Faeröer-eilanden • The Atlantic Fringe of Europe

De Reis

A DKN4483Deze reis is volgeboekt. Desgewenst kunt u op de wachtlijst gezet worden. Ook indien u een bericht wilt ontvangen als deze reis nogmaals wordt aangeboden, kunt u dit doorgeven.

Op de rand van Noordwest-Europa, halfweg tussen de Shetland-eilanden, Noorwegen en IJsland liggen de Faeröer, een onbedorven en paradijselijke eilandengroep die door National Geographic geprezen werd als een van de meest aantrekkelijke reisbestemmingen. In geen land van Europa heeft de mens in zo’n geringe mate zijn stempel op het landschap gedrukt. In deze ongereptheid wordt de stilte slechts verbroken door een samenspraak van meer dan tweehonderd vogelsoorten. De loodrechte klifkusten waar de harde basaltlagen de veel zachtere vulkanische tuflagen afwisselen, bieden een ideale omgeving voor miljoenen vogels. Volgens een oude legende werden de Faeröer aan het einde van de zesde eeuw door de Ierse monnik Sint Brandaan op een van zijn missietochten ontdekt. Al sinds de vroege middeleeuwen was er frequent contact met de eilanden Orkney, Shetland, de Buiten-Hebriden, IJsland en Groenland. Dat maakt the Atlantic Fringe of Europe zo’n interessant en fascinerend cultuurgebied. Bij recent archeologisch onderzoek op Skúvoy, het zuidelijkste eiland van de Faeröer, werden Celtic fields, Keltische akkertjes, en grafkruisen ontdekt, die de komst van Ierse monniken zeer aannemelijk maken. In de achtste eeuw volgden de Vikingen, boeren en vissers uit de Noorse kustgebieden die gedreven door schaarste aan landbouwgronden, zich vestigden op de Faeröer, vaak als tussenpost voor latere migratie naar IJsland. In de tiende eeuw gingen de Faeröer na veel strijd over tot het christendom. Visserij en schapen vormden eeuwenlang de bestaansbasis op deze dunbevolkte eilanden. Visserij en walvisvaart brachten een periode van grote welvaart, maar door overbevissing kwam daar na 1970 een einde aan. Massale emigratie was het gevolg. Een torenhoge schuldenlast, een bankencrises en politieke twisten met Denemarken hadden grote gevolgen. Inmiddels is de stabiliteit teruggekeerd en de welvaart sterk toegenomen. Wij besteden aandacht aan het ontstaan van dit unieke eilandenrijk, het landschap en de natuur. We plaatsen dit alles in het kader van het grote Noord-Atlantische cultuurgebied. Natuurlijk komen ook de economische en politieke ontwikkeling aan de orde. De Faeröer-eilanden zijn uiterst dun bevolkt met nog geen 50.000 inwoners, waarvan een derde deel in de hoofdstad Tórshavn woont. De eilandengroep is een autonoom onderdeel binnen het Koninkrijk Denemarken en hoort niet bij de Europese Unie. We logeren vijf nachten in Tórshavn en één nacht in Klaksvik op het eiland Bordoy.

Programma

Faeroer

dag 1, zo 23-06

In de middag vliegen we via Kopenhagen naar de Faeröer. Na aankomst op het eiland Vágar rijden we (45 km) naar Tórshavn, op Streymoy, waar drie overnachtingen in hotel Foroyar.

dag 2, ma 24-06

Dagexcursie: we verkennen vanuit Tórshavn het eiland Streymoy, een prachtige tocht vol landschappelijke en historische hoogtepunten. In Kvivik aan de westkust zien wij de oude kerk en vlakbij het enige Viking-longhouse uit de tiende/elfde eeuw, opgegraven in 1942. In Vestmanna maken wij een twee uur durende Birdcliffs Cruise. Voor vogelaars en liefhebbers van unieke kustlandschappen een waar hoogtepunt. Er is een goede kans dat wij bijvoorbeeld papegaaiduikers en zeehonden zien. We omcirkelen het schiereiland naar Saksun, bezoeken het openluchtmuseum en indien mogelijk het houten kerkje uit de negentiende eeuw. Vandaar gaan we langs de oostkust naar Haldarsvík en Tjörnuvík, voor een bezoek aan de achthoekige kerk daterend uit 1856. Via de Fossa-waterval keren wij terug naar Tórshavn. Een lange, maar interessante dag.

dag 3, di 25-06

’s Ochtends maken wij nader kennis met de hoofdstad Tórshavn. Op het programma staan onder andere de historische stadskern, de oude forten, het Nationale Museum en de Nationale Kunstgalerij. In de middag bezoeken we het historische Kirkjuböur dat op de Werelderfgoedlijst staat. Het is een legendarische plek. Door de sterke getijdewerking spoelden hier grote hoeveelheden drijfhout en zeewier aan. Op deze boomloze eilanden was deze overvloed aan bouwmateriaal van groot belang. Het zeewier gebruikte men als mest voor de schrale akkertjes, zodat ook de voedselvoorziening verzekerd was. Volgens sagen kwamen de Ierse monniken hier rond de achtste eeuw en werden zij in de elfde eeuw door de Vikingen permanent verdreven. De eerste bisschop Gudmundur vestigde zich rond 1100 in Kirkjuböur, dat daardoor uitgroeide tot het religieuze centrum van de Faeröer. Het indrukwekkendste gebouw is de Sint-Magnus-kathedraal uit de late dertiende eeuw, gewijd aan Sint Magnus van de Orkney-eilanden. De kathedraal is nooit volledig afgebouwd.

