrijkste oude steden van de Zijderoute. Het was een handelsstad en cultureel centrum met een bewogen geschiedenis. Vandaag besteden we vooral aandacht aan de middeleeuwse binnenstad, de Ichon Qala, die sinds 1990 op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Het gebied binnen de muren is één groot museum, vrijwel ieder gebouw is een bezienswaardig monument. De binnenstad is autovrij, en men kan door het labyrint van de smalle straatjes en gangen dwalen tussen de talrijke kleine moskeeën, medressen, minaretten en woon- en handelspaleizen.

dag 18, zo 19-05 (L,D)

Ook buiten de wallen is Khiva interessant. Vanochtend bezoeken we in Khiva Dishon, het Khiva van de negentiende en twintigste eeuw, onder andere de onlangs gerestaureerde Tort Shavaz Madrassa uit 1885. Het is een heel complex met vier graftombes, een minaret en een mooie tuin. Na de lunch rijden we naar Shavat (37 km), de grensovergang van Oezbekistan naar Turkmenistan. Waarschijnlijk wordt het een tijdrovende affaire, want het binnenlaten van buitenlandse toeristen is hier geen dagelijkse routine. Als we ten slotte de grens gepasseerd hebben, rijden we naar de dichtstbijzijnde stad Dashoguz (36 km) voor diner en overnachting.

dag 19, ma 20-05 (D)

Dat Turkmenistan een groot en leeg land is, ondervinden we vandaag als we van Dashoguz naar de hoofdstad Ashgabat rijden. Een rit van 600 km door de Karakum woestijn. Wie op de kaart kijkt ziet dat we onderweg geen enkele nederzetting tegen komen. Het is alleen maar woestijn. Heel afwisselend, dat wel, maar onbewoond. De enige interruptie, iets over de helft van de afstand, is een gaskrater die per ongeluk in brand staat, en die men tot dusverre niet heeft kunnen blussen. Omdat er verder niets is, is de krater vanzelf een top bezienswaardigheid. In het donker is de vuurgloed spectaculair, maar op het tijdstip dat wij hier passeren moeten we die erbij denken. Als alles goed gaat, komen we aan het begin van de avond aan in Ashgabat, op tijd voor diner in het hotel.

dag 20, di 21-05 (L, D)

Ashgabat is ongetwijfeld de meest scurriele hoofdstad ter wereld. Het is alles wit marmer wat de klok slaat. President Niyazov had de ambitie om een hoofdstad te bouwen die paste bij de nieuwe Gouden Eeuw (de vijfde) die hij bij de onafhankelijkheid in 1991 zijn onderdanen in het vooruitzicht stelde. De indrukwekkendste gebouwen staan aan het centrale rechthoekige asfaltplein, zoals het Turkmenbashy paleis met de gouden koepel. Er omheen staan andere imposante overheidsgebouwen. In het onafhankelijkheidspark staan tientallen monumenten die aan de onafhankelijkheid herinneren, en ook het standbeeld van een gigantisch boek, de Ruhnama, waarin de president in 2001 de roem van de verleden en de toekomstige Gouden Eeuwen van Turkmenistan presenteerde. Het wordt als een heilig boek beschouwd. Het bestaat uit twee delen, die tentoongesteld worden in de Turkmenbashy Ruhy Mosque, die de president in 2004 liet bouwen ter herdenking van de verwoestende aardbeving van 1948. Het is de grootste moskee van Centraal-Azië. We bezoeken deze in de middag, als we de archeologische opgravingen van Nisa bekijken, een strategisch gelegen fortificatie van de Parthen. Nisa ontwikkelde zich later tot een belangrijk centrum van de Zijderoute. In de avond hebben we in Ashgabat ons afscheidsdiner. Tegen middernacht gaan we naar de airport. Het nieuwe luchthavengebouw heeft een opvallende zwierige architectuur in de vorm van een reusachtige adelaar. De Turkmenen zijn er terecht trots op (maar fotograferen is desondanks verboden).

dag 21, wo 22-05

Omstreeks drie uur in de nacht vliegen we met Turkish Airlines naar Istanbul (4u10m) en vandaar naar Amsterdam (3u35m). Omstreeks half tien in de ochtend komen we op Schiphol aan.

NB Bovenstaande reisbeschrijving is opgesteld in juli 2018, bijna elf maanden voordat de reis vertrekt. Er moet daarom een voorbehoud gemaakt worden voor wijzigingen die organisatorisch noodzakelijk kunnen zijn, bijvoorbeeld door tussentijdse veranderingen van tijdschema's van vluchten.

