Exclusieve groepsreis Hong Kong, Shenzen, Macau, Guangzhou en Shanghai

Hong Kong, Shenzen, Macau, Guangzhou en Shanghai • het fundament van modern China: de delta's van de Parelrivier en de Yangtze

  • De reis

  • Programma

  • Vervoer en verblijf

  • Praktisch

De Parelrivierdelta en de delta van de Yangtze met Shanghai vormen het fundament van het moderne China. Hier begonnen de hervormingen van Deng Xiaoping. Een gebied met een oude geschiedenis, die opnieuw geschiedenis ging maken. Een vooruitstrevend gebied, waar de zuidenwind uit Hong Kong vleugjes kapitalisme liet overwaaien. Een gebied met durfals, die het communistische pad voorzichtig probeerden te verlaten. Oude dorpsgemeenschappen, die plotseling heel vitaal bleken te zijn. Van hier uit begon de victorie van het moderne China. Nu profiteert heel China van de toegenomen welvaart, maar de delta’s van de zuidelijke rivieren waren altijd een stapje voor - en zijn dat nog altijd.
Tijdens deze studiereis maken we kennis met de nieuwste ontwikkelingen in dit gedeelte van Zuid-China. We bezoeken Hong Kong, Shenzhen, Dongguan, Macau, Guangzhou en Shanghai en het bijbehorende platteland. Het thema van deze studiereis is de verandering die het gebied de laatste decennia heeft ondergaan. Het was de broedplaats van de economische herrijzenis van China. Dankzij goedkope arbeidsmigranten die vanuit andere delen van het land toestroomden werd Zuid-China de fabriek van de wereld. Maar ondertussen is hier de volgende fase aangebroken. De fabrieken van weleer maken plaats voor innovatieve activiteiten.
Het is niet langer het gebied van lage lonen en lopende banden, maar van hoogwaardige hightech ondernemingen. De veranderingen beperken zich niet tot de economische activiteiten, maar vinden hun weerklank in de stedelijke bebouwing en in de samenleving. Architectuur en stedenbouw slaan nieuwe paden in. Hetgeen nog van het oude China bewaard is gebleven, wordt herontdekt en in ere hersteld. De veranderingen gaan snel. Degenen die een paar jaar geleden hier rondreisden, zullen verbaasd zijn dat hier in korte tijd een ander China verrezen is.
De reis begint met twee dagen in Hong Kong. We rijden met verschillende soorten openbaar vervoer rondom Hong Kong Island. We lunchen in een dim sum-restaurant dat alleen insiders weten te vinden. We hebben bewust gekozen voor een verhoudingsgewijs eenvoudig maar adequaat hotel, met een gunstige locatie.
Vanuit Hong Kong steken we via de nieuwe brug-tunnelverbinding over naar Macau, waar we twee nachten zijn. Een dag besteden we aan Macau zelf met zijn oude binnenstad en de nieuwe casino’s, en een dag bezoeken we het platteland ten westen van de stad met de beroemde woontorens die in verschillende dorpen te vinden zijn.
Vervolgens reizen we naar Guangzhou. Het is maar 150 kilometer, maar we doen er de hele dag over want onderweg is er veel te zien. In Guangzhou, het vroegere Canton, hebben we drie overnachtingen. De stad heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in milieu, openbaar vervoer, en stadsherstel. Er is een nieuw centrum gebouwd met moderne gebouwen en veel groenvoorzieningen.
Via Dongguan vervolgen we onze reis naar Shenzhen. In Dongguan bezoeken we een klassieke tuin, maar we zien ook de splinternieuwe campus van Huawei. In Shenzhen, het Silicon Valley van China, overnachten we twee keer. We zien in deze verbijsterende nieuwe miljoenenstad een levendige oude dorpskern die geheel ingekapseld is in de nieuwe stedelijke bebouwing, het district waar Van Goghs geproduceerd worden, en we demonstreren aan de hand van nieuwere stadsdelen de wereldpositie van Shenzhen.
Tot slot vliegen we naar onze laatste standplaats, Shanghai. Op een van de vijf dagen hier maken we een excursie naar Hangzhou, de andere dagen blijven we in de stad. Shanghai staat niet alleen bekend om de magnifieke koloniale gebouwen langs de Bund en de moderne wolkenkrabbers van Pudong, maar heeft ook een aantal oude stadswijken die de laatste jaren steeds meer aan populariteit winnen.
De oude bebouwing wordt er niet afgebroken voor nieuwbouw zoals in het verleden overal in China gebeurde, maar behoedzaam opgeknapt. Er komen hippe boetiekjes en restaurants, en luxe woningen. Voor een intensieve kennismaking met dit vernieuwde oude Shanghai maken we met degenen die goed ter been zijn twee lange stadswandelingen. We maken op één van onze dagen in Shanghai ook kennis met de Eco-city Dongtan, die een paar jaar geleden met veel publiciteit wereldwijde bekendheid kreeg als de milieuvriendelijke stad van de toekomst. Dat de euforie over dit project voorbarig was, zullen we zien op het mooie eiland voor de kust waar de stad had moeten verrijzen.