dag 4, wo 26-06

Van Torshávn gaan wij, met een lunchpakket, via het eiland Eysturoy naar Klaksvík op Vidoy. De route op Eysturoy gaat langs de noordwestkust naar Eidi. Dan volgt een spectaculaire tocht door bergen en uitgestrekte veengebieden naar Gjögv, een schilderachtige nederzetting verscholen in een diepe kloof. Er staan nog oude houten huizen met turfdaken. Via Göta en Leivik bereiken wij door de tunnel Klaksvík op het eiland Bordoy. Eén overnachting in Hotel Klaksvík.

dag 5, do 27-06

Van Klaksvík gaan we naar Vidareidi op Vidoy, een klein eiland met zeshonderd bewoners waarvan ruim de helft in Vidareidi woont. Vanuit de witte kerk, herbouwd in 1892, beleven we het spectaculairr landschap met imponerende klifkusten van Bordoy en Kunoy. De kerk en begraafplaats staan maar enkele meters boven zeeniveau; een stormvloed uit 1695 vaagde de oude kerk en begraafplaats weg. Via Klaksvík gaan we terug naar Eysturoy waar we het zuidelijk deel, met Runavík, de derde stad van de Faeröer en een belangrijke vissershaven, aandoen. In Toftir is men begonnen met de bouw van een vaste verbinding met Tórshavn. Wij rijden terug naar Tórshavn voor twee overnachtingen in ons hotel Foroyar.

dag 6, vr 28-06

Dagexcursie: Vanuit Gamlaraett gaan we met de bus op de veerboot naar Skopun op het prachtige sagen-eiland Sandoy. Ieder eiland van de Faeröer heeft een geheel eigen karakter. Zo is Sandoy redelijk vlak. Het prachtige landschap heeft een rijke historie. Rond het jaar 900 woonden er al Vikingen in Sandur. Dit werd de locatie van de Ting, het parlement waar eenmaal per jaar vergaderd werd en tevens verkiezingen plaatsvonden. Een hoogtepunt is de karakteristieke houten kerk met grasdak. In de elfde eeuw stond hier al een staafkerk, waar naar Noors voorbeeld christelijke en Viking-motieven gecombineerd werden. Skavanes biedt een prachtig zicht op de zuidelijke eilanden van de Faeröer. Wij rijden naar de schilderachtige nederzettingen Dalur en Husavík. Met een beetje geluk zien we ook hier papegaaiduikers. Tegen het einde van de middag nemen wij de veerboot terug naar Gamlaraett om vandaar naar Tórshavn te rijden.

dag 7, za 29-06

Vrije ochtend in Tórshavn. Dit historische stadje noodt tot een verder bezoek. Omstreeks het middaguur rijden wij naar de luchthaven op Vágar, om via Kopenhagen naar Amsterdam te vliegen

Vervoer en verblijf

Vervoer naar de bestemming

We maken gebruik van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Kopenhagen v.v. met KLM en van Kopenhagen naar de Faeröer v.v. met Atlantic Airways. Uw bagage kan niet worden doorgelabeld, en moet dus in Kopenhagen opnieuw worden ingecheckt. De vluchttijden zijn:
23-06-2019: Amsterdam - Kopenhagen, 14.20 – 15.40 uur
23-06-2019: Kopenhagen - Faeröer, 18.35 - 19.50 uur
29-06-2019: Faeröer - Kopenhagen, 14.30 – 17.35 uur
29-06-2019: Kopenhagen - Amsterdam, 19.10 - 20.35 uur
Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen, gebaseerd op het Flying Blue-tarief.
NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In Denemarken is het even laat als in Nederland, op de Faeröer-eilanden is het een uur vroeger.
NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappijen.

KLM-ruimbagage

Deze reis is deels gebaseerd op lijnvluchten per KLM. Voor het meenemen van ruimbagage rekent KLM op dit traject kosten. Voor Flying Blue-deelnemers geldt een gereduceerd tarief. Dit gereduceerde tarief is opgenomen in de reissom. Er zijn geen kosten verbonden aan het aanmelden voor het Flying Blue-programma via www.klm.nl.
Reizigers die zich niet wensen aan te melden voor het Flying Blue-programma, dienen voor 1 stuk ruimbagage tot 23 kilo € 20,- extra kosten te betalen per retourreis. Deelnemers ontvangen nadere informatie.
NB Voor Platinum-, Silver- of Goldkaarten van Flying Blue gelden afwijkende voorwaarden.

