Skip to main content
Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Kan ik een vrijblijvende optie nemen op een reis?

Indien u zich nog niet met zekerheid kunt inschrijven voor een reis, kunt u een optie aanvragen, telefonisch of per e-mail. Wij vermelden dan of een optie mogelijk is en zo ja, tot en met welke datum de optie in principe loopt. De optietermijn bedraagt tot de vervaldatum van de vroegboekkorting maximaal een maand en daarna maximaal een week, afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen op de reis. Na het verstrijken van de termijn vervalt de optie automatisch. U bent zelf verantwoordelijk voor het omzetten van de optie in een boeking. Indien er al vóór het verstrijken van de optietermijn een beslissing moet worden genomen, bijvoorbeeld omdat de reis volloopt, nemen wij telefonisch of per e-mail contact met u op. Indien contact binnen drie werkdagen niet mogelijk is, zijn we genoodzaakt de optie te annuleren.

Waarom biedt Labrys Reizen bij veel reizen een vroegboekkorting aan?

Steeds meer hotels en luchtvaartmaatschappijen verlangen al meer dan drie maanden vóór vertrek een deelnemerslijst. Ook om deze reden is het zaak u zo snel mogelijk definitief in te schrijven. Omdat een late inschrijving veel extra werk en kosten met zich meebrengt, geldt voor de meeste reizen een vroegboekkorting. Bij die reizen vindt u de reissom met en zonder deze korting en de datum tot wanneer u hier recht op heeft. In een later stadium is het vaak nog wel mogelijk een plaats te reserveren, maar loopt u het risico dat de prijs van de vluchten is gestegen; ook kan het zijn dat de vluchten of de hotels inmiddels vol zijn.

Hoe kan ik mij inschrijven voor een reis?

U kunt zich voor een reis van Labrys Reizen inschrijven middels het formulier op onze website. Op verzoek kunnen we u ook een papieren exemplaar van het inschrijfformulier toesturen. Na ontvangst van uw inschrijfformulier sturen we u per e-mail een boekingsbevestiging met factuur toe. Indien u binnen vijf werkdagen na het insturen van het formulier geen reactie van ons heeft ontvangen, vragen we u vriendelijk contact met ons op te nemen.

Kan ik bij inschrijving ook een annulerings- en reisverzekering afsluiten?

Het is van belang goed verzekerd op reis te gaan. Het bezit van een reisverzekering stellen wij verplicht voor alle deelnemers aan onze reizen; een annuleringsverzekering bevelen wij aan. Als agent van Allianz Global Assistance biedt Labrys Reizen u de mogelijkheid een reis- en/of annuleringsverzekering meteen bij boeking te regelen. Voor details verwijzen we u naar de pagina verzekeringen. Heeft u speciale wensen of wilt u meer weten over de mogelijkheden bij Allianz? Neem dan contact op met Labrys Reizen of kijk op de website van Allianz.