Vervoer en verblijf

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Xi’an per Finnair en van Ashgabat naar Amsterdam per Turkish Airlines. Zowel op de heen- als op de terugreis wordt uw bagage tijdens de overstap automatisch getransporteerd, zodat u er geen omkijken naar heeft.
De vluchttijden zijn:
02-05-2019: Amsterdam - Helsinki, 11.55 - 15.15 uur
02-05-2019: Helsinki - Xi’an 17.45 - 06.40 uur, (aankomst 03-05)
22-05-2019: Ashgabat - Istanboel, 02.55 - 05.05 uur
22-05-2019: Istanboel - Amsterdam, 07.05 - 09.40 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In Finland en Turkije is het één uur later dan in Nederland. In China is het 6 uur later dan in Nederland. In Turkmenistan is het 3 uur later dan in Nederland.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappijen.

Vervoer ter plaatse

Er zijn vier binnenlandse vluchten: van Xi’an naar Urumqi (3u35m) en aansluitend van Urumqi naar Yining (1u20m), van Yining naar Kashgar (2u), en van Tasjkent naar Urgench (1u30m). Van Samarkand naar Tasjkent reizen we met de Afrosiyob hogesnelheidstrein (2u10m). Voor de rest reizen we met moderne touringcars, en zo nodig met minibusjes en 4WD’s. De dag-tot-dag beschrijving vermeldt de afstanden die gereden worden.

Hotels en maaltijden

Van de voormalige Sovjetstans die we bezoeken is alleen Oezbekistan toeristisch ontwikkeld. In Tadzjikistan en vooral Turkmenistan komen weinig buitenlandse toeristen. Desondanks zijn de hotels goed tot zeer goed. Vrijwel alle hotels voldoen aan de internationale standaard, maar op dag 8 en 9 overnachten we in heel eenvoudige accommodaties. Bij deze rondreis zijn we zes keer in een hotel voor één nacht, en eveneens zes keer in een hotel voor twee nachten. Het ontbijt is inbegrepen bij de reissom, evenals 28 van de 38 maaltijden, zoals in het programma genoemd.

Praktisch

Zwaarte van de reis

De reis biedt iedere dag een volledig programma, met weinig vrije tijd. Soms maken we lange dagen. In plaatsen waar we meer dan één nacht verblijven, kan men echter desgewenst een rustdag houden of een eigen programma volgen.
Hoewel het reisprogramma met veel zorg is samengesteld, zijn wijzigingen niet uit te sluiten. Als aanpassingen noodzakelijk zijn, zal er voor worden zorg gedragen dat deze passen bij de opzet en het karakter van het programma zoals dat gepubliceerd is. De dagtrajecten bij deze rondreis zijn zo samengesteld dat te lange busritten zoveel mogelijk worden vermeden; door wegomleggingen, landslides of verkeersproblemen kunnen ritten desondanks langer duren dan voorzien, met als gevolg latere maaltijden en een latere aankomst in het hotel dan gepland. Bij het uitzonderlijke reisprogramma van deze studiereis wordt van de deelnemers de nodige flexibiliteit verwacht. Fysiek stelt de reis geen bijzondere eisen, al moet men goed ter been zijn. Lange wandelingen zijn niet gepland.
Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, kunt u gerust telefonisch contact met Labrys Reizen opnemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Gezondheid

Er zijn geen inentingen of andere gezondheidsmaatregelen verplicht voor reizigers die uit West-Europa arriveren. Voor advies verwijzen we naar de GG&GD. Vanzelfsprekend dienen de deelnemers te beschikken over een goede conditie. Goed schoeisel is vereist, hoewel lange wandelingen niet voorzien zijn. In verband met de hoogte in Tadzjikistan kan in sommige gevallen een medisch advies wenselijk zijn.

Weer

De maand mei is een aangename periode voor ons reisgebied, met temperaturen overdag rond de 20-22°C. Op grotere hoogte, zoals in Kashgar en langs de Pamir Highway ligt de temperatuur 5° lager. Afgezien van de temperatuur moet rekening gehouden worden met de hoogte. We rijden een deel van de route door hooggebergte, met bergtoppen van 6000 of 7000 meter. De passen die we passeren liggen niet hoger dan 4000-4500 meter. Het hoogstgelegen hotel, in Murgob, Tadzjikistan, ligt op een hoogte van 3600 meter. Omdat we deze hoogten geleidelijk bereiken, zijn gezondheidsproblemen niet te verwachten, behalve voor mensen die bevattelijk zijn voor hoogteziekte.
Grote delen van ons reisgebied zijn extreem droog, maar in bergachtige gebieden kan sporadisch een regenbui voorkomen.

Grensdocumenten

Uw paspoort moet geldig te zijn tot tenminste 23 november 2019. Het visum voor China wordt door de reisleiding aangevraagd. Deelnemers wordt verzocht hun paspoort eind april twee weken af te staan voor de visumaanvraag.
U wordt verzocht bij de boeking een kopie van uw paspoort bij te voegen. Als uw paspoort voor deze reis vernieuwd moet worden, voeg dan een kopie van het te vervangen paspoort bij en stuur later een kopie van het nieuwe paspoort.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een identiteitsbewijs duurt minimaal vijf werkdagen.