NB 1 Ons motto is veilig en verantwoord reizen. Labrys Reizen zal daarom voor al zijn reizen passende maatregelen nemen om verspreiding van het coronavirus zo goed mogelijk tegen te gaan. Meer informatie hierover vindt u hier.

NB 2 Gezien de huidige inreisbeperkingen vanuit China is het nog niet zeker dat de reis doorgang kan vinden.

NB 3 Het reisprogramma is met veel zorg samengesteld, maar gezien de huidige situatie zijn wijzigingen niet uit te sluiten. Zo kan het zijn dat tussentijdse veranderingen van vluchtschema’s of andere zaken organisatorische wijzigingen noodzakelijk maken. Als aanpassingen noodzakelijk zijn, zal er voor worden zorg gedragen dat deze passen bij de opzet en het karakter van het programma zoals dat gepubliceerd is. De dagtrajecten bij deze rondreis zijn zo samengesteld dat te lange busritten zoveel mogelijk worden vermeden; door wegomleggingen, landslides of verkeersproblemen kunnen ritten desondanks langer duren dan voorzien, met als gevolg latere maaltijden en een latere aankomst in het hotel dan gepland.

Reisleiding

Johan Borchert en Leo van Grunsven hebben gezamenlijk de afgelopen jaren succesvolle HOVO-reizen geleid naar China en delen van Centraal-Azië. Zij worden onderweg bijgestaan door lokale, Engelstalige gidsen.

drs. Johan Borchert

Sociaal geograaf. Was associate professor aan de faculteit geowetenschappen van de Universiteit Utrecht. Hij organiseerde veel reizen en leidde samen met zijn echtgenote reizen naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten.

dr. Leo van Grunsven

Is aan de Universiteit Utrecht senior docent-onderzoeker geografie en economie van Oost- en Zuidoost-Azië. Heeft al vele reizen naar dit gebied geleid. Hij is coördinator en docent van de China-cursus van HOVO Utrecht.

Samenwerking

Labrys Reizen organiseert deze reis in samenwerking met HOVO Utrecht. HOVO is gespecialiseerd in hoger onderwijs voor ouderen en staat garant voor de inhoudelijke expertise van de reisleiding.
Bij deze studiereis wordt de deelnemers een veelzijdig en omvattend programma geboden, met weinig vrije tijd. Onderweg worden enkele colleges gegeven over thema’s die aansluiten bij het reisprogramma. Het programma staat in het teken van het centrale thema zoals dat hiervoor omschreven is, maar er wordt ook aandacht besteed aan landschap, geschiedenis, archeologie, kunst, cultuur en architectuur.
De opzet van de reisleiders is het reisprogramma niet te laten domineren door één nauw gedefinieerd thema, doch de deelnemers een totaalbeeld te bieden waarin zo veel mogelijk facetten van het reisgebied aan bod komen.
In samenhang met de reis wordt de HOVO-cursus ‘China’s Derde Revolutie. Binnen- en buitenlandse reacties beschouwd’ gegeven. De cursus bestaat uit twee delen. Het eerste deel van zes bijeenkomsten wordt voorafgaande aan de reis via Zoom gegeven vanaf 6 april 2021. Het tweede deel van de cursus bestaat uit colleges die tijdens de reis worden gegeven. Deze hebben betrekking op meer specifieke thema's en actuele ontwikkelingen van de gebieden die bezocht worden. Voor het eerste deel van de cursus, in Utrecht, dient men zich afzonderlijk aan te melden via HOVO Utrecht. Deelname aan het eerste deel van de cursus verdient aanbeveling, maar is geen voorwaarde om aan de reis deel te nemen.

