Skip to main content
Het Mexico van Frida en Diego
Het Mexico van Frida en Diego
Het Mexico van Frida en Diego

Het Mexico van Frida en Diego

  • Frida Kahlo en Diego Rivera, twee van de bekendste Mexicaanse kunstenaars van de vorige eeuw, zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar en met de woelige geschiedenis van hun jonge natie. Hun beider leven en werk is niet los te zien van de grote veranderingen die in Mexico plaatsvonden aan het begin van de twintigste eeuw. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten – Frida nog een brutaal en eigenzinnig schoolmeisje, Diego ontluikend als een iconische muralist – was er de wederzijdse fascinatie. Gedurende hun leven samen inspireerden ze elkaar als kunstenaars en in hun politiek engagement. Kunst en politiek waren nauw verweven ten tijde van de Mexicaanse revolutie en de periode daarna, de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, die samenviel met de opkomst van en strijd tussen de grote ideologieën in de wereld. In die periode ontpopte Mexico-Stad zich als een moderne, progressieve metropool, waar kunst in al haar uitingen de ruimte kreeg; als een stad waar je graag wilde zijn, zeker als je jong en ambitieus was, idealistisch wilde bouwen aan een andere, rechtvaardiger wereld. Het was de stad waar Diego zijn eerste opdrachten kreeg voor muurschilderingen in publieke gebouwen. Het was de stad waar de jonge Frida door een tragisch tramongeluk voor het leven gehandicapt raakte. Dankzij haar enorme wilskracht, geïnspireerd door Diego’s kunstenaarschap en hun gezamenlijke politieke strijd, vond ook zij hier in de kunst haar bestemming. Hun leven samen was net zo turbulent als Mexico in die tijd. Ze waren min of meer tot elkaar veroordeeld, bleven elkaar door dik en dun steunen ondanks de moeilijke episodes, gedreven door het vuur van de liefde, het respect voor elkaar en hun revolutionaire geloof.
    Deze bijzondere reis voert ons langs bepalende plekken in het leven van de twee kunstenaars en langs hun werk. We bezoeken de grote bezienswaardigheden in Mexico-Stad, die stuk voor stuk betekenis hebben gehad voor Frida en Diego, en bezichtigen hun bekendste werken. Ook gaan we naar plaatsen als Cuernavaca, Puebla en Oaxaca, monumentale steden die in hun beider leven en werk een belangrijke rol spelen. We besteden speciale aandacht aan de mythische precolumbiaanse culturen en oeroude inheemse tradities, voor beiden een relevant fundament in hun artistieke ontwikkeling. Sterker, Frida en Diego hebben in hun kunst en hun leven aanzienlijk bijgedragen aan een herwaardering van de inheemse Mexicaanse culturen na eeuwen van Spaanse overheersing en beïnvloeding door de machtige Verenigde Staten.

  • dag 1, wo 05-06

    Directe lijnvlucht van Amsterdam naar Mexico-Stad, waar we in de vroege avond arriveren en vijfmaal overnachten in ons hotel vlak bij de Paseo de la Reforma, tussen het Chapultepec- en Alamedapark.

    dag 2, do 06-06

    In het Alamedapark ontdekken we het Palácio de Bellas Artes. In deze ‘kunstkathedraal’, vormgegeven in een verbluffend mooie mix van neoclassicisme en art nouveau, staan we stil bij de betekenis van het muralisme voor het Mexico van begin twintigste eeuw. Op de bovenverdiepingen ontdekken we meesterwerken van Rufino Tamayo, Diego Rivera, David Álfaro Siqueiros en José Clemente Orozco. Hoogtepunt is hier het iconische werk El hombre controlador del universo dat Rivera, oorspronkelijk maakt voor het Rockefeller in Chicago, en Carnaval de la Vida Mexicana. Mexico-Stad is gebouwd op de ruïnes van de Aztekenstad Tenochtitlán. Volgens de geschiedschrijver Bernal Díaz del Castillo, die met Cortés meereisde in 1521, was de stad van een ongekende schoonheid, gelegen op kunstmatige eilanden in een meer, met in het hart een schitterend ceremonieel centrum. Na de komst van de Spanjaarden kreeg de stad een barok uiterlijk. We zien de Casa de los Azulejos, een van de vele barokke stadspaleizen, en zien we de Bar La Ópera, waar de revolutionairen in 1910 neerstreken en waar Pancho Villa zijn sporen in de vorm van een paar kogelgaten in het plafond achterliet. Aan de Zócalo, het historische hart van de stad, bezichtigen we de kathedraal – de oudste van Amerika. Het Nationaal Paleis is gebouwd op de fundamenten van het Paleis van Moctezuma en de Templo Mayor. De beroemde schilderingen van Diego Rivera zijn waarschijnlijk niet te bezichtigen, omdat het paleis dienstdoet als werkplek van de Mexicaanse president, maar vlakbij ontdekken we enkele plekken die verbonden zijn met Rivera als jonge kunstenaar. Aan de Academia de San Carlos genoot hij zijn opleiding; in de aula van het zestiende-eeuwse Antiguo Colegio de San lldefonso, nu de Escuela Nacional Preparatoria, vond de eerste ontmoeting tussen Diego en Frida plaats toen hij hier werkte aan zijn La Creación.
    Ten tijde van Mexico het autocratische regime van Porfirio Díaz, eind negentiende begin twintigste eeuw, onderging het land grote economisch en culturele veranderingen naar Europees voorbeeld. Modernisering en vernieuwing stonden centraal tijdens deze bruisende belle époque. We besluiten de dag met een verkenning van de architectuur uit deze periode langs de monumentale Paseo de la Reforma, aangelegd als brede flaneerboulevard. We zien het grote monument voor de Revolutie; het Castillo de Chapultepec, dat we later zullen bezoeken; en het Museo Mural Diego Rivera, een paviljoen aan de rand van het Alamedapark dat speciaal werd gebouwd voor Rivera’s meesterwerk Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central, nadat het fameuze Hotel Del Prado aan de overkant van het park in 1985 door een aardbeving werd verwoest.