Kan ik mijn heen- of terugreis wijzigen?
Vertrek vanaf een andere luchthaven is in overleg mogelijk. Ook een reis per trein in plaats van per vliegtuig behoort bij de reizen binnen Europa vaak tot de mogelijkheden. Bij al onze reizen bestaat bovendien de mogelijkheid om het genoemde programma aan te vullen met een individueel verblijf. Labrys Reizen draagt er zorg voor dat uw tickets op de gewenste data worden gezet en een geschikt hotel wordt gereserveerd. Indien u uw reis wilt aanpassen, verzoeken we u dit reeds bij boeking te laten weten, zodat we al het nodige tijdig kunnen regelen.
Kan ik een kamer delen?
We slagen erin een groot aantal eenpersoonskamers voor onze reizen te reserveren. Wanneer u zich alleen inschrijft voor een reis, betekent dit niet dat u per se een eenpersoonskamer moet nemen. Indien u aangeeft geen eenpersoonskamer te wensen, wordt u bij een medereiziger van hetzelfde geslacht ingedeeld. Indien een kamergenoot uiteindelijk niet voorhanden blijkt, wordt de eenpersoonskamertoeslag u niet nagefactureerd tenzij bij de reis staat aangegeven dat deze eenpersoonskamerregeling niet van toepassing is. In die gevallen wordt de toeslag alsnog nagefactureerd.
Kan ik mee met Labrys als ik minder goed ter been ben?
Het is een voorwaarde dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is. Als u tijdens de reis behoefte heeft aan wat rust, kunt u af en toe een programmaonderdeel overslaan. Indien u eraan twijfelt of een reis voor u geschikt is, bespreken we graag samen de mogelijkheid van uw deelname met het oog op uw lichamelijke conditie in relatie tot de zwaarte van de reis. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
Hoe kan ik betalen?
Bij uw boekingsbevestiging ontvangt u van ons een factuur. Hierop is gespecificeerd hoe de betaling dient te geschieden. Deze vindt plaats per bankoverschrijving in twee termijnen: binnen twee weken de boekingskosten, een aanbetaling van 15% van de reissom, de verplichte SGR-bijdrage en de verplichte bijdrage aan het Calamiteitenfonds; acht weken vóór vertrek de restantbetaling. Indien u zich binnen acht weken vóór vertrek inschrijft voor een reis, dient u per ommegaande de gehele reissom te voldoen.
Hoe geef ik specifieke wensen door als een vegetarisch dieet of extra beenruimte in het vliegtuig?
U kunt specifieke wensen doorgeven middels het Inschrijfformulier. Bij stap 2 'Dieetwensen' en stap 4 'Overige wensen' vindt u voldoende ruimte om uw wensen kenbaar te maken.
Ik moet mijn reis annuleren. Wat nu?

Neem direct contact met ons op indien u een reis moet annuleren. U kunt uw eerste melding telefonisch doen, maar wij hebben altijd een schriftelijke annuleringsbevestiging van u nodig. Dit kunt u eenvoudig doen door een e-mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zullen uw annulering dan in gang zetten. Onze annuleringsvoorwaarden vindt u onder artikel III van de Labrys-Reisvoorwaarden, zie de pagina Reisvoorwaarden, tabblad Labrys-Reisvoorwaarden. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, zal uw verzekeringsmaatschappij bepalen of u de annuleringskosten vergoed krijgt. We adviseren u nadrukkelijk om een annuleringsverzekering af te sluiten. Deze biedt bescherming wanneer u niet kunt vertrekken of tijdens de reis plotseling naar huis moet terugkeren. Als agent van Allianz Global Assistance biedt Labrys Reizen u de mogelijkheid deze verzekering meteen bij boeking te regelen. Voor details verwijzen we u naar pagina verzekeringen.

Wanneer weet ik of een reis doorgaat?
Zodra het minimum aantal deelnemers is bereikt, berichten wij u dat de reis doorgaat. Dit is uiterlijk vier weken voor vertrek, maar in veel gevallen is het minimum aantal deelnemers al veel eerder bereikt.
Wanneer kan ik mijn reisbescheiden verwachten?
Onze reizigers ontvangen hun reisbescheiden en vertrekinformatie ongeveer twee weken voor vertrek. Voor verre bestemmingen houden we doorgaans vier weken aan.
Regelt Labrys Reizen mijn visum?
Voor bepaalde bestemmingen moet tevoren in Nederland door de reiziger een visum worden aangevraagd. Labrys Reizen voorziet de reiziger hierbij van advies. Bij andere reizen moet na aankomst op de buitenlandse luchthaven een visum worden geregeld. In zulke gevallen zijn de visumkosten doorgaans opgenomen in de reissom en regelt Labrys Reizen het visum.
Hoe blijf ik op de hoogte van het actuele reisaanbod, nieuws en wetenswaardigheden van Labrys Reizen?

We houden u graag op de hoogte van ons actuele reisaanbod via deze website, via onze papieren nieuwsbrief en via de tweewekelijkse digitale nieuwsbrieven. Indien u de digitale nieuwsbrief wenst te ontvangen, kunt u deze hier aanvragen. Volgt u ons ook op Facebook voor nieuws en wetenswaardigheden.

Om onze website te laten functioneren en te verbeteren gebruiken we cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en te verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van onze website.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
We use marketing cookies for functions like social media share-buttons and keeping track of surfing behaviour. With these cookies, we can show you relevant content and advertisements.