HOVO

Hoger Onderwijs voor Ouderen (HOVO) is het hoger onderwijs dat specifiek is gericht op de educatie van senioren, met cursussen over kunst, cultuur, filosofie, geschiedenis, psychologie, exacte vakken en meer.

(L = lunch, D = diner inbegrepen)

dag 1, do 14-10

In de namiddag of vroege avond vertrek van onze lijnvlucht naar Hong Kong.

dag 2, vr 15-10 (D)

Na aankomst transfer per bus naar het BP International Hotel. Dit ligt in Kowloon, aan de noordkant van het Kowloon Park. De nachtmarkt is een blok verder naar het noorden. We blijven twee nachten in dit hotel. In de middag een wandeling naar de promenade aan de zuidkust van Kowloon met uitzicht op de cityscape van Hong Kong Island.

dag 3, za 16-10 (L)

Vandaag hebben we een ontspannen programma. De octopus (OV-chipkaart) die we bij aankomst in Hong Kong aan iedereen verstrekt hebben, komt vol tot inzet, want we reizen vandaag uitsluitend met het openbaar vervoer. Per bus rijden we eerst van het centrum van Hong Kong Island naar Stanley Market aan de zuidkust via een adembenemende route. We vervolgen de route langs de mooiste kusten van Hong Kong naar Aberdeen, waar we met een sampan door de haven varen. Daarna vervolgen we de rondrit naar Admiralty en lunchen we in één van de laatste traditionele dim sum-restaurants. Na de lunch gaan we met de ouderwetse dubbeldekstram naar de Hong Kong Urban Gallery om een expositie te bezoeken over de ontwikkeling van Hong Kong en de nieuwste plannen. Daarna volgt een gastcollege over de Greater Bay Area, het metropolitane samenwerkingsverband van Hong Kong, Macau en de steden van de Parelrivierdelta. De rest van de dag is ter vrije beschikking.

dag 4, zo 17-10 (L)

In oktober 2018 kwam de lang geplande verbinding over de Parelrivier van Hong Kong naar Macau gereed. Vanochtend rijden wij over dit vijfenvijftig kilometer lange brug-tunnel traject. Hoewel zowel in Hong Kong als in Macau het verkeer links rijdt, wordt op de brug rechts gereden zoals in China! Degenen die al eerder in Macau geweest zijn zullen de stad niet meer herkennen. De voormalige Portugese enclave is in 1999, net als Hong Kong twee jaar daarvoor, overgedragen aan China. Macau is daardoor minder Portugees dan vroeger. Maar de belangrijkste verandering is dat het Casino Lisboa concurrentie heeft gekregen van meerdere nieuwe casino’s, de ene nog groter en luxer dan de ander. Macau is nu als casinostad belangrijker dan Las Vegas. Na aankomst in Macau checken we in een centraal gelegen hotel in voor twee nachten, daarna gaan we naar de Macau Tower voor een buffetlunch op hoog niveau. Vanuit het roterende restaurant hebben we een goed overzicht over de stad. Na de lunch rijden we langs de A Ma tempel, en daarna bezoeken we het Macau Museum.

dag 5, ma 18-10 (L, D)

Een groot deel van de dag zijn we in Kaiping en omgeving, zo’n 140 kilometer ten westen van Macau. In de dorpen rond Kaiping staan honderden diaolou, oorspronkelijk als wachttorens gebouwd tijdens de Ming-dynastie en daarna. Vanaf de zeventiende eeuw tot de jaren dertig van de twintigste eeuw migreerden veel Chinezen uit het arme gebied rondom Kaiping. Door geldzendingen van de migranten nam de welvaart in het gebied toe. Om de nieuwe rijkdom te beschermen tegen overvallen van piraten werden woningen gebouwd als diaolou. Er zijn er nog bijna 1800. De curieuze mix van Chinese en Europese, Griekse en Arabische stijl laten zien waar de fortuinen verdiend werden. Terug in Macau brengen we een kort bezoek aan twee casino’s. Ook als u niet van plan bent te gokken: de schijnwereld van de glinsterende casino’s moet u zien. Macau leeft er van.

dag 6, di 19-10 (D)