Visum

Voor deze reis zijn vier visa nodig.
Het visum voor China is bij de reissom inbegrepen. Het wordt door de reisleiding verzorgd. Deelnemers die zelf voor het China-visum zorgen, krijgen een restitutie van € 130.
Tadzjikistan kent een elektronisch visum, dat deelnemers uitsluitend zelf kunnen aanvragen. Het visum wordt via een gemakkelijke website aangevraagd en betaald. De kosten voor het visum, inclusief een permit voor de Pamir Highway bedragen € 60.
Oezbekistan heeft aangekondigd met ingang van 15 juli 2018 ook een elektronisch visum in te voeren. Op die datum was de website echter nog niet operationeel. Wij wachten nadere ontwikkelingen af, en zullen de deelnemers informeren of de reisleiding of de deelnemers zelf het visum moeten aanvragen en wat de kosten zijn.
Ook Turkmenistan is op het moment dat deze tekst geschreven werd, doende de procedure voor het aanvragen van een toeristenvisum te vereenvoudigen. Deelnemers worden t.z.t. geïnformeerd over de procedure en de kosten.
Omdat de kosten van de visa voor Oezbekistan en Turkmenistan op het moment van schrijven nog niet vast staan, en het visum voor Tadzjikistan uitsluitend door de deelnemers zelf aangeschaft kan worden, zijn de kosten van de visa voor deze drie landen niet in de reissom inbegrepen.
NB Voor China dient een groepsuitnodiging voor het visum te worden verzorgd. Dit houdt in dat de door u aan te leveren persoonsgegevens ook door uw medereizigers ingezien kunnen worden. Bij boeking gaat u hiermee akkoord. Voor nadere informatie hierover kunt u contact met ons opnemen.

Geld

In China zijn overal geldautomaten te vinden waar men met een creditcard of betaalkaart geld kan pinnen. In Tadzjikistan en Oezbekistan komen ATM’s slechts spaarzaam in grotere steden voor, en in Turkmenistan helemaal niet. Voor deze landen kunt u het beste US$ meenemen, om die ter plaatse ter wisselen.
Bij deze reis zijn vrijwel alle kosten inbegrepen bij de reissom. Voor de niet inbegrepen maaltijden, water, drank en persoonlijke uitgaven zal voor de meeste deelnemers € 10 à € 15 per dag voldoende zijn.
Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neemt u tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen buiten de EU. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.

Entrees

De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

Kennismakings- en informatiebijeenkomst

In april 2019 wordt in Utrecht een kennismakings- en informatiebijeenkomst gehouden. Er wordt een toelichting op het reisprogramma gegeven en de deelnemers ontvangen praktische reisinformatie, een speciaal voor deze reis samengestelde reisgids, informatiemateriaal en kaarten van het reisgebied.
Tevens worden tijdens deze bijeenkomst de paspoorten verzameld voor het aanvragen van visa voor China. De paspoorten worden later per aangetekende post geretourneerd.

CO2-compensatie

Labrys Reizen compenseert de CO2-uitstoot van de reis via de South Pole Group. Meer informatie over de South Pole Group vindt u hier.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden door het inschrijfformulier op onze website of op de pagina’s 109-110 van de brochure Exclusieve groepsreizen geheel in te vullen en te zenden naar Labrys Reizen. Desgewenst kunt u bij Labrys Reizen een papieren inschrijfformulier opvragen. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven welke verzekeringen u wilt afsluiten en welke speciale wensen u eventueel heeft, zoals een eenpersoonskamer of een bepaald dieet. Op het inschrijfformulier dient u uw persoonsgegevens in te vullen conform uw paspoort of identiteitskaart. Deze gegevens worden onder andere gebruikt voor de vliegtickets. Indien de gegevens niet exact overeenstemmen met de gegevens in uw paspoort of identiteitskaart, moet u rekenen met (hoge) extra kosten op de luchthaven. Deze kosten zijn voor uw eigen rekening.
Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U ontvangt van ons bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis doorgaat. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, berichten we u dat uiterlijk zes weken vóór vertrek. Circa twee vier weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie. Indien u de reisbescheiden twintig dagen vóór vertrek nog niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.

Reisleiding

drs. Johan Borchert

drs. Johan Borchert

Sociaal geograaf. Was associate professor aan de faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Hij organiseerde vele reizen voor studenten, vakgenoten en andere geïnteresseerden, met name naar China. Leidde samen met zijn echtgenote reizen naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten.

dr. Leo van Grunsven

dr. Leo van Grunsven

Is senior docent-onderzoeker geografie en economie van Oost- en Zuidoost-Azië aan de Universiteit Utrecht. Heeft al vele reizen naar dit gebied geleid. Hij is coördinator en docent van de China-cursus van HOVO Utrecht.

Samenwerking

HOVO

HOVO

Hoger Onderwijs voor Ouderen (HOVO) is het hoger onderwijs dat specifiek is gericht op de educatie van senioren, met cursussen over kunst, cultuur, filosofie, geschiedenis, psychologie, exacte vakken en meer. Zie de website van HOVO Nederland voor meer informatie.