    dag 3, vr 07-06

    De UNAM is de grootste universiteit van de Nieuwe Wereld en een uniek voorbeeld van twintigste-eeuws modernisme met verwijzingen naar lokale, voornamelijk prekoloniale tradities. San Ángel, voorheen een dorp tegen de glooiende heuvels aan, heeft nog een dorps karakter met zijn pleintjes en zijn straatjes met kasseien. Hier streken Frida en Diego neer na hun terugkeer uit de Verenigde Staten in 1933, in een huis van de hand van de bevriende architect Juan O’Gorman. In het modernistische gebouw ontdekken we twee aan elkaar geschakelde ateliers, met elkaar verbonden door een loopbruggetje. Na hun verhuizing naar de Casa Azul in 1941 bleef Rivera het huis gebruiken als atelier. De wijk Coyoacán met haar lommerrijke straten en lanen is een groene oase binnen Mexico-Stad. Ze is niet alleen in trek bij de gegoede burgerij, maar ook bij kunstenaars en intellectuelen. In het gemeentehuis aan Parque Centenario trouwden Diego en Frida in 1929. Wij lunchen aan dit plein met traditionele taco’s en tortilla’s. Aansluitend bezichtigen we de Casa Azul, het kobaltblauwe huis waar Frida Kahlo het grootste deel van haar leven woonde en waar nu het Museo Frida Kahlo is gevestigd. Hier hangen geen belangrijke werken van Frida, maar haar atelier met uitzicht op de tuin, voor haar ontworpen en gebouwd door Diego in 1946, geeft ons een treffend beeld van haar leefwereld. Indrukwekkend zijn ook haar sterfbed en het bed waarop ze op lag toen ze moest herstellen van haar zware tramongeluk, met nog de spiegel aan het plafond waardoor ze zichzelf kon zien én schilderen. De inheemse beschavingen waren een onuitputtelijke inspiratiebron voor zowel Diego als Frida. Voor zijn enorme collectie precolumbiaanse kunst liet Rivera begin jaren veertig een nogal bizar gebouw neerzetten op de heuvel van Anahuacalli, nu een aangenaam rustig museum. Vanaf het dak hebben we, bij helder weer, een mooi uitzicht over de miljoenenstad.

    dag 4, za 08-06

    Het Nationaal Museum voor Antropologie is een must. De uitgebreide en bijzondere collecties over de Mexicaanse culturen van vóór de Spaanse overheersing worden er op een fantastische manier belicht. We besteden speciale aandacht aan de Mayacollectie onder leiding van een gespecialiseerde gids. Na onze lunch in het aanpalende Polanco volgt een kort bezoek aan het Museo Soumaya, neergezet door Carlos Slim ter ere van zijn vrouw, met een brede verzameling van Mexicaanse tot Europese kunst en parafernalia.

    dag 5, zo 09-06

    In het aangenaam groene Chapultepecpark bezichtigen we het Castillo de Chapultepec, waar keizer Maximiliaan resideerde. Het ligt precies op de as van de Paseo de La Reforma, en het biedt dan ook een heerlijk uitzicht op de stad. Binnen leren we meer over de bewogen Mexicaanse geschiedenis vanaf de onafhankelijkheid aan het begin van de negentiende eeuw tot aan de revolutie van 1910. Na nog een stop bij het Museo de Arte Moderno, waar onder meer Frida’s meesterwerk Las dos Frida’s uit 1939 te bewonderen is, genieten we van een uitgebreide lunch in een van de betere restaurants in Roma Norte. Dit is een wijk waar vanouds de middenklasse settelde, maar die steeds duurder wordt. De rest van de middag is ter vrije besteding. Vanavond wonen we na een licht diner in het Palacio de Bellas Artes een voorstelling bij van het Ballet Folklórico de México.

    dag 6, ma 10-06

    Vanochtend staat de heilige stad Teotihuacán op het programma. De naam, die Geboorteplaats van de Goden betekent, is Azteeks, maar wie de stad bouwde is nog steeds een raadsel. De bloeiperiode lag tussen de eerste en de zevende eeuw na Christus. Toen verrezen aan de zogenaamde Weg der Doden de tempel van Quetzalcoatl en de Zonne- en Maanpiramide. Aansluitend rijden we door naar naar Cuernavaca, de stad van de eeuwige lente, met lunch en route. Hier hadden – en hebben – veel gefortuneerde Mexicanen een buitenhuis, omdat het koeler is en de lucht hier schoner is. Cortés, de man die het Aztekenrijk voor de Spaanse koning inlijfde, liet hier al een paleis optrekken, het oudste publieke gebouw van de Amerika’s. Hier ook is de wereldberoemde roman Under the Vulcano van Malcolm Lowry gesitueerd, over een aan de drank verslaafde Engelse ex-consul die half in een staat van delirium de festiviteiten van de Día de los Muertes ondergaat. Terwijl hij nog bezig was aan de schilderingen op de binnenmuren van het Nationaal Paleis, begon Rivera hier op verzoek van de toenmalige Amerikaanse ambassadeur aan de voorstudie van een fresco in het Palacio de Cortés. Frida vergezelde hem en ze beleefden er als jongehuwden gelukkige tijden, waaraan abrupt een einde kwam toen de zwangere Frida haar kind verloor. Diego, die in onmin raakt met zijn politieke en artistieke vrienden door de opdrachten die hij kreeg van de Mexicaanse en de Amerikaanse overheid, kreeg een uitnodiging om in San Francisco te komen schilderen – voor beiden een welkome vlucht weg van de desillusies en tevens het begin van hun carrière in het buitenland. Na een eerste verkenning van het compacte stadscentrum met zijn fraaie koloniale gebouwen en parken genieten we van een aperitief en een diner aan het levendige, centrale plein.

    dag 7, di 11-06

    We beginnen de dag met een bezoek aan het Museo Regional de los Pueblos de Morelos, gevestigd in het gerestaureerde en afgelopen jaar heropende Palacio de Cortés. Hernán Cortés liet het granieten bastion naar voorbeeld van middeleeuwse vestingen in Zuid-Europa bouwen na de verovering van Tenochtitlán. Hij gebruikte het als tijdelijke residentie omdat de Aztekenhoofdstad in puin lag. Later werd het kasteel de residentie van een lokale markies. Rivera vereeuwigde Cortés in zijn fresco Historia de Cuernavaca y Morelos. Niet ver van Cuernavaca verkennen we Xochicalco, een van de best geconserveerde nederzettingen uit de zogenaamde epiklassieke periode (ca. 650 - 900 na Christus), een turbulente tijd zoals wel blijkt uit de fortificaties. De grote stadstaten van de Mexica’s, Zapoteken en Maya’s waren in verval geraakt. Toch waren de verschillende inheemse volken van Midden-Amerika met elkaar verbonden, zowel door handel als door kosmologie, tradities en gebruiken. Dat resulteerde uiteindelijk in een gezamenlijke vormentaal, die weer de basis zou vormen voor de Azteekse cultuur. In Xochicalco zien we deze synthese goed terug in zowel de architectuur als de reliëfs waarmee de piramides zijn verfraaid. Na een stevige lunch in een typisch landelijk restaurant bezichtigen we het schilderachtige woonhuis van de Amerikaanse kunstenaar en verzamelaar Robert Brady, met een fraaie binnentuin. Het werd in de jaren zestig en zeventig een ontmoetingsplek voor Amerikaanse en Mexicaanse kunstenaars, intellectuelen en filantropen. De kleurrijke inrichting wordt verlevendigd door Brady’s immense kunstcollectie, met ook enkele werken van Frida Kahlo. De Jardín Borda, naast het huis van Brady, verdient ook onze aandacht.