We verlaten Macau in noordelijke richting naar Foshan, een levendige voorstad van Guangzhou. We bezoeken er eerst de Nanfeng Ancient Kiln in het stadsdeel Shiwan. Beweerd wordt dat deze oven al meer dan 500 jaar onafgebroken brandt. Nanfeng Kiln staat daarom op de nationale monumentenlijst. Foshan is ook beroemd om het populaire Zu Miao-tempelcomplex, waar de daken versierd zijn met kleurige aardewerk figuren die in Shiwan geproduceerd worden. Vandaar maken we een wandeling naar de Liang Yuan Walled Garden, een van de beroemde tuinen van Guangdong. Onderweg passeren we de boeddhistische Renshou-vooroudertempel, en lopen we door een oer-chinees oud woonbuurtje dat, naar we hopen, nog niet aan de slopershamer ten prooi is gevallen. Naar Guangzhou is het daarna nog een klein uurtje als er geen files zijn. Hier verblijven we drie nachten in het White Swan Hotel, een begrip in Guangzhou. Het ligt prachtig op het Shamian Island aan de oever van de Parelrivier. Toen het na het begin van de economische hervormingen in 1983 geopend werd, was dit het eerste luxe hotel in China. Veel staatsgasten en beroemdheden logeerden er. Na een renovatie van meerdere jaren is het sinds 2015 weer open.

dag 7, wo 20-10 (D)

Vandaag beginnen we met een wandeling over Shamian Island. Het lijkt een stukje Europa met Chinese karakteristieken. Veel koloniale gebouwen die er decennia lang verwaarloosd en uitgewoond bij stonden, zijn de laatste jaren gerenoveerd. Shamian Island is een trendy district aan het worden. Aansluitend bezoeken we het Liwa District, waarvan Shamian Island deel uitmaakt. In dit stadsdeel proeven we de sfeer van het levendige en dichtbevolkte historische Guangzhou. Na de lunch bezoeken we het moderne Guangzhou. De stad heeft sinds 2000 een inhaalslag gemaakt op vele gebieden: schone lucht, modern openbaar vervoer, nieuwe musea, bibliotheken, opera, verkeersvrije winkelstraten en winkelcentra. In het futuristisch aandoende Urban Planning Exhibition Center in Baiyun horen we er meer over. Vervolgens bezoeken we Zhujiang, een CBD in de vorm van een langgerekte groene corridor met aan weerszijden promenades met winkelcentra, hotels, een kinderparadijs, het nieuwe operagebouw van Zaha Hadid, de Guangzhou Library en het Guangzhou Museum. In het verlengde van deze corridor staat aan de overkant van de Parelrivier de opvallende 604 meter hoge Canton Tower van Mark Hamel en Barbara Kuit.

dag 8, do 21-10 (L)

Vanochtend bezoeken we Nansha in het uiterste zuiden van Guangzhou. Dit is de grootste zeehaven van Zuid-China, die de laatste jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. De haven ligt precies in het centrum van de Greater Bay Area, het metropolitane samenwerkingsgebied dat gevormd wordt door de Parelrivierdelta samen met Hong Kong en Macau. We maken een rondgang door het havengebied, zo mogelijk met een lokale deskundige. In de middag staan verschillende stadsdelen in Guangzhou op het programma. We bezoeken onder andere Chocolate City, het district waar Afrikanen met hun handel zich legaal en illegaal gevestigd hebben.

dag 9, vr 22-10 (L, D)

Een korte rit brengt ons naar Dongguan, het ultieme voorbeeld van een stad van arbeidsmigranten. De stad staat centraal in het boek Fabrieksmeisjes van Leslie T. Chang. Onze verkenning van de stad, die vrijwel het hele gebied tussen Guangzhou en Shenzhen beslaat, begint met de South China Mall, het grootste winkelcentrum ter wereld. Het is tevens de grootste white elephant van China. De nageaapte Amsterdamse grachten met ophaalbruggen en grachtenpanden en de vele andere attracties hebben niet kunnen verhinderen dat de leegstand een catastrofale omvang bereikte. Het winkelcentrum schijnt zich nu enigszins te herstellen. We zullen het zien. In tegenstelling tot Shenzhen, de miljoenenstad die vrijwel uit het niets verrezen is, is Dongguan een stad met oude tradities. We bezoeken hier één van de beroemde klassieke tuinen, waarvoor de provincie Guangdong bekend staat. Na de lunch in een oer-Chinees hotel rijden we door het stadscentrum waar de moderne architectuur van veel nieuwe openbare gebouwen opvalt. In het zuiden van Dongguan, tegen de grens met Shenzhen, ligt verscholen bij het Song Shan-meer de scurriele Ox Horn Campus van Huawei. De in 2018 in gebruik genomen campus bestaat uit gebouwen in Europese en Aziatische stijl. Zo staat er een kopie van een kasteel uit Heidelberg. Huawei heeft kosten noch moeite gespaard om een aantrekkelijke park-campus te creëren, met veel vrijetijdsvoorzieningen.
Van de Huawei Campus is het een uurtje rijden naar het hotel in Shenzhen, waar we de komende twee nachten verblijven.