Vervoer ter plaatse

We maken gebruik van een moderne touringcar. De afstanden zijn niet groot, zo is de afstand van de luchthaven naar Tórshavn 45 km en van Tórshavn naar Klaksvík 75 km. De wegen zijn uitstekend en de verbindingen tussen de eilanden per brug, tunnel of veerboot zijn zeer efficiënt.

Hotels en maaltijden

Wij logeren in Tórshavn in o.i. het beste hotel van het stadje. In Klaksvík is maar één hotel. Alle kamers hebben privétoilet en bad of douche.
Schapenvlees vormt het hart van de traditionele keuken. Ook vis wordt veel gegeten. Er is slechts zeer beperkt akkerbouw, de meeste groenten en fruit worden geïmporteerd.
De warme maaltijden zijn tegenwoordig ‘internationaal’. De diners zullen wisselend plaatsvinden in het restaurant van het hotel of in een restaurant in de stad.

Praktisch

Zwaarte van de reis

Onze reizen zijn met zorg samengesteld en kennen een aangenaam tempo. Dit betekent dat het programma goed gevuld is, maar dat er veel tijd wordt ingeruimd voor alle onderdelen. Het is belangrijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. U dient een normaal, kalm wandeltempo te kunnen bijhouden. U dient er rekening mee te houden dat er verschillende korte wandelingen worden gemaakt, van een kwartier tot maximaal anderhalf uur over goed begaanbaar terrein. Neemt u hiervoor goede, lichte wandelschoenen mee. Uiteraard is het mogelijk af en toe een programmaonderdeel over te slaan en rust te nemen, indien u daar behoefte aan heeft. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, kunt u gerust telefonisch contact met Labrys Reizen opnemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Weer

Juni is een zeer geschikte periode voor een reis naar de Faeröer-eilanden en ook om er vogels te spotten. De noordelijke ligging is minder bepalend dan de Golfstroom, die zorgt voor een mild klimaat. Juni is een van de warmste en droogste maanden, met de grootste kans op mooi weer. We profiteren van heel lang daglicht. Het weer is overigens onvoorspelbaar; mooie perioden worden afgewisseld met buien en soms mist. We mogen rekenen op een gemiddelde van 13 ºC overdag met uitschieters boven de 20 ºC. Er zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk van deze statistische waarden.

Grensdocumenten

Voor reizen binnen Europa dient uw paspoort of identiteitskaart geldig te zijn tot en met de datum van terugkeer, dus t/m 29 juni 2019.
NB Het aanschaffen/vernieuwen van een identiteitsbewijs duurt minimaal vijf werkdagen.

Geld

De extreem geïsoleerde Faeröer-eilanden zijn niet goedkoop. De munt is de Deense kroon (DKK). Daarvan gaan er ruim 7 in een euro. Geld heeft u nodig voor twee eenvoudige lunches, drankjes bij de maaltijden en voor uitgaven van persoonlijke aard, zoals het laten wassen van kleding en fooien voor aan u persoonlijk bewezen diensten.

Entrees

De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

CO2-compensatie

Labrys Reizen compenseert de CO2-uitstoot van de reis via de South Pole Group. Meer informatie over de South Pole Group vindt u hier.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden door het inschrijfformulier op deze website of op de pagina’s 109-110 van de brochure Exclusieve groepsreizen geheel in te vullen en te zenden naar Labrys Reizen. Desgewenst kunt u bij Labrys Reizen een papieren inschrijfformulier opvragen. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven welke verzekeringen u wilt afsluiten en welke speciale wensen u eventueel heeft, zoals een eenpersoonskamer of een bepaald dieet. Op het inschrijfformulier dient u uw persoonsgegevens in te vullen conform uw paspoort of identiteitskaart. Deze gegevens worden onder andere gebruikt voor de vliegtickets. Indien de gegevens niet exact overeenstemmen met de gegevens in uw paspoort of identiteitskaart, moet u rekenen met (hoge) extra kosten op de luchthaven. Deze kosten zijn voor uw eigen rekening.
Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U ontvangt van ons bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis doorgaat. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, berichten we u dat uiterlijk zes weken vóór vertrek. Circa vier weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie. Indien u de reisbescheiden twintig dagen vóór vertrek nog niet heeft ontvangen, neem dan contact met ons op.

Reisleiding

drs. Johan Borchert

drs. Johan Borchert

Sociaal geograaf. Was associate professor aan de faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Hij organiseerde vele reizen voor studenten, vakgenoten en andere geïnteresseerden, met name naar China. Leidde samen met zijn echtgenote reizen naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten.

dr. Joséphine Borchert-Ansinger

dr. Joséphine Borchert-Ansinger

Was presidente van de door haar opgerichte Universiteit Nimbas. Momenteel is zij werkzaam aan de School of Management, University of Bradford. Samen met haar man leidde ze reizen naar vele gebieden, waaronder het Midden-Oosten en Azië. Ze willen de reizigers een integrale kennismaking met land en volk bieden, met speciale aandacht voor landschap, archeologie, kunst en cultuur.