    dag 8, wo 12-06

    Lange rit naar de zuidelijker gelegen stad Oaxaca, met en route stops om de benen te strekken en de lunch. Oaxaca, nu de hoofdstad van de gelijknamige deelstaat, vormt het hart van de Zapoteekse en Mixteekse cultuur, die nog springlevend is ondanks kolonisering en modernisering. Op pleinen en markten en in winkels en ateliers is de invloed van de lange tijd vertrapte en onderdrukte inheemse bevolking nadrukkelijk zichtbaar en voelbaar. Voor Frida Kahlo vormde die cultuur een essentiële inspiratiebron voor haar leven en haar maatschappelijke en politieke oriëntatie. Door haar kleding en de verbeelding ervan in haar schilderijen heeft Frida bijgedragen aan de wereldwijde bekendheid van de fraaie geborduurde jurken, de huipiles, die karakteristiek zijn voor deze streek. In de namiddag maken we een verkennende wandeling door het centrum en drinken we wat op een van de terrasjes onder de bogengalerij aan het centrale stadsplein.

    dag 9, do 13-06

    Dé barokke parel van de stad is kathedraal van Santo Domingo de Guzmán, gebouwd in de zestiende eeuw als onderdeel van een dominicaner klooster. In dit voormalige klooster is het Museo de las Culturas de Oaxaca gevestigd. Hier volgt een introductie op karakteristieke elementen van de streekcultuur, zoals de kleding, de keramiek en de gastronomie. De nadruk ligt op de betekenis van de verschillende soorten traditionele klederdracht. Tot slot krijgen we alvast wat achtergrondinformatie over de archeologische zone van Monte Albán, waar we na de lunch (op eigen gelegenheid) naartoe gaan. Monte Albán, de ceremoniële nederzetting van de Zapoteken, ligt op een plateau net buiten Oaxaca. Vermoedelijk begon de bouw al in 200 vóór Christus, maar de bloeiperiode lag tussen 300 en 700 na Christus. De tempelruïnes stammen uit die tijd. Bijzonder aan Monte Albán is de relatie tussen de gebouwde complexen en het omringende berglandschap; dit vormt een illustratie van de waarde die de inheemse volkeren gaven en nog altijd geven aan de natuurlijke gegevenheden, zoals de bodem, de vorm van het landschap en de kosmologie. Er is ook gelegenheid om naar een van de inheemse markten te gaan.

    dag 10, vr 14-06

    Vandaag bezoeken we de dorpjes Ocotlán de Morelos en Teotitlán del Valle, om wat meer te leren over de hedendaagse positie van de inheems culturen in Mexico. In ateliers en op markten vinden we op traditionele wijze vervaardigde huipiles, blouses en rebozos, naast fraai geweven tapijten. We stoppen ook bij Tule, de ‘levensboom’, naar men zegt de dikste boom ter wereld met een omtrek van achtenvijftig meter. Deze ahuehuete, familie van de cipres, is tussen de 2000 en 2500 jaar oud, en stond er dus al in de tijd dat de Zapoteekse cultuur op haar hoogtepunt was. Een deel van de middag is ter vrije besteding in Oaxaca. Vanavond proeven we een traditionele maaltijd uit deze streek.

    dag 11, za 15-06

    In een kleine zes uur reizen we naar La Puebla de los Ángeles. We lunchen in het levendige Tehuacán. Net buiten La Puebla ligt Cholula, waar Olmeken zich in eeuwen vóór onze jaartelling vestigden. Betoverd als ze waren door de aanblik van de machtige vulkanen, bouwden ze er een tempel – en iedere zonnecyclus van tweeënvijftig jaar bouwden ze een nieuwe piramide over de oude heen. Ook de Tolteken die zich later bij de weer grotendeels verlaten ceremoniële plek nestelden, waren dermate onder de indruk dat ze de ‘door handen gevormde heuvel’ verder uitbouwden. Cholula werd opnieuw een ceremonieel centrum, met het tempelcomplex als door mensen gemaakte kopie van de grote vulkaan op de achtergrond. Ze bouwden ook nieuwe teocalli’s, ereplaatsen als tempels en offerplatforms. Toen de Spaanse troepen in dit gebied aankwamen, waren er maar liefst 39! Hernán Cortés was onder de indruk, en omdat afbreken van de piramide en alle platforms onbegonnen werk was, werd er symbolisch een christelijk kerkje op de top van de piramide gebouwd. De Mariakerk van Santa María Tonantzintla is een van de mooiste barokke kerken van het land, een perfecte vermenging van inheems en christelijke cultuurelementen, zoals we die ook al hebben ontdekt die in de schilderijen en tekeningen van Frida Kahlo.

    dag 12, zo 16-06

    La Puebla werd in de eerste decennia van de kolonisatie gesticht door een groep vrije boeren onder de rook van de vulkanen Popocatépetl en Iztaccíhuatl op een steenworp afstand van de belangrijke inheems ceremoniële plek Cholula. Door de strategische ligging op de route van Mexico-Stad naar de Caribische kust en naar het zuiden van het land werd de stad versterkt. Hier vestigden zich meerdere kloosterorden. Puebla groeide uit tot een cruciale schakel langs de Camino Real, de koninklijke handelsweg tussen Veracruz aan de Golf van Mexico en Acapulco aan de Pacifische Oceaan. In 1862 versloeg het regeringsleger hier de Fransen, die in Mexico voet aan wal probeerden te zetten. Dat de Fransen later terugkwamen met een sterker leger en toen niet alleen Puebla maar ook de hoofdstad innamen, doet aan de betekenis van Cinco de Mayo niets af. Het is nog steeds een nationale feestdag. Tijdens een verkennende wandeling lezen we de betekenis van de stad af aan de statige gebouwen en monumenten en bezichtigen we de Biblioteca Palafoxiana in het voormalige bisschoppelijk paleis. Aansluitend is er vrije tijd voor een verdere verkenning van de stad. De moeite waard is het Museo Amparo, met een uitstekend gedocumenteerd overzicht van de inheemse culturen en fraaie beelden, maskers en sieraden; ook bezienswaardig is de Capilla del Rosario in de Dominicanenkerk, waar de vergulde en ingekleurde ornamenten inderdaad een soort rozenkrans vormen. Daarnaast zijn er enkele lokale markten. Het diner is vanavond op eigen gelegenheid.

    dag 13, ma 17-06

    We rijden naar Chignahuapan, een plaatsje dat in Centraal- en Noord-Amerika bekendstaat om zijn versierde kerstballen. Het hele jaar door werkt de bevolking in zo’n 200 werkplaatsen aan de productie hiervan. We bezoeken een van de werkplaatsen om te zien hoe ook hier de rijke Mexicaanse cultuur door de ambachtslieden wordt uitgedragen. Lunch in Zacatlán, vlak bij een spectaculair uitkijkpunt over de vallei, en tijd voor een korte wandeling in het plaatsje en een glaasje lokale appelcider. Aansluitend rijden we door naar ons hotel in Texcoco de Mora aan de rand van het vroegere, nu drooggevallen meer, waarin de Azteken hun hoofdstad Tenochtitlán bouwden. Hier zien we nog fraaie koloniale architectuur.