dag 10, za 23-10 (L)

In 1980 werd Shenzhen aangewezen als speciale economische zone, die het voortouw moest nemen bij de moderne economische ontwikkeling van China. Sindsdien is deze voormalige vissersplaats uitgegroeid tot een miljoenenstad die zijn zuidelijke buur Hong Kong naar de kroon steekt. We bezoeken het moderne zakencentrum, maar ook een oud dorp dat geheel door de stad is opgeslokt. De dorpsbewoners zijn trots op hun tradities waaraan ze vasthouden. Een ander dorp dat onze aandacht verdient is Dafen, bekend van de Van Goghs en Rembrandts die hier aan de lopende band gekopieerd zijn. Het kopiëren raakt een beetje uit de mode; Dafen ontwikkelt zich geleidelijk tot een kunstdistrict. Shenzhen begon haar bestaan als een stad waar immigranten werk vonden in fabrieken die goedkope spullen (na)maakten. Dat dàt verleden tijd is horen we bij een gastcollege door een deskundige van de Universiteit van Shenzhen. Het blijkt ook bij een bezoek aan het Shenzhen Hightech Industrial Park, waar we zo mogelijk een bedrijf bezoeken. Shenzhen is een moderne stad, met een indrukwekkend wegenstelsel en met steeds meer fascinerende staaltjes architectuur en stedenbouw. Dat wordt duidelijk op weg naar de lunch in de expatwoonwijk Portefino. Na de lunch bezoeken we Qianhai - voluit Qianhai Shenzhen-Hong Kong Modern Service Industry Cooperation Zone - in het westen van de stad. Het is een gebied dat sinds 2010 in ontwikkeling is voor hoogwaardige bedrijven in hightech, financiële en research activiteiten. Het moet in 2020 klaar zijn. We bezoeken het Exhibition Center van het project.

dag 11, zo 24-10 (D)

In de vroege ochtend vliegen we naar Shanghai. We gaan hier eerst naar het hotel waar we de komende vijf nachten verblijven. Het ligt heel centraal, in het oostelijke voetgangersgedeelte van de Nanjingstraat, de belangrijkste hoofdwinkelstraat van Shanghai. Na de lunchpauze besteden we de rest van de middag aan een wandeling door het voormalige Franse concessiegebied. Daar wordt duidelijk dat tussen de glinsterende hoogbouw nog boeiende eilanden van het oude Shanghai te vinden zijn. Ze worden nu gekoesterd als authentieke buurten met trendy hotelletjes, bars, restaurants en boetieks. We bezoeken als voorbeeld Jing’an Villa, een buurtje waar de oude lilong-huizen een nieuw leven kregen. Vervolgens bezoeken we Tianzifang, een shikumen-woonbuurt uit 1933 die een ware metamorfose heeft ondergaan. Er is gerenoveerd, maar behoedzaam zodat de oorspronkelijke bebouwing en sfeer behouden bleven. Hier is even tijd om op eigen gelegenheid door de smalle stegen met boetiekjes te dolen. We besluiten de wandelmiddag door het voormalige koloniale Shanghai met een bezoek aan het populaire Xintiandi. Dit was het eerste stadsvernieuwingsproject in China, dat veel navolging gevonden heeft. De oorspronkelijke bebouwing heeft plaats gemaakt voor nieuwbouw in de stijl van de traditionele shikumen-architectuur. Het ziet er goed uit en is bij toeristen zeer geliefd. Tegenwoordig wordt deze vorm van stadsvernieuwing echter kritisch beoordeeld. Een klein museum laat zien hoe het leven in Xintiandi er vroeger uitzag. Dichtbij is het gebouw waar in 1921 de CCP werd opgericht.

