
Veelgestelde vragen over Corona bij Exclusieve groepsreizen
Voor de uitvoering van onze groepsreizen staan wij in nauw contact met onze lokale partners. Bij het uitvoeren van onze reizen kijken wij ook naar de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken zoals die zijn gepubliceerd op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen. Bij een ‘groen’ of ‘geel’ reisadvies kan de reis in de regel doorgang vinden. Bij een ‘oranje’ reisadvies voor de bestemming kan de reis alléén doorgang vinden indien dit advies op ‘oranje’ staat vanwege corona én het programma zonder grote beperkingen kan worden uitgevoerd. Indien wij de reis veilig en verantwoord kunnen uitvoeren, houden we ons aan de lokale regelgeving en tevens zo veel mogelijk aan de RIVM-richtlijnen.
Ik wil graag boeken of heb reeds geboekt voor een reis, maar het is nog onzeker of deze doorgaat. Krijg ik bij annulering van de reis door Labrys Reizen (opnieuw) een voucher of wordt het geld terugbetaald?
Wij geven geen vouchers meer uit. Indien Labrys Reizen uw reis moet annuleren, krijgt u van ons binnen 14 dagen uw geld teruggestort op uw rekening.
Wanneer u zelf besluit uw reis te annuleren, gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden zoals vermeld onder artikel III van de Labrys-Reisvoorwaarden (zie de pagina Reisvoorwaarden, tabblad Labrys-reisvoorwaarden). Zie ook het tabblad ‘Voorwaarden m.b.t. corona’ voor nadere toelichting over wanneer u recht heeft op kosteloze annulering.
Graag ontvangen we van u dan een schriftelijke annulering. Deze kunt u eenvoudig per e-mail sturen naar
Ja, zolang een reis nog niet geannuleerd is, blijven de betalingsverplichtingen voor de reiziger van kracht. Dat betekent dat een aanbetaling of restantbetaling binnen de gestelde betaaltermijnen voldaan moet worden.
Ons motto is veilig en verantwoord reizen. Aan de betreffende reizigers sturen we bij de reisbescheiden een overzicht van de coronamaatregelen die gelden voor een specifieke reis. We informeren u daarbij over de belangrijkste regels die gelden op de plaats van bestemming, maar adviseren u op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen ook zelf het reisadvies voor uw bestemming goed door te lezen. Klik hier voor een overzicht van de basisprincipes die we hanteren op onze reizen.
Sommige bestemmingen vragen nog altijd om een bewijs van vaccinatie of van herstel, ofwel om een negatieve uitslag van een antigeen- of PCR-test; soms gebeurt dit alleen bij binnenkomst op de bestemming, soms bijvoorbeeld ook bij museum- of restaurantbezoek. Het kan zijn dat deze maatregelen in de winter weer voor meer bestemmingen gaan gelden. Het kan zelfs zijn dat een bestemming alleen open is voor gevaccineerden en in enkele gevallen is het vaccinatiebewijs beperkt geldig. De vereisten en de maatregelen kunnen tussentijds door de lokale autoriteiten worden gewijzigd. U bent zelf verantwoordelijk voor het beschikken over de juiste documenten voorafgaand aan en tijdens de reis. Houdt u hiervoor het reisadvies in de gaten zoals dat is gepubliceerd op www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.
We raden u aan om bij uw eigen reisverzekering te controleren welke voorwaarden worden gehanteerd indien het reisadvies bij vertrek reeds ‘oranje’ is ofwel tijdens de reis ‘oranje’ wordt. Klik hier voor de antwoorden op veelgestelde vragen aan verzekeraar Allianz.
In sommige gevallen adviseert of verplicht het Ministerie van Buitenlandse Zaken om na terugkeer uit een ‘oranje’ of ‘rode’ bestemming 10 dagen in thuisquarantaine te gaan; in voorkomende gevallen geldt dit vaak alleen voor niet-gevaccineerden.
Indien een reiziger tijdens een reis klachten krijgt als neusverkoudheid, niezen, keelpijn, benauwdheid, hoest of verhoging, dient hij/zij dit direct te melden bij de reisleider. De reisleider volgt vervolgens de procedures die de lokale autoriteiten hebben opgesteld. Denk hierbij aan isolatie en verwijzing naar testinstanties. Is de uitslag negatief, dan kunnen we de reis voortzetten. Is de uitslag positief, dan blijft de reiziger in isolatie en mag 5 dagen nadat de klachten begonnen weer deelnemen aan het dagprogramma, mits hij/zij dan minimaal 24 uur klachtenvrij is. We raden u aan vooraf bij uw eigen reisverzekering te controleren welke voorwaarden gelden in dergelijke gevallen. Klik hier voor de antwoorden op veelgestelde vragen aan verzekeraar Allianz.
Afhankelijk van de omstandigheden zal Labrys Reizen het programma aanpassen danwel de groep repatriëren. In alle gevallen zorgen wij ervoor dat onze reizigers weer terugkomen in Nederland.