    dag 14, di 18-06

    Chapingo, even ten oosten van Mexico-Stad, heeft maar één grote attractie: Rivera’s fresco’s op de muren van de Nationale Landbouwschool. Vanaf 1924 schilderde hij La revolución social, La evolución natural en La tierra liberada op de muren van het atrium, de trap en de ontvangstzaal. Twee jaar later begon hij aan de kapel van het klooster, waarin de landbouwschool is gevestigd. Dit hoogtepunt van zijn oeuvre doopte hij Canto a la tierra y a los que la trabajan y liberan. Het is een ode aan de vruchtbaarheid van het land en aan hen die het bewerken – een duidelijke sociale boodschap aan de studenten. Voor het vrouwelijk naakt in de stijl van de Venus van Botticelli stond zijn toenmalige vrouw Guadalupe, ‘Lupe’, model; hoogzwanger en bevallig. Transfer met onderweg nog een gezamenlijke lunch naar de luchthaven, vanwaar onze directe lijnvlucht naar Amsterdam vertrekt.

    dag 15, wo 19-06

    ‘s Middags aankomst in Amsterdam.

  • Vervoer naar de bestemming

    We maken gebruik van comfortabele directe lijnvluchten van Amsterdam naar Mexico-Stad en vice versa per KLM. De vluchtgegevens zijn:
    05-06-2024: Amsterdam - Mexico-Stad, 14.30 - 17.59 uur
    18-06-2024: Mexico-Stad - Amsterdam, 20.05 - 14.45 uur (op 19-06)
    Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
    NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In Mexico is het zeven uur vroeger dan in Nederland.
    NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

    Vervoer ter plaatse

    Voor de ritten maken we gebruik van airconditioned touringcars. Er zijn langere ritten op dag 8 en op dag 11.

    Hotels

    overnachtingsplaatsen: Mexico-Stad (5 nachten) - Cuernavaca (2 nachten) - Oaxaca (3 nachten) - Puebla (2 nachten) - Chapingo (1 nacht)
    Waar mogelijk maken we gebruik van gunstig gelegen vier- of vijfsterrenhotels en elders van de ons inziens meest geschikte ter plaatse. Enkele hotels beschikken over een zwembad.

    Maaltijden

    Alle maaltijden zijn inbegrepen m.u.v. de lunch op 13 juni en het diner op 16 juni. We dineren afwisselend in lokale restaurants en in de hotels.
    De keuken is merendeels internationaal georiënteerd met salades en fruit en daarnaast lokale specialiteiten. Vlees- en visloos eten is geen probleem, maar bijvoorbeeld vleesbouillon is vrijwel onontkoombaar. Zo wordt rijst vaak gekookt in een lichte bouillon.

  • Zwaarte van de reis

    Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
    Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. Binnensteden en archeologische zones worden te voet bezocht. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. In sommige hotels bevindt de douche zich in de badkuip; daar dient u zelf in en uit te kunnen stappen. Op sommige plaatsen is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel kunnen dragen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
    Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

    Gezondheid

    Voor reizigers uit West-Europa zijn geen vaccinaties verplicht, maar een vaccinatie tegen DTP en hepatitis-A worden aangeraden. Er is in het te bereizen gebied in de reisperiode een gering malariarisico. Deelnemers ontvangen meer informatie.

    Reisperiode

    De temperatuur ligt overdag rond de 26 °C; 's nachts kan het afkoelen tot zo'n 13 °C. Er kan een bui vallen (bron: www.klimaatinfo.nl). Er zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk van deze statistische waarden. Kleding U kunt volstaan met sportieve vrijetijdskleding. Deelnemers ontvangen meer informatie.

    Grensdocumenten

    Een visum is niet nodig. Uw paspoort dient tenminste tot zes maanden na terugkomst geldig te zijn, dus t/m 15 december 2024, met minstens twee lege bladzijden naast elkaar.
    NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal vijf werkdagen.

    Geld

    In Mexico is de peso het betaalmiddel. De bekende creditcards worden geaccepteerd. U heeft onderweg geld nodig voor enkele lunches en diners, drankjes bij maaltijden en persoonlijke uitgaven als kledingwasserij, eventuele souvenirs en aan u persoonlijk geleverde diensten. Reken op € 10,- à € 20,- per dag. Het is natuurlijk geen kunst om dit bedrag te overschrijden.
    Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in Mexico. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.

    Entrees

    De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

    Inschrijving

    U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

    CO2-reductie

    Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

  • Frida Kahlo en Diego Rivera, twee van de bekendste Mexicaanse kunstenaars van de vorige eeuw, zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar en met de woelige geschiedenis van hun jonge natie. Hun beider leven en werk is niet los te zien van de grote veranderingen die in Mexico plaatsvonden aan het begin van de twintigste eeuw. Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten – Frida nog een brutaal en eigenzinnig schoolmeisje, Diego ontluikend als een iconische muralist – was er de wederzijdse fascinatie. Gedurende hun leven samen inspireerden ze elkaar als kunstenaars en in hun politiek engagement. Kunst en politiek waren nauw verweven ten tijde van de Mexicaanse revolutie en de periode daarna, de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, die samenviel met de opkomst van en strijd tussen de grote ideologieën in de wereld. In die periode ontpopte Mexico-Stad zich als een moderne, progressieve metropool, waar kunst in al haar uitingen de ruimte kreeg; als een stad waar je graag wilde zijn, zeker als je jong en ambitieus was, idealistisch wilde bouwen aan een andere, rechtvaardiger wereld. Het was de stad waar Diego zijn eerste opdrachten kreeg voor muurschilderingen in publieke gebouwen. Het was de stad waar de jonge Frida door een tragisch tramongeluk voor het leven gehandicapt raakte. Dankzij haar enorme wilskracht, geïnspireerd door Diego’s kunstenaarschap en hun gezamenlijke politieke strijd, vond ook zij hier in de kunst haar bestemming. Hun leven samen was net zo turbulent als Mexico in die tijd. Ze waren min of meer tot elkaar veroordeeld, bleven elkaar door dik en dun steunen ondanks de moeilijke episodes, gedreven door het vuur van de liefde, het respect voor elkaar en hun revolutionaire geloof.
    Deze bijzondere reis voert ons langs bepalende plekken in het leven van de twee kunstenaars en langs hun werk. We bezoeken de grote bezienswaardigheden in Mexico-Stad, die stuk voor stuk betekenis hebben gehad voor Frida en Diego, en bezichtigen hun bekendste werken. Ook gaan we naar plaatsen als Cuernavaca, Puebla en Oaxaca, monumentale steden die in hun beider leven en werk een belangrijke rol spelen. We besteden speciale aandacht aan de mythische precolumbiaanse culturen en oeroude inheemse tradities, voor beiden een relevant fundament in hun artistieke ontwikkeling. Sterker, Frida en Diego hebben in hun kunst en hun leven aanzienlijk bijgedragen aan een herwaardering van de inheemse Mexicaanse culturen na eeuwen van Spaanse overheersing en beïnvloeding door de machtige Verenigde Staten.