dag 12, ma 25-10

We beginnen de dag met een bezoek aan de Urban Planning Exhibition Hall, waar een gigantische maquette de ontwikkeling van het moderne Shanghai laat zien. Aansluitend maken we een bustour naar een district waar zich veel arbeidsmigranten gevestigd hebben en bezoeken we één van de New Towns. ‘s Middags bezoeken we de wijk Hongkou. Gebouwd rond 1850 was dit het Brits-Amerikaanse concessiegebied. Hongkou heeft grotendeels zijn oorspronkelijke karakter behouden. Het wordt veel minder bezocht dan de Franse concessiegebieden. Tijdens de tweede wereldoorlog werden hier 40.000 Joodse en Chinese vluchtelingen ondergebracht. Het Shanghai Jewish Refugees Museum geeft een goed beeld van deze geschiedenis. In de avond gaan we naar het Acrobatic Theater voor een optreden van de gerenommeerde Shanghai Acrobatic Troupe. In verband met de aanvangstijd van het theater is er geen gezamenlijk diner gepland.

dag 13, di 26-10 (L)

Vandaag reizen we per trein naar Hangzhou, 200 kilometer ten zuidwesten van Shanghai. Als we de snelste trein kunnen oeken duurt de reis 45 minuten. Hangzhou is schilderachtige gelegen aan het Westelijke meer. De oude stad is heel karakteristiek. Tegenwoordig is Hangzhou ook bekend als de stad waar de hoofdzetel van Alibaba gevestigd is. De flamboyante Jack Ma begon hier in een achterkamertje zijn digitale bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot één van de grootste tech-giganten van China. Het dochterbedrijf Taobao heeft ook op het platteland grote invloed in de vorm van Taobao dorpen. Wij zullen daar vandaag kennis mee maken.

dag 14, wo 27-10 (L)

Shanghai’s Suzhou Creek werd in het verleden Black Stink genoemd. Het gebied heeft de laatste twintig jaar een ware metamorfose ondergaan, zoals we vanochtend zullen zien. Het water is gezuiverd, de vervallen pakhuizen uit de jaren dertig zijn opgeknapt, en veel van de eenendertig karakteristieke bruggen zijn hersteld. Kunstgaleries en boetieks geven de Suzhou Creek een nieuwe eigentijdse sfeer. Na de lunch maken we kennis met een heel ander Shanghai. Chongming-eiland, een groene long in de monding van de Yangtze, is vanouds een landbouwgebied. Tegenwoordig steken dagjesmensen de vijfentwintig kilometer lange brug-tunnel naar het eiland over voor een bezoek aan het Dongping National Forest Park, of de Dongtan Wetlands met vele vogelsoorten. De ecologische waarde van het gebied staat hoog aangeschreven. Hier zou de milieuvriendelijke Eco-city Dongtan gebouwd worden. Het Amerikaanse architectenbureau SOM (Skidmore, Owings & Merrill) ontwierp in 2004 het Masterplan voor het eiland en het Britse Arup presenteerde in 2005 het plan voor een stad van 500.000 inwoners. De eerste fase van de Eco-city zou ten tijde van de World Expo 2010 gereed moeten zijn. Dat is niet gelukt. Het plan voor de Eco-city leed schipbreuk. Van een bekende in Shanghai werkende architect horen we waar het fout ging.

dag 15, do 28-10

De laatste dag in Shanghai is geheel ter vrij beschikking.

dag 16, vr 29-10

Transfer naar Pudong Airport en lijnvlucht naar Amsterdam.

Vervoer naar de bestemming

We gaan uit van comfortabele lijnvluchten van Amsterdam naar Hong Kong heen en van Shanghai naar Amsterdam terug met KLM, of het best beschikbare indirecte alternatief per Finnair via Helsinki.
Voor elke deelnemer is ruimbagage inbegrepen. De deelnemers ontvangen nadere informatie. Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

Vervoer ter plaatse

De rondreis wordt uitgevoerd met onder meer moderne, comfortabele touringcars voorzien van airconditioning. In Hong Kong, Guangzhou en Shanghai maken we soms gebruik van de metro. Deelnemers krijgen daarvoor de lokale versie van de OV-chipkaart. De binnenlandse vlucht van Shenzhen naar Shanghai wordt uitgevoerd door met China Southern, een partner van KLM.

Hotels

Overnachtingsplaatsen: Hong Kong (2 nachten) - Macau (2 nachten) - Guangzhou (3 nachten) - Shenzhen (2 nachten) - Shanghai (5 nachten)
We verblijven in goede tot zeer goede hotels, die aan de internationale standaard voldoen. Voor deze reis zijn overal centraal gelegen, goede tot zeer goede hotels uitgekozen, die aan de internationale standaard voldoen. Er zijn wel kwaliteitsverschillen.
In Guangzhou veroorloven wij ons drie nachten in het beroemde White Swan Hotel, gelegen op het rustige Shamian schiereiland aan de oever van de Parel Rivier. De White Swan is hét hotel van Guangzhou. In Shanghai zijn we in het Sofitel Hyland in het voetgangersgebied van de Nanjing Street, de befaamde hoofdwinkelstraat. Het hotel ligt in het hartje van de stad, achthonderd meter van de Peoples Square. De hotels in Guangzhou en Shanghai zijn exclusieve tophotels, die bij groepsreizen gewoonlijk niet op het programma staan. De overige hotels, in Taipei voor vier nachten en in Macau en Shenzhen voor twee nachten, zijn prettig gelegen, prima hotels zoals die voor Hovo en Labrys reizen gebruikelijk zijn.

Maaltijden

In de regel zijn gezamenlijke maaltijden gepland. Soms wordt daar van afgeweken, bijvoorbeeld op plekken waar geen geschikte eetgelegenheid voor een groep is, maar er wel veel kleine restaurantjes zijn waar men terecht kan. In andere gevallen is een gezamenlijke lunch of diner weggelaten omdat er die dag al een bijzondere maaltijd op het programma stond, en velen dan voor de rest van de dag een vrije keus prefereren.
De in het dagprogramma vermelde maaltijden zijn inbegrepen bij de reissom.

Kennismakings- en informatiebijeenkomst

Circa twee maand voor vertrek wordt in Utrecht een kennismakings- en informatiebijeenkomst gehouden. Er wordt een toelichting op het reisprogramma gegeven en de deelnemers ontvangen praktische reisinformatie, een speciaal samengestelde reisgids, informatiemateriaal en kaarten van het reisgebied.
Tevens wordt tijdens deze bijeenkomst de visumaanvraag toegelicht.

Zwaarte van de reis

De reis biedt iedere dag een volledig programma, met weinig vrije tijd. Soms maken we lange dagen. Bij deze reis zijn we in alle hotels meerdere nachten (3 x 2 nachten, 1 x 3 nachten, 1 x 5 nachten) zodat er slechts vijf keer van hotel gewisseld wordt. Dat geeft de nodige rust in het reisprogramma. De afstanden die we afleggen zijn klein, zodat er geen lange busritten voorkomen. In de steden maken we soms gebruik van openbaar vervoer, als dat efficiënter is dan een eigen bus. Bij bezienswaardigheden wordt vaak een stukje gelopen, en in Guangzhou en Shanghai zijn enkele langere wandelingen gepland. Bij gebruik van de metro, bij ongelijkvloerse oversteekplaatsen en bij sommige bezienswaardigheden moet men rekening houden met onvermijdelijke trappen. Soms zijn er roltrappen, maar minder dan u zou wensen: in China worden voetgangers niet in de watten gelegd. De deelnemers moeten dus goed ter been zijn.
Vanzelfsprekend dienen de deelnemers te beschikken over een goede conditie. Als u aan bepaalde onderdelen van het programma, zoals langere wandelingen, niet wil deelnemen is dat geen enkel probleem. Omdat we overal meerdere dagen verblijven kunt u desgewenst ook een rustdag houden of een eigen programma volgen.
Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

Weer

In de maand oktober kunnen overdag temperaturen verwacht worden rond de 28 °C met een luchtvochtigheid van 80%. In Hong Kong en de Parelrivierdelta valt de periode met veel neerslag in de maanden juni tot en met september, maar ook in oktober moet rekening gehouden worden met regenbuien. In Shanghai is de kans op regen iets kleiner. Er zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk van deze statistische waarden.

Corona-maatregelen

Momenteel gelden wereldwijd maatregelen en verplichtingen voor reizigers om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Denkt u hierbij aan maatregelen als een mondkapjesplicht, verplichte PCR-tests, quarantaine of gezondheidsverklaringen. Op sommige bestemmingen worden gevaccineerden al uitgesloten van bijvoorbeeld een test- en/of quarantaineplicht. In de komende periode zullen deze maatregelen nog wijzigen. Wij houden deze voor al onze reizen nauwgezet in de gaten en uiteraard voeren wij onze reizen alleen uit indien dit met de dan geldende maatregelen mogelijk is. Wij informeren onze reizigers bijtijds over de actuele situatie voorafgaand aan de reis. Wilt u meer weten over de regels op de plaats van bestemming? Vraag ons gerust of controleer het reisadvies van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Gezondheid

Er zijn verder geen verplichte inentingen of andere gezondheidsmaatregelen. Voor advies verwijzen we naar de GGD.