  • dag 1, wo 05-06

    Directe lijnvlucht van Amsterdam naar Mexico-Stad, waar we in de vroege avond arriveren en vijfmaal overnachten in ons hotel vlak bij de Paseo de la Reforma, tussen het Chapultepec- en Alamedapark.

    dag 2, do 06-06

    In het Alamedapark ontdekken we het Palácio de Bellas Artes. In deze ‘kunstkathedraal’, vormgegeven in een verbluffend mooie mix van neoclassicisme en art nouveau, staan we stil bij de betekenis van het muralisme voor het Mexico van begin twintigste eeuw. Op de bovenverdiepingen ontdekken we meesterwerken van Rufino Tamayo, Diego Rivera, David Álfaro Siqueiros en José Clemente Orozco. Hoogtepunt is hier het iconische werk El hombre controlador del universo dat Rivera, oorspronkelijk maakt voor het Rockefeller in Chicago, en Carnaval de la Vida Mexicana. Mexico-Stad is gebouwd op de ruïnes van de Aztekenstad Tenochtitlán. Volgens de geschiedschrijver Bernal Díaz del Castillo, die met Cortés meereisde in 1521, was de stad van een ongekende schoonheid, gelegen op kunstmatige eilanden in een meer, met in het hart een schitterend ceremonieel centrum. Na de komst van de Spanjaarden kreeg de stad een barok uiterlijk. We zien de Casa de los Azulejos, een van de vele barokke stadspaleizen, en zien we de Bar La Ópera, waar de revolutionairen in 1910 neerstreken en waar Pancho Villa zijn sporen in de vorm van een paar kogelgaten in het plafond achterliet. Aan de Zócalo, het historische hart van de stad, bezichtigen we de kathedraal – de oudste van Amerika. Het Nationaal Paleis is gebouwd op de fundamenten van het Paleis van Moctezuma en de Templo Mayor. De beroemde schilderingen van Diego Rivera zijn waarschijnlijk niet te bezichtigen, omdat het paleis dienstdoet als werkplek van de Mexicaanse president, maar vlakbij ontdekken we enkele plekken die verbonden zijn met Rivera als jonge kunstenaar. Aan de Academia de San Carlos genoot hij zijn opleiding; in de aula van het zestiende-eeuwse Antiguo Colegio de San lldefonso, nu de Escuela Nacional Preparatoria, vond de eerste ontmoeting tussen Diego en Frida plaats toen hij hier werkte aan zijn La Creación.
    Ten tijde van Mexico het autocratische regime van Porfirio Díaz, eind negentiende begin twintigste eeuw, onderging het land grote economisch en culturele veranderingen naar Europees voorbeeld. Modernisering en vernieuwing stonden centraal tijdens deze bruisende belle époque. We besluiten de dag met een verkenning van de architectuur uit deze periode langs de monumentale Paseo de la Reforma, aangelegd als brede flaneerboulevard. We zien het grote monument voor de Revolutie; het Castillo de Chapultepec, dat we later zullen bezoeken; en het Museo Mural Diego Rivera, een paviljoen aan de rand van het Alamedapark dat speciaal werd gebouwd voor Rivera’s meesterwerk Sueño de una tarde dominical en la Alameda Central, nadat het fameuze Hotel Del Prado aan de overkant van het park in 1985 door een aardbeving werd verwoest.

    dag 3, vr 07-06

    De UNAM is de grootste universiteit van de Nieuwe Wereld en een uniek voorbeeld van twintigste-eeuws modernisme met verwijzingen naar lokale, voornamelijk prekoloniale tradities. San Ángel, voorheen een dorp tegen de glooiende heuvels aan, heeft nog een dorps karakter met zijn pleintjes en zijn straatjes met kasseien. Hier streken Frida en Diego neer na hun terugkeer uit de Verenigde Staten in 1933, in een huis van de hand van de bevriende architect Juan O’Gorman. In het modernistische gebouw ontdekken we twee aan elkaar geschakelde ateliers, met elkaar verbonden door een loopbruggetje. Na hun verhuizing naar de Casa Azul in 1941 bleef Rivera het huis gebruiken als atelier. De wijk Coyoacán met haar lommerrijke straten en lanen is een groene oase binnen Mexico-Stad. Ze is niet alleen in trek bij de gegoede burgerij, maar ook bij kunstenaars en intellectuelen. In het gemeentehuis aan Parque Centenario trouwden Diego en Frida in 1929. Wij lunchen aan dit plein met traditionele taco’s en tortilla’s. Aansluitend bezichtigen we de Casa Azul, het kobaltblauwe huis waar Frida Kahlo het grootste deel van haar leven woonde en waar nu het Museo Frida Kahlo is gevestigd. Hier hangen geen belangrijke werken van Frida, maar haar atelier met uitzicht op de tuin, voor haar ontworpen en gebouwd door Diego in 1946, geeft ons een treffend beeld van haar leefwereld. Indrukwekkend zijn ook haar sterfbed en het bed waarop ze op lag toen ze moest herstellen van haar zware tramongeluk, met nog de spiegel aan het plafond waardoor ze zichzelf kon zien én schilderen. De inheemse beschavingen waren een onuitputtelijke inspiratiebron voor zowel Diego als Frida. Voor zijn enorme collectie precolumbiaanse kunst liet Rivera begin jaren veertig een nogal bizar gebouw neerzetten op de heuvel van Anahuacalli, nu een aangenaam rustig museum. Vanaf het dak hebben we, bij helder weer, een mooi uitzicht over de miljoenenstad.

    dag 4, za 08-06

    Het Nationaal Museum voor Antropologie is een must. De uitgebreide en bijzondere collecties over de Mexicaanse culturen van vóór de Spaanse overheersing worden er op een fantastische manier belicht. We besteden speciale aandacht aan de Mayacollectie onder leiding van een gespecialiseerde gids. Na onze lunch in het aanpalende Polanco volgt een kort bezoek aan het Museo Soumaya, neergezet door Carlos Slim ter ere van zijn vrouw, met een brede verzameling van Mexicaanse tot Europese kunst en parafernalia.

    dag 5, zo 09-06

    In het aangenaam groene Chapultepecpark bezichtigen we het Castillo de Chapultepec, waar keizer Maximiliaan resideerde. Het ligt precies op de as van de Paseo de La Reforma, en het biedt dan ook een heerlijk uitzicht op de stad. Binnen leren we meer over de bewogen Mexicaanse geschiedenis vanaf de onafhankelijkheid aan het begin van de negentiende eeuw tot aan de revolutie van 1910. Na nog een stop bij het Museo de Arte Moderno, waar onder meer Frida’s meesterwerk Las dos Frida’s uit 1939 te bewonderen is, genieten we van een uitgebreide lunch in een van de betere restaurants in Roma Norte. Dit is een wijk waar vanouds de middenklasse settelde, maar die steeds duurder wordt. De rest van de middag is ter vrije besteding. Vanavond wonen we na een licht diner in het Palacio de Bellas Artes een voorstelling bij van het Ballet Folklórico de México.