Grensdocumenten

Uw paspoort dient tenminste tot 29 april 2022 geldig te zijn, en minimaal twee lege bladzijden naast elkaar te hebben.
Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt tenminste vijf werkdagen. Bewaar uw oude paspoort, er kan bij de visumaanvraag naar gevraagd worden.

Visum

De visumkosten bedragen momenteel € 126,55 en zijn niet inbegrepen in de reissom. Er gelden nieuwe regels waardoor iedere deelnemer waarschijnlijk zelf naar de Chinese Visadienst in Den Haag moet om het visum persoonlijk aan te vragen. U wordt tijdig geïnformeerd over de exacte gang van zaken. De reisleiding heeft een instructie opgesteld hoe u het aanvraagformulier het beste kunt invullen.
Bij de visumaanvraag moet onder andere een uitnodigingsbrief uit China worden ingeleverd met de namen en geboortedata van alle deelnemers. Die uitnodigingsbrief krijgt u van Labrys Reizen. Bij boeking gaat u ermee akkoord dat in strijd met de Nederlandse privacywetgeving uw privé gegevens voor uw medereizigers zichtbaar zijn.

Geld

Chinezen betalen tegenwoordig alles met hun smartphone. Geld raakt in onbruik, maar bij de meeste geldautomaten lukt het nog wel geld op te nemen met een creditcard of betaalkaart voorzien van het maestro/cirrus logo. Eventueel moet u voor het vertrek het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.
Bij deze reis zijn vrijwel alle kosten inbegrepen bij de reissom. Voor de niet inbegrepen maaltijden, water, drank en persoonlijke uitgaven zal voor de meeste deelnemers € 15,- à € 20,- per dag voldoende zijn.

Entrees

De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

CO2-compensatie

Labrys Reizen compenseert de CO2-uitstoot van deze reis via de South Pole Group, dé wereldleider op het gebied van CO2-compensatieprojecten. Voor deze reis wordt 381 kg CO2 per persoon gecompenseerd. Meer informatie vindt u hier en op southpole.com.

Inschrijving

U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op de Labrys website. U kunt ook het onderstaande inschrijfformulier gebruiken. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd.
U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk vier weken vóór vertrek. Circa vier weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

Reisgegevens

16-daagse vliegreis
14 t/m 29 oktober 2021

Reissom

volgt
toeslag eenpersoonskamer: volgt
NB In Guangzhou verblijven we drie nachten in het gerenommeerde White Swan hotel, schilderachtig gelegen langs de oever van de Parelrivier op het Shamian schiereiland. Hier waren vroeger de factorijen van de koloniale handelsnaties gevestigd. Het is een uniek hotel, dat veel toevoegt aan een bezoek aan Guangzhou. Het is echter duurder dan wat voor groepsreizen gebruikelijk is. Daarom kunnen degenen die de reis met een eenpersoonskamer reis boeken, ervoor kiezen voor de drie nachten in het White Swan hotel toch een kamer te delen. Dat levert een korting op van € 360,- op de eenpersoonskamertoeslag. Vóór het vertrek moet geregeld worden met wie u een kamer gaat delen. In het geval dat er geen kamerdeler beschikbaar is, is de Labrys eenpersoonskamerregeling niet van toepassing, en kunt u van de kortingsregeling helaas geen gebruik maken.

Inclusief

lijnvluchten met belastingen en toeslagen, vliegbelasting, ruimbagage, vervoer ter plaatse, OV-chipkaart in Hong Kong en Shanghai, logies met ontbijt, maaltijden zoals aangegeven in het programma, reisleiding, lokale gidsen, visumuitnodiging, entrees, fooien, documentatie, kennismakings- en informatiebijeenkomst, tweede deel van de gelijknamige HOVO-cursus, CO2-compensatie

Exclusief

overige maaltijden, drankjes, visum, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 20,- per boeking

Aantal deelnemers

minimum: 15 / maximum: 25

Reisleiding

drs. Johan Borchert
dr. Leo van Grunsven

Contact Labrys Reizen

drs. Dafne Oosten