    dag 6, ma 10-06

    Vanochtend staat de heilige stad Teotihuacán op het programma. De naam, die Geboorteplaats van de Goden betekent, is Azteeks, maar wie de stad bouwde is nog steeds een raadsel. De bloeiperiode lag tussen de eerste en de zevende eeuw na Christus. Toen verrezen aan de zogenaamde Weg der Doden de tempel van Quetzalcoatl en de Zonne- en Maanpiramide. Aansluitend rijden we door naar naar Cuernavaca, de stad van de eeuwige lente, met lunch en route. Hier hadden – en hebben – veel gefortuneerde Mexicanen een buitenhuis, omdat het koeler is en de lucht hier schoner is. Cortés, de man die het Aztekenrijk voor de Spaanse koning inlijfde, liet hier al een paleis optrekken, het oudste publieke gebouw van de Amerika’s. Hier ook is de wereldberoemde roman Under the Vulcano van Malcolm Lowry gesitueerd, over een aan de drank verslaafde Engelse ex-consul die half in een staat van delirium de festiviteiten van de Día de los Muertes ondergaat. Terwijl hij nog bezig was aan de schilderingen op de binnenmuren van het Nationaal Paleis, begon Rivera hier op verzoek van de toenmalige Amerikaanse ambassadeur aan de voorstudie van een fresco in het Palacio de Cortés. Frida vergezelde hem en ze beleefden er als jongehuwden gelukkige tijden, waaraan abrupt een einde kwam toen de zwangere Frida haar kind verloor. Diego, die in onmin raakt met zijn politieke en artistieke vrienden door de opdrachten die hij kreeg van de Mexicaanse en de Amerikaanse overheid, kreeg een uitnodiging om in San Francisco te komen schilderen – voor beiden een welkome vlucht weg van de desillusies en tevens het begin van hun carrière in het buitenland. Na een eerste verkenning van het compacte stadscentrum met zijn fraaie koloniale gebouwen en parken genieten we van een aperitief en een diner aan het levendige, centrale plein.

    dag 7, di 11-06

    We beginnen de dag met een bezoek aan het Museo Regional de los Pueblos de Morelos, gevestigd in het gerestaureerde en afgelopen jaar heropende Palacio de Cortés. Hernán Cortés liet het granieten bastion naar voorbeeld van middeleeuwse vestingen in Zuid-Europa bouwen na de verovering van Tenochtitlán. Hij gebruikte het als tijdelijke residentie omdat de Aztekenhoofdstad in puin lag. Later werd het kasteel de residentie van een lokale markies. Rivera vereeuwigde Cortés in zijn fresco Historia de Cuernavaca y Morelos. Niet ver van Cuernavaca verkennen we Xochicalco, een van de best geconserveerde nederzettingen uit de zogenaamde epiklassieke periode (ca. 650 - 900 na Christus), een turbulente tijd zoals wel blijkt uit de fortificaties. De grote stadstaten van de Mexica’s, Zapoteken en Maya’s waren in verval geraakt. Toch waren de verschillende inheemse volken van Midden-Amerika met elkaar verbonden, zowel door handel als door kosmologie, tradities en gebruiken. Dat resulteerde uiteindelijk in een gezamenlijke vormentaal, die weer de basis zou vormen voor de Azteekse cultuur. In Xochicalco zien we deze synthese goed terug in zowel de architectuur als de reliëfs waarmee de piramides zijn verfraaid. Na een stevige lunch in een typisch landelijk restaurant bezichtigen we het schilderachtige woonhuis van de Amerikaanse kunstenaar en verzamelaar Robert Brady, met een fraaie binnentuin. Het werd in de jaren zestig en zeventig een ontmoetingsplek voor Amerikaanse en Mexicaanse kunstenaars, intellectuelen en filantropen. De kleurrijke inrichting wordt verlevendigd door Brady’s immense kunstcollectie, met ook enkele werken van Frida Kahlo. De Jardín Borda, naast het huis van Brady, verdient ook onze aandacht.

    dag 8, wo 12-06

    Lange rit naar de zuidelijker gelegen stad Oaxaca, met en route stops om de benen te strekken en de lunch. Oaxaca, nu de hoofdstad van de gelijknamige deelstaat, vormt het hart van de Zapoteekse en Mixteekse cultuur, die nog springlevend is ondanks kolonisering en modernisering. Op pleinen en markten en in winkels en ateliers is de invloed van de lange tijd vertrapte en onderdrukte inheemse bevolking nadrukkelijk zichtbaar en voelbaar. Voor Frida Kahlo vormde die cultuur een essentiële inspiratiebron voor haar leven en haar maatschappelijke en politieke oriëntatie. Door haar kleding en de verbeelding ervan in haar schilderijen heeft Frida bijgedragen aan de wereldwijde bekendheid van de fraaie geborduurde jurken, de huipiles, die karakteristiek zijn voor deze streek. In de namiddag maken we een verkennende wandeling door het centrum en drinken we wat op een van de terrasjes onder de bogengalerij aan het centrale stadsplein.

    dag 9, do 13-06

    Dé barokke parel van de stad is kathedraal van Santo Domingo de Guzmán, gebouwd in de zestiende eeuw als onderdeel van een dominicaner klooster. In dit voormalige klooster is het Museo de las Culturas de Oaxaca gevestigd. Hier volgt een introductie op karakteristieke elementen van de streekcultuur, zoals de kleding, de keramiek en de gastronomie. De nadruk ligt op de betekenis van de verschillende soorten traditionele klederdracht. Tot slot krijgen we alvast wat achtergrondinformatie over de archeologische zone van Monte Albán, waar we na de lunch (op eigen gelegenheid) naartoe gaan. Monte Albán, de ceremoniële nederzetting van de Zapoteken, ligt op een plateau net buiten Oaxaca. Vermoedelijk begon de bouw al in 200 vóór Christus, maar de bloeiperiode lag tussen 300 en 700 na Christus. De tempelruïnes stammen uit die tijd. Bijzonder aan Monte Albán is de relatie tussen de gebouwde complexen en het omringende berglandschap; dit vormt een illustratie van de waarde die de inheemse volkeren gaven en nog altijd geven aan de natuurlijke gegevenheden, zoals de bodem, de vorm van het landschap en de kosmologie. Er is ook gelegenheid om naar een van de inheemse markten te gaan.

    dag 10, vr 14-06

    Vandaag bezoeken we de dorpjes Ocotlán de Morelos en Teotitlán del Valle, om wat meer te leren over de hedendaagse positie van de inheems culturen in Mexico. In ateliers en op markten vinden we op traditionele wijze vervaardigde huipiles, blouses en rebozos, naast fraai geweven tapijten. We stoppen ook bij Tule, de ‘levensboom’, naar men zegt de dikste boom ter wereld met een omtrek van achtenvijftig meter. Deze ahuehuete, familie van de cipres, is tussen de 2000 en 2500 jaar oud, en stond er dus al in de tijd dat de Zapoteekse cultuur op haar hoogtepunt was. Een deel van de middag is ter vrije besteding in Oaxaca. Vanavond proeven we een traditionele maaltijd uit deze streek.

    dag 11, za 15-06

    In een kleine zes uur reizen we naar La Puebla de los Ángeles. We lunchen in het levendige Tehuacán. Net buiten La Puebla ligt Cholula, waar Olmeken zich in eeuwen vóór onze jaartelling vestigden. Betoverd als ze waren door de aanblik van de machtige vulkanen, bouwden ze er een tempel – en iedere zonnecyclus van tweeënvijftig jaar bouwden ze een nieuwe piramide over de oude heen. Ook de Tolteken die zich later bij de weer grotendeels verlaten ceremoniële plek nestelden, waren dermate onder de indruk dat ze de ‘door handen gevormde heuvel’ verder uitbouwden. Cholula werd opnieuw een ceremonieel centrum, met het tempelcomplex als door mensen gemaakte kopie van de grote vulkaan op de achtergrond. Ze bouwden ook nieuwe teocalli’s, ereplaatsen als tempels en offerplatforms. Toen de Spaanse troepen in dit gebied aankwamen, waren er maar liefst 39! Hernán Cortés was onder de indruk, en omdat afbreken van de piramide en alle platforms onbegonnen werk was, werd er symbolisch een christelijk kerkje op de top van de piramide gebouwd. De Mariakerk van Santa María Tonantzintla is een van de mooiste barokke kerken van het land, een perfecte vermenging van inheems en christelijke cultuurelementen, zoals we die ook al hebben ontdekt die in de schilderijen en tekeningen van Frida Kahlo.

    dag 12, zo 16-06

    La Puebla werd in de eerste decennia van de kolonisatie gesticht door een groep vrije boeren onder de rook van de vulkanen Popocatépetl en Iztaccíhuatl op een steenworp afstand van de belangrijke inheems ceremoniële plek Cholula. Door de strategische ligging op de route van Mexico-Stad naar de Caribische kust en naar het zuiden van het land werd de stad versterkt. Hier vestigden zich meerdere kloosterorden. Puebla groeide uit tot een cruciale schakel langs de Camino Real, de koninklijke handelsweg tussen Veracruz aan de Golf van Mexico en Acapulco aan de Pacifische Oceaan. In 1862 versloeg het regeringsleger hier de Fransen, die in Mexico voet aan wal probeerden te zetten. Dat de Fransen later terugkwamen met een sterker leger en toen niet alleen Puebla maar ook de hoofdstad innamen, doet aan de betekenis van Cinco de Mayo niets af. Het is nog steeds een nationale feestdag. Tijdens een verkennende wandeling lezen we de betekenis van de stad af aan de statige gebouwen en monumenten en bezichtigen we de Biblioteca Palafoxiana in het voormalige bisschoppelijk paleis. Aansluitend is er vrije tijd voor een verdere verkenning van de stad. De moeite waard is het Museo Amparo, met een uitstekend gedocumenteerd overzicht van de inheemse culturen en fraaie beelden, maskers en sieraden; ook bezienswaardig is de Capilla del Rosario in de Dominicanenkerk, waar de vergulde en ingekleurde ornamenten inderdaad een soort rozenkrans vormen. Daarnaast zijn er enkele lokale markten. Het diner is vanavond op eigen gelegenheid.

    dag 13, ma 17-06

    We rijden naar Chignahuapan, een plaatsje dat in Centraal- en Noord-Amerika bekendstaat om zijn versierde kerstballen. Het hele jaar door werkt de bevolking in zo’n 200 werkplaatsen aan de productie hiervan. We bezoeken een van de werkplaatsen om te zien hoe ook hier de rijke Mexicaanse cultuur door de ambachtslieden wordt uitgedragen. Lunch in Zacatlán, vlak bij een spectaculair uitkijkpunt over de vallei, en tijd voor een korte wandeling in het plaatsje en een glaasje lokale appelcider. Aansluitend rijden we door naar ons hotel in Texcoco de Mora aan de rand van het vroegere, nu drooggevallen meer, waarin de Azteken hun hoofdstad Tenochtitlán bouwden. Hier zien we nog fraaie koloniale architectuur.

    dag 14, di 18-06

    Chapingo, even ten oosten van Mexico-Stad, heeft maar één grote attractie: Rivera’s fresco’s op de muren van de Nationale Landbouwschool. Vanaf 1924 schilderde hij La revolución social, La evolución natural en La tierra liberada op de muren van het atrium, de trap en de ontvangstzaal. Twee jaar later begon hij aan de kapel van het klooster, waarin de landbouwschool is gevestigd. Dit hoogtepunt van zijn oeuvre doopte hij Canto a la tierra y a los que la trabajan y liberan. Het is een ode aan de vruchtbaarheid van het land en aan hen die het bewerken – een duidelijke sociale boodschap aan de studenten. Voor het vrouwelijk naakt in de stijl van de Venus van Botticelli stond zijn toenmalige vrouw Guadalupe, ‘Lupe’, model; hoogzwanger en bevallig. Transfer met onderweg nog een gezamenlijke lunch naar de luchthaven, vanwaar onze directe lijnvlucht naar Amsterdam vertrekt.

    dag 15, wo 19-06

    ‘s Middags aankomst in Amsterdam.

  • Vervoer naar de bestemming

    We maken gebruik van comfortabele directe lijnvluchten van Amsterdam naar Mexico-Stad en vice versa per KLM. De vluchtgegevens zijn:
    05-06-2024: Amsterdam - Mexico-Stad, 14.30 - 17.59 uur
    18-06-2024: Mexico-Stad - Amsterdam, 20.05 - 14.45 uur (op 19-06)
    Voor elke deelnemer is ruimbagage à 23 kilo inbegrepen.
    NB 1 Genoemde tijden zijn plaatselijke tijden. In Mexico is het zeven uur vroeger dan in Nederland.
    NB 2 Zie www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden voor de vervoers- en bagagevoorwaarden van de betreffende vliegmaatschappij.

    Vervoer ter plaatse

    Voor de ritten maken we gebruik van airconditioned touringcars. Er zijn langere ritten op dag 8 en op dag 11.

    Hotels

    overnachtingsplaatsen: Mexico-Stad (5 nachten) - Cuernavaca (2 nachten) - Oaxaca (3 nachten) - Puebla (2 nachten) - Chapingo (1 nacht)
    Waar mogelijk maken we gebruik van gunstig gelegen vier- of vijfsterrenhotels en elders van de ons inziens meest geschikte ter plaatse. Enkele hotels beschikken over een zwembad.

    Maaltijden

    Alle maaltijden zijn inbegrepen m.u.v. de lunch op 13 juni en het diner op 16 juni. We dineren afwisselend in lokale restaurants en in de hotels.
    De keuken is merendeels internationaal georiënteerd met salades en fruit en daarnaast lokale specialiteiten. Vlees- en visloos eten is geen probleem, maar bijvoorbeeld vleesbouillon is vrijwel onontkoombaar. Zo wordt rijst vaak gekookt in een lichte bouillon.

  • Zwaarte van de reis

    Onze reisprogramma’s zijn doorgaans goed gevuld en bieden beperkte vrije tijd. Daarom zijn onze reizen relatief intensief. Het is noodzakelijk dat u over een goede conditie beschikt en goed ter been bent. Zo niet, dan bemoeilijkt dit een soepel verloop van de reis, wat zowel voor u als voor uw medereizigers vervelend is.
    Elke dag worden bezienswaardigheden te voet bereikt. Binnensteden en archeologische zones worden te voet bezocht. U dient met gemak en in een redelijk tempo over oneffen terrein met hoogteverschillen te kunnen lopen. In sommige hotels bevindt de douche zich in de badkuip; daar dient u zelf in en uit te kunnen stappen. Op sommige plaatsen is kofferservice niet beschikbaar en moet u zelf uw bagage van de bus naar het hotel kunnen dragen. Het gebruik van een rolstoel of een rollator is op onze reizen niet toegestaan.
    Indien tijdens de reis blijkt dat een reiziger niet over de juiste conditie beschikt, kan hem/haar deelname aan (een deel van) het programma worden ontzegd. Indien u eraan twijfelt of deze reis voor u geschikt is, verzoeken we u telefonisch contact met Labrys Reizen op te nemen. We zullen dan samen de mogelijkheid van uw deelname bespreken met het oog op uw lichamelijke conditie en de specifieke zwaarte van de reis.

    Gezondheid

    Voor reizigers uit West-Europa zijn geen vaccinaties verplicht, maar een vaccinatie tegen DTP en hepatitis-A worden aangeraden. Er is in het te bereizen gebied in de reisperiode een gering malariarisico. Deelnemers ontvangen meer informatie.

    Reisperiode

    De temperatuur ligt overdag rond de 26 °C; 's nachts kan het afkoelen tot zo'n 13 °C. Er kan een bui vallen (bron: www.klimaatinfo.nl). Er zijn behoorlijke afwijkingen mogelijk van deze statistische waarden. Kleding U kunt volstaan met sportieve vrijetijdskleding. Deelnemers ontvangen meer informatie.

    Grensdocumenten

    Een visum is niet nodig. Uw paspoort dient tenminste tot zes maanden na terugkomst geldig te zijn, dus t/m 15 december 2024, met minstens twee lege bladzijden naast elkaar.
    NB Het aanschaffen/vernieuwen van een paspoort duurt minimaal vijf werkdagen.

    Geld

    In Mexico is de peso het betaalmiddel. De bekende creditcards worden geaccepteerd. U heeft onderweg geld nodig voor enkele lunches en diners, drankjes bij maaltijden en persoonlijke uitgaven als kledingwasserij, eventuele souvenirs en aan u persoonlijk geleverde diensten. Reken op € 10,- à € 20,- per dag. Het is natuurlijk geen kunst om dit bedrag te overschrijden.
    Om u beter te beschermen tegen fraude in het buitenland, zijn door de meeste Nederlandse banken de betaalpassen automatisch geblokkeerd voor pinnen buiten eurolanden. Neem tijdig met uw bank contact op om te controleren of u met uw pas geld kunt opnemen in Mexico. Eventueel moet u bij uw bank het profiel van uw betaalpas omzetten naar wereldwijd betalen.

    Entrees

    De entreeprijzen conform het programma zijn bij de reissom inbegrepen.

    Inschrijving

    U kunt zich voor deze reis aanmelden middels het inschrijfformulier op onze website. Na inschrijving ontvangt u van Labrys Reizen een boekingsbevestiging en een factuur, waarop de betalingstermijnen staan gespecificeerd. U krijgt bericht zodra het minimumaantal deelnemers is bereikt en de reis kan doorgaan. Indien een reis vanwege een te gering aantal deelnemers geen doorgang kan vinden, melden we u dat uiterlijk 6 weken vóór vertrek. Circa 4 weken vóór vertrek ontvangt u de reisbescheiden, waaronder een deelnemerslijst, een hotellijst en praktische informatie.

    CO2-reductie

    Labrys Reizen investeert een bedrag per groepsreis in duurzame projecten die tot CO2-reductie leiden. Meer informatie vindt u hier.

Reisleiding

De reis zal worden geleid door Marcel Bayer. Hij is sociaal geograaf, journalist en schrijver, onder meer van Het Colombia van Gabriel García Márquez en een aantal Dominicus landengidsen van Latijns-Amerikaanse landen, waaronder Mexico. Hij is 36 jaar docent journalistiek geweest aan de Hogeschool Utrecht, leidde diverse reizen, verzorgde verschillende studiereizen naar Mexico, en bezocht het land de afgelopen veertig jaar vele malen, onder meer voor journalistieke producties en boeken. Gedurende de hele reis is er bovendien een lokale gids bij de groep, aangevuld door gespecialiseerde museumgidsen.

drs. Marcel Bayer

drs. Marcel Bayer

Sociaal geograaf, journalist en schrijver, onder meer van aantal Dominicus-reisgidsen, zoals die over Colombia en Mexico. Hij is docent journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en leidde diverse reizen naar Mexico.

Reisgegevens

15-daagse vliegreis
5 t/m 19 juni 2024

Reissom

t/m 5 maart 2024: € 6275,-
vanaf 6 maart 2024: € 6475,-
toeslag eenpersoonskamer: € 595,-

Inclusief

lijnvluchten met belastingen en toeslagen, ruimbagage, vervoer ter plaatse, volpension m.u.v. 1 lunch en 1 diner, reisleiding, lokale gidsen, entrees, fooien, investering in CO2-reductie

Exclusief

1 lunch, 1 diner, drankjes, verzekeringen, verplichte bijdrage SGR à € 5,- p.p., verplichte bijdrage Calamiteitenfonds à € 2,50 en boekingskosten à € 27,50 per boeking

Aantal deelnemers

minimum: 12 / maximum: 20

Contact Labrys Reizen

drs. Dafne Oosten

Om onze website te laten functioneren en te verbeteren gebruiken we cookies.

Cookie instellingen

Om onze website te analyseren en te verbeteren gebruiken we cookies.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zijn nodig voor het functioneren van onze website.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website om die voor jou te optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
We use marketing cookies for functions like social media share-buttons and keeping track of surfing behaviour. With these cookies, we can show you relevant content and advertisements.